Alles over vakanties op én met de fiets

Rondje Mortirolo-Gavia, hoe?

hansp
Forum-lid

hansp 08 mei 2008 14:06

Het plan is om deze zomer het rondje Mortirolo-Gavia te fietsen vanuit Bormio. Dilemma is natuurlijk of we hem met de klok mee of tegen de klok in zullen rijden. We zijn niet masochistisch genoeg om de Mortirolo vanuit Mazzo te willen beklimmen. De stijgingspercentages ogen iets minder heftig als je de Gavia eerst neemt en de Mortirolo vanaf de zuidoostelijke kant.

Een recente kaart suggereert dat er ook een verharde beklimming vanuit Grosio mogelijk is. Cyclingcols heeft nog geen profiel, maar salite wel. Het is nog steeds geen lieverdje, zo te zien.

Mijn vragen zijn de volgende.

[1] Weet iemand uit ervaring of de opgang vanuit Grosio inderdaad geasfalteerd is?

[2] Zo ja, hoe loopt ie? Het oogt erg onregelmatig met zeer steile passages, maar ook plateautjes om te herstellen.

[3] Je hoort nog wel eens de claim dat de zuidkant van de Gavia mooier is dan de noordkant. Zijn er meer mensen die vinden dat de zuidelijke opgang van de Gavia te prefereren is? Of zijn ze gewoon allebei mooi?

"We" zijn drie redelijke getrainde toerfietsers die langdurig kunnen klimmen met 800-900 hm/uur.

Alvast bedankt

mac94
Forum-lid

mac94 08 mei 2008 14:40

Ik ga medio juni die kant op, dus daarna zal ik je antwoord kunnen geven :) Wij gaan 3 dagen en zitten in een hotel in Bormio. Ik zit zelf te denken om een dag de Stelvio ene kant op andere kant op en andersom te doen, de volgende dag hetzelfde met de Gavia en daarna eens te kijken hoe we de Mortirolo willen gaan rijden.

Ik wil wat hoogtemeters maken voor de Marmotte en kon niet echt een mooi 'rondje' vinden om wat te combineren vanuit Bormio, dus ik ben ook benieuwd naar reacties.
Se non e vero, e ben trovato.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 08 mei 2008 15:19

@HansP: De klim vanuit Grosio is idd geasfalteerd, maar heeft niet zo'n mooi tapijtje als dat je vanuit Mazzo zult vinden. Hoe ie klimt weet ik niet, afdalend was ie lekker technisch: veel bochtenwerk en bijtrappen.

En ja, de zuidkant van de Gavia is stukken fraaier -- en legendarischer -- dan de noordzijde. Bedenk ook dat als je het rondje met de klok meerijdt, dat je dan afsluitend die nogal vervelende route omhoog moet rijden naar Bormio. Mijn advies is dan ook andersom! Is toch ook veel aangenamer om vanaf de Gavia af te dalen naar het eerste Bormio-terrasje!

@Mac94: Je kunt even in het Thuisbasis Bormio-topic... kijken voor wat rondjes.

roeieber
Forum-lid

roeieber 09 mei 2008 10:41

Je zegt zelf dat jullie redelijk getraind zijn. Steek het juiste verzet en op die Mortirolo Vanaf Mzzo). Je gaat toch niet naar Italië om die bergen "net niet" te beklimmen. Wij gaan eind juni en al doe ik er 5 uur over, op ga ik hem, dan kan ik thuis zeggen: "vini, vidi, vici"
I Am SpeCiAliZed

hansp
Forum-lid

hansp 09 mei 2008 11:11

[quote="Roeieber"]Je zegt zelf dat jullie redelijk getraind zijn. Steek het juiste verzet en op die Mortirolo Vanaf Mzzo). Je gaat toch niet naar Italië om die bergen "net niet" te beklimmen. Wij gaan eind juni en al doe ik er 5 uur over, op ga ik hem, dan kan ik thuis zeggen: "vini, vidi, vici"[/quote]

Dat is een keuze. "Steek het juiste verzet" betekent in mijn geval, als ik lekker wil klimmen met 70 tpm en 900 hm/uur, dat ik 30 voor en 37 achter moet monteren. Dat lukt even niet.

