Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Shimano WHR 560 of Mavic Aksium

danmac
Forum-lid

danmac 23 apr 2008 10:02

Ik heb zojuist een nieuwe racefiets gekocht.
Er staan nu Shimano WHR 560 wielen onder.
Nu rij ik ook nog met een mountainbike met Mavic wielen.
Deze laatste bollen beter, komt dit misschien door de omtrek.
26 inch tegen over 28 inch.
Of is Mavic inderdaad beter dan Shimano?
Kan altijd mijn Shimano's verkopen en Mavic nemen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 apr 2008 11:13

Zoek eens op Shimano wielen op 't forum en je zult zien dat je niet de enige bent. (bijv op de 550 zoeken)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

composite
Forum-lid

composite 23 apr 2008 13:02

Ik zou niet aan Aksiums beginnen als ik jou was....zijn zo zwaar als een olifant en zo slap als een vaatdoek (een natte welteverstaan....!).
Ik ben niet zwaar (68 kg), maar bij het aanzetten sleepte zowel mijn voor- als achterwiel tegen de remblokjes, erg storend!! Ook een niet erg zeker/strak aanvoelend stuurgevoel moet ik zeggen.
Ik had ze als (erg) slecht weer/trainings-setje, maar heb ze na een rit of 2 weer snel de deur uit gedaan!
Dan zou ik -als je persé Mavics wil- voor de Ksyrium Equippe of Elite gaan. Wel wat duurder, maar beter gebouwd en een stuk strakker.
Of je zou kunnen zoeken naar Easton's , bijv de EA 50 of EA 50 SL's.
Erg strakke wielen (ik geloof een gewichtslimiet voor de berijder van +/- 120-140 kg!!), lichter dan de Aksiums, degelijke naven en de EA 50's zijn nauwelijks duurder dan de Aksiums.
Gang is alles!!

adne
Forum-lid

adne 25 apr 2008 19:42

Dat wat Composite hierboven vertelt is waar. Ik rijd nu zelf ongeveer een jaar op de Aksiums en bij het aanzetten raakt de velg inderdaad wel eens de remblokjes. Daarentegen moet ik wel zeggen dat ik vorige zomer in het Zwartewoud tijdens de afdalingen géén last heb gehad van zwabberende wielen tijdens het nemen van bochten.

pas
Forum-lid

pas 28 apr 2008 18:37

Ik heb nu de WH-R561 onder m'n fiets. Al ben ik pas net begonnen (117km gereden nu), ik weeg toch wel een flinke 93kg en heb al een aantal stevige tikken gehad door slecht wegdek, maar de velgen geven geen krimp, ook geen vervorming of tegen de remmen aanlopen. Weet niet in hoeverre de 561 nog van de 560 verschilt.
- Gazelle V4 2007

columbus
Forum-lid

columbus 23 jul 2008 00:35

als je nog steeds wielen zou zoeken, zou ik voor deze gaan, in campa of shimano te verkrijgen en ook in het wit, maar staat geen foto van. hogere velg, dus stevig en ook meer spaken dan die vorige wielen. ze wegen 1924 gram, maar zijn waarschijnlijk wel aerodynamischer dan de shimano's en zeker dan de aksiums.
En ook echt wel schoon.

composite
Forum-lid

composite 23 jul 2008 10:41

@ Jan87: Zo slap als een vaatdoek: geen stijve wielen, dat wil zeggen bij het aanzetten na een bocht of het staand fietsen komen de velgen tegen je remblokjes omdat het wiel niet zijdelings stijf is. Ik vind dit erg onprettig.
Tevens vond ik ze daardoor wat "zoekerig" in het bochtenwerk.

En dat de duurdere wielen minder spaken hebben: dat is mogelijk doordat er bij de dure sets met hoogwaardigere spaken/naven/velgen wordt gewerkt waarbij er hogere spaakspanningen mogelijk zijn en daardoor zijn er minder spaken nodig (en minder spaken= minder gewicht).
Gang is alles!!

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 24 jul 2008 14:05

Jan87 schreef:Hoe zit het met Bontrager Select wielen? Ze zien er fragiel uit, hebben weinig spaken en een kennis van mij heeft al een nieuw setje gekregen (garantie), maar de fietsenmaker zegt dat het sterke wielen zijn. Verkoperspraatjes? Het gaat overigens over een overjarige fiets die ik heb gezien: een Trek 1200 van 2006 (hoewel de verkoper 2007 beweert) met bontrager wielen. Ik twijfel nog de fiets te kopen, 800e.

Die wielen zijn niet al te sterk. Als je zeker weet dat hij van 2006 is, zou ik de verkoper daar maar eens op aanspreken. Volgens mij probeert hij gewoon zijn overjarige modellen te verkopen. Dan vind ik 800e trouwens nog (veel) te duur ook.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 24 jul 2008 14:10

Zo slecht zijn die Aksiums toch niet? Ok, ze zijn misschien wat zwaar en ja er zijn absoluut betere wielen op de markt. Maar volgens mij is het in die prijscategorie niet zo'n slechte keuze. Ik heb er zelf mee gereden en heb er eigenlijk nooit klachten over gehad.

daj
Forum-lid

daj 27 jul 2008 00:39

Composite schreef:Ik zou niet aan Aksiums beginnen als ik jou was....zijn zo zwaar als een olifant en zo slap als een vaatdoek (een natte welteverstaan....!).
Ik ben niet zwaar (68 kg), maar bij het aanzetten sleepte zowel mijn voor- als achterwiel tegen de remblokjes, erg storend!! Ook een niet erg zeker/strak aanvoelend stuurgevoel moet ik zeggen.
Dan waren zéér waarschijnlijk de lagers niet goed afgesteld, dan zat er gewoon te veel speling op. Ik heb ook Aksiums en heb nergens last van, ook niet bij 60 km/h in volle sprint.
Volgens de test van Tour Magazin en die van Roues Artisanales zijn de Aksiums ook stijver dan de meeste duurdere wielen.

peterm
Forum-lid

peterm 25 sep 2008 21:00

Hou er rekening mee dat de Aksiums sinds die test blijkbaar vernieuwd zijn. De huidige zijn in elk geval 100g lichter. Als ze daarmee het draaimoment verbeterd hebben zonder aan stijfheid in te boeten, is dat een goeie zaak en zijn dat prijs-kwaliteit toch wel goeie wielen. Ik heb een fiets in bestelling waar ze op zitten, dus ik hoop er het beste van, want met 83 kg ben ik al niet meer licht te noemen.

michiel_
Forum-lid

michiel_ 25 sep 2008 22:13

Ja wat moet ik erover zeggen. Onder mijn fiets liggen momenteel Askuims. Die zaten eronder toen ik hem bij de FM kocht. Echt stevig zijn ze niet en na een goede 1600km mogen mijn naven weer gesmeerd worden en er zit speling in het voorwiel. Ik weeg zelf rond de 80kg. Ik ben er nu ook mee bezig om voor een beter wielsetje te sparen (scholier). Dus ik zou denk ik voor een ander setje gaan.

Plaats reactie