Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fiets verzekeren

campasuper
Forum-lid

campasuper 26 apr 2008 16:31

Geachte forummers,

Vorige week zaterdag is mij het volgende overkomen.
Ik fiets lekker op een autoluwe weg met een windje in de rug. Staat er een stuk voor mij bij een kruising ( voorrang verlenen voor mij ) een oude man met zijn fiets te wachten tot hij kan oversteken. Hij ziet een gaatje en steekt over, aan het einde van de kruising haal ik hem in. Op het moment dat ik naast hem rij gaat hij ineens linksaf zonder richting aan te geven of te kijken. Daar reed ik dus en BOEM. Ik kon hem niet meer ontwijken en we komen beiden ten val. Ik kom met mijn knie op de grond en verder breek ik mijn val met mijn handen, gelukkig handschoentjes aan. Hij komt hard met het hoofd op het wegdek en raakt buiten bewust zijn. Ambulance gebeld, politie erbij enz. enz. Gelukkig blijkt de lichamelijke schade mee te vallen en hij mag toch naar huis. Gegevens uitgewisseld want ik heb toch flinke schade aan mijn fiets, geschat op ca. € 4.000,= want ook het frame is beschadigd. Wat blijkt, is die man niet verzekerd, ik had mijn fiets ook niet apart verzekerd dus ik moet die man aansprakelijk stellen voor mijn schade.
Moraal: Verzeker ook je ( dure ) fiets apart. Dat scheelt veel gezeur in geval van schade, nu moet ik proberen via mijn rechtsbijstand verzekering mijn schade te gaan verhalen.
Laat dit voor een ieder, inclusief mijzelf, een wijze les zijn.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 26 apr 2008 16:48

Inderdaad balen. Neemt niet weg dat je de persoon aansprakelijk dient te stellen voor de veroorzaakte schade. Doet in feite niet ter zake of hij verzekerd is of niet. Hij is aansprakelijk.

Een rechtsbijstandverzekering kan je natuurlijk goed bijstaan als de tegenpartij niet gaat betalen.

Ik ben het niet met je eens dat je jezelf maar moet verzekeren voor het geval een andere partij dat niet is.

piepie
Forum-lid

piepie 26 apr 2008 21:17

Bij ntfu kun je al verzekeren vanaf 35 euro en als er problemen zijn worden ze snel en goed opgelost(praar uit eigen ervaring) eigen risico is 50 euro
pvr

roeieber
Forum-lid

roeieber 26 apr 2008 22:23

piepie schreef:Bij ntfu kun je al verzekeren vanaf 35 euro en als er problemen zijn worden ze snel en goed opgelost(praar uit eigen ervaring) eigen risico is 50 euro

Ik ben overgestapt naar Assurace. Bij NTFU heb ik lang op mijn geld moeten wachten (meerdere malen bellen) en de expert beschuldigd me van "vuil spel" etc.... Van dat soort praktijken ben ik niet gediend, dus weg daar.
I Am SpeCiAliZed

vivo
Forum-lid

vivo 26 apr 2008 23:02

Ondanks dat het niet jouw schuld is, is het toch niet zo slim om andere fietsers(of ander verkeer) op kruispunten in te halen. Het merendeel van de fietsers gedraagt zich zoals de oude man deed.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 27 apr 2008 14:52

Idd, ik ben ook als de dood voor fietsers die zomaar van richting veranderen.
Ik rijd er het liefst gewoon over de weg of stoep langs.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 28 apr 2008 15:35

En altijd bellen als je op een smalle weg (zoals een fietspad) iemand inhaalt. Met tegemoet komend verkeer kan je nog zien of ze jou zien. Ik heb al te vaak meegemaakt dat mensen gewoon maar wat zitten te lummelen (vaak opzij kijkend) en dan links de ruimte dicht gooien. Om gek van te worden (zeker op zondag!)
t.a.f.k.a.e.h.

beukje
Forum-lid

beukje 01 mei 2008 01:42

Als het mooi weer seizoen aanbreekt worden de fietspaden waar wij het hele jaar door op rijden ineens bevolkt door andere fietsers die andere doelstellingen hebben dan wij. Over het algemeen gebruiken zij het fietspad alsof het een voetpad is. Als er wat gebeurt dan hebben wij het gedaan. Lees de kranten er maar op na. Het beste is de fietspaden te vermijden en ook de toeristische gebieden. Dit louter uit oogpunt van veiligheid. Overigens zijn wij ook niet altijd netjes maar wij letten wel op het verkeer.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

campasuper
Forum-lid

campasuper 14 mei 2008 10:07

Inmiddels is er een schikking getroffen met de tegenpartij en ze hebben zelfs betaald. Het is natuurlijk te weinig maar beter een half ei dan een lege dop.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

racingluca
Forum-lid

racingluca 16 mei 2008 13:09

Roeieber schreef:
piepie schreef:Bij ntfu kun je al verzekeren vanaf 35 euro en als er problemen zijn worden ze snel en goed opgelost(praar uit eigen ervaring) eigen risico is 50 euro

Ik ben overgestapt naar Assurace. Bij NTFU heb ik lang op mijn geld moeten wachten (meerdere malen bellen) en de expert beschuldigd me van "vuil spel" etc.... Van dat soort praktijken ben ik niet gediend, dus weg daar.

Maar Assurace verzekert niet tegen diefstal, toch?
Dat zou mijn gemoedsrust wel verbeteren. :)
Built for speed and driven by passion

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 16 mei 2008 13:18

Ik denk dat ik mijn fiets ook maar ga verzekeringen, eens kijken hier welke er allemaal zijn en welke er goed uitkomt.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

bigm
Forum-lid

bigm 16 mei 2008 13:41

iemand ervaring met unigarant fietsverzekeringen ?

die bieden wel diefstal en schade dekking

Plaats reactie