Natuurlijk kun je het als een uitdaging zien en jezelf naar boven sleuren om daarna overweldigd te worden door heroische gevoelens. Ik vind het prima als mensen daar lol in hebben, maar ik leg ergens mijn grens. De Zoncolan ga ik ook niet doen, maar ga gerust je gang. ;)

dario
Forum-lid

dario 09 mei 2008 15:46

Vind ik ook: het feit van helemaal bovenop de Mortirolo geweest te zijn is op zich al mooi als ervaring èn ook als prestatie, want ook die 'gemakkelijke' kant is nog altijd werken natuurlijk!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

roeieber
Forum-lid

roeieber 10 mei 2008 00:31

Tuurlijk, ieder zijn eigen keuze en het is goed je grenzen te kennen, maar soms moet het een beetje pijn doen :-)
I Am SpeCiAliZed

velo_
Forum-lid

velo_ 15 mei 2008 14:51

Natuurlijk vanuit Mazzo! Dat is de klassieke klim van de mortirolo! Is heus wel te doen als je een beetje getraind bent: ik met m'n 85kg ben er ook op gekomen en mocht je problemen hebben onderweg, dan heb je altijd nog de piraat (monument Pantani) halverwege om je het laatste stuk naar boven aan te moedigen!
Na de Mortirolo afdalen en dan een stuk vlak/vals plat naar de voet van de Gavia. Daar even lekker eten en drinken op een terrasje en hup...de Gavia op: prachtige beklimming ook!
En zoals eerder al vermeld is: dan alleen nog maar afdalen naar Bormio. De andere kant op (voet Mortirolo weer naar Bormio) is een klote-stuk!
Kortom: tegen de klok in dat rondje!
===== Velo, vidi, vici! ======

drummie71
Forum-lid

Gebruikersavatar drummie71 15 mei 2008 14:57

Ik ken het daar niet, ik weet wel dat de bekende klimmetjes daar loeizwaar zijn

Mijn motto zou zijn de zwaarst mogelijke klim uitkiezen :-)
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

roeieber
Forum-lid

roeieber 16 mei 2008 14:11

Je hebt het over "lekker klimmen", lekker klimmen doe je op de Rosier. De Mortirolo is een van de zwaarste beklimmingen die er is, daar moet je niet verwachten dat je lekker peddelend en niet moe boven komt. Dat is harken (zelfs van de "makkelijke" kant), dat weet je vantevoren en als je dat niet wil moet je een andere klim kiezen.
I Am SpeCiAliZed

hansp
Forum-lid

hansp 16 mei 2008 15:27

[quote="Roeieber"]Je hebt het over "lekker klimmen", lekker klimmen doe je op de Rosier. De Mortirolo is een van de zwaarste beklimmingen die er is, daar moet je niet verwachten dat je lekker peddelend en niet moe boven komt. Dat is harken (zelfs van de "makkelijke" kant), dat weet je vantevoren en als je dat niet wil moet je een andere klim kiezen.[/quote]

Jongens, ik krijg haast zin als ik al jullie reacties lees ;), maar toch.

De kant van Mazzo telt enkele kilometers waarbij het gemiddelde stijgingspercentage per kilometer tussen de 13 en de 14 schommelt. Dat betekent met mijn 34/29 een trapritme van rond de 45, oftewel harken, en dan niet een kort stukje, maar langdurig. De kant vanaf Edolo/Monno kan ik nemen met een trapritme dat hooguit eventjes onder de 70 zakt. Dat is het verschil tussen harken en lekker klimmen. Daarvoor heb ik de Rosier niet nodig.

De gangbare minimumverzetten met het huidige materiaal (30/25, 30/27, 34/29) maken het voor redelijk sterke toerfietsers mogelijk om langdurig op hellingen tot zo'n 9 a 10% te klimmen zonder dit als een marteling te ervaren. Daarboven wordt het anders: of je kiest voor ander materiaal (ATB-verzet), of je kiest voor freestyle crankset wrestling :p, of je doet het gewoon niet. Ik kies voor het laatste, maar gun ieder zijn hobby. Uiteindelijk heeft iedereen zijn grenzen. Als iemand hier soepel de Zoncolan op wipt, wil ik dat graag horen!

Maar intussen begrijp ik dat nog niemand de kant vanaf Grosio gedaan heeft? Dat was namelijk de oorspronkelijke vraag.

dario
Forum-lid

dario 16 mei 2008 17:27

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem enkel nog maar vanuit Edolo gedaan heb... Maar er zijn verzachtende omstandigheden: het was het allereerste jaar dat ik fietste, ik had voordien zelfs nog nooit een Ardennen-col opgereden, en mijn kleinste verzet was 39/26, dus ik vond het toch al behoorlijk flink van mezelf! :)

Als ik me niet vergis zijn de steilste stukken vanuit Mazzo 17%; van mensen die hem wèl al deden hoor ik dat hij gewoon afschuwelijk is, en dat die zogenaamde 'plateautjes' toch ook nog altijd 8 à 9 % zijn, zodat er van herstellen niet echt veel in huis komt... (alles is relatief natuurlijk: "Hé, ja, een stukje vals plat van 10 %: is me dat even een verademing!" ) ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie