Pagina 1 van 2
Scheur in mijn Isaac
Geplaatst: 06 mei 2008 23:46
door caad
Onlangs Isaac-Force naar mijn fietsenmaker gebracht voor een onderhoudsbeurt, hij heeft een flinke scheur in de liggende achtervork geconstateerd. Juist achter het voorste kleinste tandwiel, vandaar dat ik het niet eerder heb geconstateerd. Ik baal natuurlijk verschrikkelijk. Hij adviseert er niet meer op te rijden. Helaas heb ik geen foto's, omdat mijn fiets bij de FM is achtergebleven, en ik op dat moment even niet een toestel bij de hand had.
Er is op die plek ook een lichte beschadiging van de bovenste laklaag. De fietsenmaker denk dat dit veroorzaakt kan zijn door het aan de binnenkant aflopen van de ketting. Kan inderdaad wel dat dit een keer gebeurd is, maar de ketting is nooit vastgelopen tussen tandwiel en frame, vandaar dat ik wel erg verbaasd ben dat het frame hierdoor 'zomaar' kan scheuren.
Ik heb de fiets nu zo'n 2 jaar en tot dusver naar tevredenheid op gereden. Het frame wordt nu opgestuurd naar fabrikant. FM heeft twijfels over garantieregeling, vanwege de beschadiging van de laklaag (frame is niet vanzelf gaan scheuren) en eerdere ervaringen met Isaac. Op zich heb ik wel goede (garantie)ervaringen met mijn FM, maar begin em nu toch een beetje te knijpen. Wat denken jullie?
Geplaatst: 07 mei 2008 00:43
door avr
hallo, als u met uw plaatselijke FM er niet uit komt, dan ken ik een hele goede monteur dit dit vrijwel altijd uitstekend kan repareren.
suc 6 in ieder geval.
Arthur
Geplaatst: 07 mei 2008 01:28
door caad
AVR schreef:hallo, als u met uw plaatselijke FM er niet uit komt, dan ken ik een hele goede monteur dit dit vrijwel altijd uitstekend kan repareren.
suc 6 in ieder geval.
Arthur
Is een carbon frame goed te repareren? Ik dacht altijd bij carbon: kapot is kapot
Geplaatst: 07 mei 2008 02:36
door poets
voordat je beslist om bij AVR te laten reparen eerst de topic hier op het forum over hem lezen .
op marktplaats stond een advertentie dat ie zelf repareert , en niet iemand die hij kent .
het lijkt weer opnieuw te beginnen met de leugens.....................
iig succes met wat je gaat doen , maar eerst de topic over hem lezen .
Geplaatst: 07 mei 2008 08:02
door sharkman113
Bij carbon frames is de door jou genoemde plek inderdaad zeer kwetbaar en een ketting die ertussenloop klem komt werkt in de praktijk als een wig.
Er slijpt zich een sleuf in het carbon die vervolgens door de daar optredende krachten gaat scheuren.
Carbonreparatie is soms mogelijk maar niet op die plek aangezien er aardig wat materiaal moet worden opgebracht (want eerst weghalen is imho daar geen optie) en die ruimte is er bij de meeste frames simpelweg niet.
Met Scott ben ik bijvoorbeeld ook al eens een discussie geweest over het feit dat gewicht mooi is maar dat er op die plek een metalen bescherming moet komen om een frame duurzamer te maken.....
Inmiddels hebben ze na de eerste Serie CR1 frames geluisterd door een metalen plaatje op die plek aan te brengen (zou op elk frame op die plek moeten zitten, voorkomt een hoop ellende). Nu nog rechts van de cassette en het zou helemaal ideaal zijn.
Geplaatst: 07 mei 2008 21:09
door ilfalco2004
Zou een carbonframe niet laten reparen en er op gaan rijden. Wie is dadelijk verantwoordelijk als er iets met jou gebeurt. Niemand kan dat garanderen de hele carbon structuur is veranderd.
Geplaatst: 08 mei 2008 00:12
door avr
hallo poets, deze advertentie staat inderdaad op marktplaats, maar is zeker niet van mij, maar van diegene die ik aanprijs voor het repareren van carbon onderdelen.
Je kunt altijd contact met hem opnemen en een afspraak maken om er een inschatting te maken of het valt te repareren of niet.
Dus CAAD je kunt het altijd proberen mocht het met je FM niets worden.
hij zal het ook echt wel zeggen als het onverantwoord is om ermee door te rijden.
Arthur
Geplaatst: 08 mei 2008 01:39
door amclassic-fan
En ach als het frame daarna breekt omdat het toch niet zo goed gerepareerd was waardoor je met 80 crasht... ach dan moet je een jaartje revalideren. Dat gepruts met carbon, door mensen die denken dat ze verstand van zaken hebben, maar feitelijk niets meer doen dan de beschadiging een beetje maskeren.
Geplaatst: 08 mei 2008 11:33
door turbodiesel2
voor de zoveelste keer paniekzaaierij en fabeltjes over reparatie van carbon, ik wordt er een beetje moe van.
het zou leuk zijn als daar eens eens een diepgaand artikel over verschijnt in de fiets waarin ze diverse experts aan het woord laten die ook daadwerkelijk zelf dagelijks met kunststoffen werken.
alles is te repareren, even sterk zo niet sterker en hoogstens een paar gram zwaarder.
Geplaatst: 08 mei 2008 12:19
door w0uter
Er stond vorig jaar een artikel in Tour. Weet iemand misschien nog welke dat was? Daar werd verteld dat een en ander wel te repareren is, maar dunne delen die veel te verduren krijgen echt niet.
Geplaatst: 08 mei 2008 20:14
door caad
De discussie gaat nu over reparatie, daar heb ik eerlijk gezegd gezien het advies van mijn FM niet veel vertrouwen in. Maar hoe schatten jullie de kans in dat dit onder garantie zal vallen? Heeft iemand van jullie een dergelijke situatie meegemaakt en hoe is daar toen door fabrikant/FM mee omgesprongen?
Geplaatst: 08 mei 2008 22:42
door sharkman113
Gezien de schade kun je in mijn ogen enkel maar hopen. De meeste grote merken zullen het op coulance gooien en met een tegemoetkoming komen (en zo hoort het ook). Wij kunnen niet voorspellen hoe Isaac er mee omgaat, dus gewoon insturen en afwachten.
Wordt het niets dan is het een flinke hoeveelheid chemisch en rijp voor de kliko.
Tot het moment dat een "carbonspecialist" ook schriftelijk garantie op de reparatie en mogelijke gevolgen van een nieuwe breuk geeft (en dat doet geen van de zogenaamde specialisten) moet je reparatie op deze breukplek gewoon niet willen.