Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tips & Tricks voeding

bobjoke
Forum-lid

bobjoke 02 mei 2008 16:55

Even een vraagje als 'beginnende' renner
Ik probeer mijn kilometers te maken ondanks dat ik niet zo veel tijd heb (2 kleine kinderen a.k.a. slaaptekort/tijd tekort)

Even over voeding:
voor het fietsen in het weekend (>100 km) even ontbijten (2 bruine boterhammetjes met jam en glas water)
mee op de fiets; 1 bidon met fantomalt en 1 bidon met isostar, 2 reepjes isostar, banaan, en een stukje ontbijtkoek ( ja dat heb ik allemaal nodig)

Na afloop 3 plakjes ontbijtkoek met appelstroop ertussen en 2 grote glazen water

doordeweeks probeer ik ook nog 2 keer wat kilometers te pakken 's avonds, en dan neem ik 2 bidonnen met appelsap/water half om half mee (tip uit runnersworld) en weer een stukje ontbijtkoek

Ik heb absoluut geen aanleg voor duursport maar ik doe mijn best

Graag wat tips van de echte wielrenners :)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 mei 2008 16:58

Zo te horen ben je wel goed op weg. Ontbijtkoek is de ideale sportvoeding en heeft als bijkomend voordeel dat 't ook nog eens erg goedkoop is. Ik zweer erbij. Op een lange training neem ik bijvoorbeeld een halve of een derde koek mee en peuzel die stukje bij beetje op.

bobjoke
Forum-lid

bobjoke 02 mei 2008 17:13

thanks voor de snelle reactie, dan neem ik volgende keer extra veel mee (2 porties)

robotje
Forum-lid

robotje 02 mei 2008 17:22

Zorg dat als je langer dan een uur fietst extra koolhydraten binnen krijg.
Je hebt per uur 60 tot 66 gram koolhydraten nodig. Meer innemen heeft geen zin.
Ontbijtkoek is inderdaad een perfecte koolhydraten-bron. Ik neem zelf altijd 'Happers' van Pijnenburg mee. die zijn klein verpakt en hebben van alle soorten ontbijtkoek de meeste koolhydraten. Let op: koop niet de volkoren happers of andere volkoren ontbijtkoek. Die bevatten extra vezels en dat moet je juist mijden.
Isostar is ook goed. Ik neem zelf altijd 2 bidons mee met Isostar (of ander merk vergelijkbaar spul) en soms nog boterhamzakjes met poeder om onderweg nieuwe enrgiedrank aan te maken. Met 1 bidon Isostar en 1 Pijenenburg Happer krijg ik 65 gram koolhydraten binnen en kan ik dus precies een uur fietsen.

Ook op dagen dat je niet traint is het goed om veel koolhydraten binnen te krijgen.
Eet uiteraard wel gevarieerd. Ook Eiwitten zijn belangrijk voor sterke spieren en verse groenten en fruit voor vitaminen voor een gezonde afweer.
http://www.1world2wheels.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

bobjoke
Forum-lid

bobjoke 02 mei 2008 17:33

Happers liggen in de kast, die volkoren zal ik dan niet meer meenemen (morgen ff langs de supermarkt voor andere). Zakje poeder is ook een goed idee. Zelf heb ik ook nog B.C.A.A. (extra aminozuren) voor wat sneller herstel na de training, maar ik heb echt 48 uur de tijd nodig om te herstellen van wat voor soort training dan ook. Heb pas iets van 2000 km in de benen van het afgelopen half jaar maar als het zonnetje blijft schijnen worden dat er snel meer ;)

robotje
Forum-lid

robotje 02 mei 2008 17:44

Je kunt trouwens ook zelf energiedrank maken.

Recept: energiedrank
Weeg honderd gram roosvicee (i.e. vitaminerijke siroop) af.
Voeg dit bij een liter water.
Je kan er ook nog een of twee gram zout onder mengen.

Is net zo goed en een stuk goedkoper.

bobjoke
Forum-lid

bobjoke 02 mei 2008 18:09

Kan goedkoop aan fantomalt (maltodextrine) komen, daar zit per 100 gram poeder iets van 96 gram koolhydraten in. Werkt erg goed voor mij. Thanks voor de tip

rizlaaf
Forum-lid

rizlaaf 02 mei 2008 18:41

Geen talent ? Volgens mij fiets jij meestal toch erg makkelijk met ons mee m8. Geef deze jongeheer niet te veel tips hoor , anders houden we hem straks niet meer bij.

robotje
Forum-lid

robotje 02 mei 2008 19:01

Oké nog 1 tip dan (-:
Instant Noodles bevatten ook heel veel koolhydraten.
Ideaal voor voor en na het trainen. En makkelijker dan pasta gaan staan koken.
Koop ze niet in de supermarkt maar in een toko. Daar zijn ze 5 keer zo goedkoop.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 02 mei 2008 19:05

[quote="bobjoke"]
Even over voeding:
voor het fietsen in het weekend (>100 km) even ontbijten (2 bruine boterhammetjes met jam en glas water)
[/quote]

Daar kan je toch nooit op fietsen?!?!?!
Maak daar maar eens 6 boterhammen van, of neem er een bak yoghurt met muesli bij, glas vruchtensap etc.
2 bammetjes is echt te weinig volgens mij.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bobjoke
Forum-lid

bobjoke 02 mei 2008 19:53

We vertrekken met ons groepje altijd om 9.00 uur en ik moet nog even naar de verzamelplaats rijden (20 minuutjes). Mijn maag accepteert het niet als ik 's ochtends om 7.00 6 boterhammen wegstouw. Je hebt helemaal gelijk maar ik probeer in 1,5 uur zoveel mogelijk te eten 's ochtends, maar de honger komt altijd pas om een uur of 10. Heb al van alles geprobeerd (pannekoeken, yoghurt met muesli, ontbijtdrank, zoete broodjes) Maar ik kan je vertellen dat ik dan echt niet 'happy' op de fiets zit.

De vraag is meer hoe doen jullie het, wat eet je voor het rijden, tijdens het rijden en na het rijden, wat drink je, eventueel supplementen?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 mei 2008 10:59

[quote="bobjoke"]Mijn maag accepteert het niet als ik 's ochtends om 7.00 6 boterhammen wegstouw.
[/quote]

Eerder opstaan :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie