Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

breedte achtervork

bahamontes
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2006 17:40

bahamontes 23 apr 2008 15:00

ik overweeg om een oud stalen frame te gaan berijden, waarbij ik dan wel een nieuwe groep erop wil zetten.

nu vernam ik dat de (liggende) achtervorken van oude stalen frames over het algemeen niet breder zijn dan 120- 126 mm, terwijl minimaal 130 mm nodig is voor een moderne 9 of 10 speed.

is dat op te lossen of ben je dan gebonden aan de oude 6 of 7 speed groepen.

heeft iemand daar ervaring mee.

graag hoor ik jullie gedachten.

groet,

baha

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 23 apr 2008 15:07

Het voordeel van staal is dat het een beetje meegeeft zonder dat je het sloopt. Je kan de achtervork voorzichtig uitbuigen tot de breedte van 130mm. Dan kan je gewoon een 9/10 speed groep monteren. Je kunt het zelf proberen met een houten plank als hefboom [ofzoiets] en anders kan de FM het wel voor je doen denk ik. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ik ken wel mensen die het geprobeerd hebben en dat lukte best goed. Zo lang je het maar met beleid doet :D
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 23 apr 2008 15:08

Eigenlijk ben je dan gebonden aan een oud-model achterwiel.
Er is wel een oplossing: De meeste assen hebben nogal wat spacers, door die er tuussenuit te halen kan je het net halen.
Ik heb dat wel eens gedaan met een oude mavic-naaf.
Uitbuigen kan wel, maar is niet echt aan te raden tenzij je een erg goede bank hebt waar je het frame strak in kunt fixeren om dan de beide kanten gelijkmatig uit te buigen.
Is erg tricky met name ook vanwege het mannetje in de liggende achtervork.
Ik zou zeggen, meet het precies op en ga op zoek naar een wiel met veel spacers zowel links als rechts, anders staat je wiel uit het midden.

mastert
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jun 2006 16:36

mastert 23 apr 2008 15:11


bahamontes
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2006 17:40

bahamontes 23 apr 2008 15:12

mmm, dat spacers ertussenuit halen klinkt wel als een charmante oplossing.

zal wel niet heel eenvoudig gaan neem ik aan, of wel?

bahamontes
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2006 17:40

bahamontes 23 apr 2008 16:20

maarre, op die manier komt het wiel er niet meer makkelijk uit, is het wel?

dat gaat geheid klemmen of valt dat mee?

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 23 apr 2008 21:45

bahamontes schreef:maarre, op die manier komt het wiel er niet meer makkelijk uit, is het wel?

dat gaat geheid klemmen of valt dat mee?


Als je van 126 mm naar 130 mm gaat valt het wel mee. Een fietsmaatje heeft jaren rond gereden met een 130 mm naaf in een 126 mm frame, geen centje pijn zonder iets te verbuigen. Als je een 130 mm naaf in een 120 mm frame probeert te frommelen zal dat nog wel lukken als je het frame uitbuigt. Het risico is dan dat je je frame niet recht uitbuigt en dan wordt het rondjes rijden ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

bahamontes
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 aug 2006 17:40

bahamontes 24 apr 2008 14:51

ok, dat lijkt dus mee te vallen. met een beetje geluk hoeven we dus niks te buigen ( qua breedte lijkt mij 9 of 10 speed niks uit te maken, want cassete is even breed).

zijn er verder nog problemen te verwachten in jullie ervaring met een oud stalen frame en een nieuwe groep.

balhoofd? trapas?

waar ik wel aan zat te denken dat shifters problematisch zouden kunnen zijn, worden toch in handgreep geleverd bij nieuwe groepen en niet op nokjes op frame; gaat dat nog mis?

any tips zijn welkom?

groet,

baha

ps: zag een prachtig ciocc frame voor nog geen euro 150 ( columbus EL) schitterend chrome en rood. campa veloce erop en karren maar !!

zomerfietser
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
Locatie: Bergschenhoek
Contact

zomerfietser 24 apr 2008 15:21

De nokjes voor op het frame kun je bij iedere fm kopen. Vaak inclusief de binnenkabels rond de 12 euro (zijn dan van zwart kunstof met verstelmoeren voor de afstelling) Je haalt de commandeurs eraf en monteerd de nokjes.

Zelf ook een frame een keer uitgebogen en gaat prima zolang je maar eerst een touwtje spant van achtervork om de balhoofdbuis terug naar andere achtervork. Bij de patten vastknopen. Het afstand tussen de staande buis en de touwtjes aan weerszijde van deze buis moeten net zo groot zijn en ook blijven na het buigen. Als goed is neemt de afstand aan beide zijden ongeveer 2 mm toe.
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

Plaats reactie