trainingsschema marmotte
-
- Forum-lid
Hallo,
Ik ben een maand geleden met begonnen met fietsen en heb mij opgegeven voor la marmotte. Ik weet nog niet zeker of ik de toch zelf ga fietsen maar ga in ieder geval een week naar frankrijk.
Als ik de tocht ga fietsen is mijn enige doel om deze uit te rijden. Even wat algemene informatie:
- 26 jaar
- 83 kg
- 1.90
Nu heb ik nog 7 weken de tijd om me voor te bereiden voor deze tocht. In deze 7 weken wil ik me optimaal mogelijk voorbereiden. Ik heb hier en daar wat gelezen en heb een trainingsschema voor mezelf gemaakt. Ik zou hier graag feedback over krijgen van de meer ervaren renners.
Ik ben een maand geleden met begonnen met fietsen en heb mij opgegeven voor la marmotte. Ik weet nog niet zeker of ik de toch zelf ga fietsen maar ga in ieder geval een week naar frankrijk.
Als ik de tocht ga fietsen is mijn enige doel om deze uit te rijden. Even wat algemene informatie:
- 26 jaar
- 83 kg
- 1.90
Nu heb ik nog 7 weken de tijd om me voor te bereiden voor deze tocht. In deze 7 weken wil ik me optimaal mogelijk voorbereiden. Ik heb hier en daar wat gelezen en heb een trainingsschema voor mezelf gemaakt. Ik zou hier graag feedback over krijgen van de meer ervaren renners.
Ik ben ook bang dat het te kort dag is. Ik zou die week in de Alpen gebruiken om eens te proberen wat cols op te fietsen, dat is al een behoorlijke prestatie voor iemand die net begint. Mocht dat bevallen dan heb je een jaar om je goed voor te bereiden op de Marmotte 2009! Hoewel sommigen zullen zeggen dat je minstens een aantal jaren van ervaring en kilometers nodig hebt om de Marmotte aan te vangen.
-
- Forum-lid
[quote="Scepticus"]Met dit schema red je het niet.[/quote]
Zou je me wat tips kunnen geven?
Dat het bijna niet te doen is en ongeloofelijk zwaar word weet ik ook. Ik weet dat 7 weken ook heel kort is maar toch wil ik het gaan proberen.
Aan reacties dat ik het niet ga redeen heb ik dus niets
. De vraag is: Hoe kan ik mij zo goed mogelijk voorbereiden in deze korte tijd. Alvast bedankt!
Zou je me wat tips kunnen geven?
Dat het bijna niet te doen is en ongeloofelijk zwaar word weet ik ook. Ik weet dat 7 weken ook heel kort is maar toch wil ik het gaan proberen.
Aan reacties dat ik het niet ga redeen heb ik dus niets

Je bent 26 jaar dus in de sterkste jaren van je leven. Dat is een voordeel.
Probeer als het kan nog een paar kilo's af te vallen. 83 kilo is best zwaar.
Niet per se voor jouw lengte maar toch. Berg op wegen de kilo's extra zwaar.
Ik zie in je schema wel tijden maar geen afstanden
(Ik heb een Mac en hij opent het schema in het programma Numbers dus
het kan zijn dat er iets is weggevallen…)
Probeer ook eens op een warme dag 150 kilometer of meer te rijden en kijk hoe dat bevalt.
Het zal in juli behoorlijk warm zijn in Frankrijk dus probeer juist op warme dagen te trainen.
Uiteraard ook goed eten en drinken (hier zijn zat goede topics over te vinden hier).
Let op: Het aller zwaarst is natuurlijk het berg oprijden. Dit kun je in Nederland niet trainen.
Heb je hier ervaring mee? Dit is namelijk een totaal andere discipline en valt niet te onderschatten!
Probeer als het kan nog een paar kilo's af te vallen. 83 kilo is best zwaar.
Niet per se voor jouw lengte maar toch. Berg op wegen de kilo's extra zwaar.
Ik zie in je schema wel tijden maar geen afstanden
(Ik heb een Mac en hij opent het schema in het programma Numbers dus
het kan zijn dat er iets is weggevallen…)
Probeer ook eens op een warme dag 150 kilometer of meer te rijden en kijk hoe dat bevalt.
Het zal in juli behoorlijk warm zijn in Frankrijk dus probeer juist op warme dagen te trainen.
Uiteraard ook goed eten en drinken (hier zijn zat goede topics over te vinden hier).
Let op: Het aller zwaarst is natuurlijk het berg oprijden. Dit kun je in Nederland niet trainen.
Heb je hier ervaring mee? Dit is namelijk een totaal andere discipline en valt niet te onderschatten!
http://www.1world2wheels.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik lees altijd overal (TOUR, ROADBIKE, FIETS), dat je met weinig tijd te spenderen je op relatief korte, intensieve trainingen moet richten. Ik zie in je schema maar een paar D3 trainingen. Mij lijkt het verstandig om meer intensieve blokken te trainen, zowel kort als iets langer. Bijvoorbeeld 3 blokken D3 van 4 tot 12 minuten, of hoogstens 4 minuten als je conditie dat niet toelaat. Het zorgt ervoor dat je op de steile stukken jezelf niet kapot rijdt, maar redelijk eenvoudig in je D3 zone of daaronder kan blijven peddelen, zonder meteen je hele suikervoorraad er doorheen te jassen. Deze blokken kun je gewoon integreren in je D1 trainingen. Verder is het een kwestie van heel rustig fietsen. Rustig fietsend ga je tijdens de Marmotte misschien maar 15 km/uur gemiddeld, maar dan haal je het wel (in ieder geval de kleine Marmotte, tot aan de voet van de Alp). Let op dat je daar dan ook de juiste versnelling voor moet hebben (dat is dus 30 - 27 of kleiner).
Een paar keer per week interval trainingen en dan in het weekend 1 lange duurrit. Een lolletje zal het in ieder geval niet worden voor je.
T.a.v. je gewicht: 83kg bij 1.90 is niet heel slecht (ik 1.91 bij 80kg). Ik zou niet al te krampachtig meer proberen af te vallen. Wat je in zo'n korte tijd afvalt zal ten kosten gaan van je kracht en beperkt je in je herstel.
T.a.v. je gewicht: 83kg bij 1.90 is niet heel slecht (ik 1.91 bij 80kg). Ik zou niet al te krampachtig meer proberen af te vallen. Wat je in zo'n korte tijd afvalt zal ten kosten gaan van je kracht en beperkt je in je herstel.
Ja wat dat gewicht betreft heeft Ultimate wel gelijk. Je ben vrij lang natuurlijk.
Je hoeft dus niet te trainen voor het afvallen zelf, alhoewel je waarschijnlijk
heus nog wel wat zal kwijtraken de komende 7 weken.
In ieder geval veel succes!
Je hoeft dus niet te trainen voor het afvallen zelf, alhoewel je waarschijnlijk
heus nog wel wat zal kwijtraken de komende 7 weken.
In ieder geval veel succes!
Da's waar.
Voor korte inspanningen (1 klim ofzo) ben je in het voordeel als je jonger bent, maar voor hele lange inspanningen (Marmotte, meerdaagse dingen) is 'trainingsleeftijd' erg belangrijk.
Maar idd, ik zou je doordeweekste trainingen wat intensiever maken, en in het weekend toch wat vaker minstens 4 uur proberen te rijden.
Voor korte inspanningen (1 klim ofzo) ben je in het voordeel als je jonger bent, maar voor hele lange inspanningen (Marmotte, meerdaagse dingen) is 'trainingsleeftijd' erg belangrijk.
Maar idd, ik zou je doordeweekste trainingen wat intensiever maken, en in het weekend toch wat vaker minstens 4 uur proberen te rijden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"