Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

carbon mtb doen of niet? cube elitie hpc is binnen.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 19 apr 2008 12:13

graag zou ik wat ervaringen horen over carbon mtb's. ik ben van plan om een cube elite hpc aan te schaffen. maar ben nog een beetje huiverig voor een mtb van carbon. kun je hier alles mee wat ik nu met een alu. reaction ook doe. of moet je hier toch wat voorzichtiger mee zijn.
en hoe zit het bv met steenslag en beschadigingen enzo.
iemand hier al wat ervaring mee??

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 apr 2008 18:45

Vraag het eens op www.mountainbike.nl, forum. Daar zit veel, zeeer veel kennis op dit gebied.
Less is bore

misspiggy
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 apr 2006 11:38

misspiggy 19 apr 2008 21:01

Ik rijd al jaren met Carbon MTB frames. Perfect. Niks last van steenslag en niks voorzichtiger. Gewoon rammen en genieten van de looks

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 apr 2008 21:06

Ik heb ook een carbon mtb, maar volgens mij niet erg veel recht van spreken, want ik fiets er nauwlijks meer op... ;) Op mijn Simplon zit een behoorlijke dikke laag clear coat, als je het ligt er verkeerd op laat vallen kan je wel zien dat er hele kleine plekjes in komen door steenslag, maar niets structureels ofzo. Waarschijnlijk is het er zo weer uitgepolijst.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

revers
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2006 00:34

revers 20 apr 2008 02:04

Mijn lijkt dat carbon gevoeliger is als het gaat om valpartijen. Ik zou een carbon frame na een val niet meer vertrouwen, zeker als de schade aan de oppervlakte te zien is.
Ik heb om die reden voor titanium gekozen, plus het feit dat titanium buiging zeer goed kan weerstaan, itt carbon en aluminium - in mijn optiek is titanium het optimale materiaal voor een MTB: Roest niet, zeer robuust en licht.
De keuze zal wel invloed hebben op het budget.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13454
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 apr 2008 11:13

Hoi,

Ik heb een cube elite HPC uit 2007 (zelfde frame als 2008) Echt een fantastische frame super strak en net ietsje meer confort. daarvoor had ik de Alu 2003 en 2006 dus ik heb ook verglijkingmateriaal.

Aluminium voelt fietsend ietje harder, carbon lijkt de soort van nerveuse hoogfrequente trilling zeer goed te elimineren. Het voelt veel strakker aan. meer linear. Ik bedoel daar mee als je een alu op 80-90 rijd is ie prima maar ga je eroverheen vind ik de meeste frames net ff anders reageren, de carbonne frames blijven bij elke inzet gelijk, althans in iedergeval de merken waar ik verglijkingen mee kan doen cube, scott en merida

Heel simpel als je voldoende geld hebt zou ik het doen nadeel kan zijn bij een kleine val het frame kapot gaat en duur is om te vervangen.

Carbon is vrij licht voor een MTB frame ik zou wel aanraden er ook goede onderdelen op te zette en vooral lichte anders is de toevoeging nihil, echter het totaal van mij fiets XTR x.o , crossmax slr is echt super.

Kijk eens op bv mountainbike.be bij showroom staan mooie fietsen!

Persoonlijk vind ik de .be site iestje beter dan de NL vaak wat kundigere reacties en overzichtelijkere indeling

peteri200
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 20 apr 2008 11:15

jah als je valt is het logisch dat het kwetsbaarder is, aan de andere kant als je goed valt met een alu. fiets zit er toch ook een fikse deuk,knik of scheur in dus is je frame ook rijp voor de sloop. wel met het voordeel dat het wat goedkoper te vervangen is.
het ging mij vooral om mensen met gebruiks ervaring dus die zelf op een carbon mtb rijden en deze ook gebruiken waarvoor hij gemaakt is. namelijk flink door het terrein knallen.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 20 apr 2008 14:37

Peter i200 schreef:... wel met het voordeel dat het wat goedkoper te vervangen is...


Als je valt met je carbonframe, en het is kapot, dan ben je toch niet verplicht wéér een carbonframe aan te schaffen? Als je carbon frame sneuvelt kun je (als je dat wil natuurlijk) ook gewoon een alu kadertje op de kop tikken, en de onderdelen over zetten.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 apr 2008 16:55

wasbeer2006 schreef:Hoi,

Ik heb een cube elite HPC uit 2007 (zelfde frame als 2008) Echt een fantastische frame super strak en net ietsje meer confort. daarvoor had ik de Alu 2003 en 2006 dus ik heb ook verglijkingmateriaal.

Aluminium voelt fietsend ietje harder, carbon lijkt de soort van nerveuse hoogfrequente trilling zeer goed te elimineren.


Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Carbon is niet per definitie strakker of slapper dan alu. Ik heb met een Canyon carbon hardtail gereden, knalhard en ultrareactief (I loved it!). Mijn Santos SCC02 waar ik een paar jaar mee heb gereden was beduidend rustiger.
En met een zijsprong naar raceframes: ik voel wel heel duidelijk verschil tussen mijn CR1ltd en mijn Pina Paris, allebei carbon. Materiaal zegt niet alles, meer hoe het toegepast is.
Less is bore

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 20 apr 2008 23:04

Zelf heb ik zeven jaar op een alu Giant rondgereden en ben afgelopen november overgestapt op een carbon Cannondale (Taurine). Wat mij opvalt is dat de Cannondale, zoals reeds gezegd, veel meer trillingen eruit filtert. Toevallig heb ik gisteren met m'n vrienden de mtb route van Zeddam gereden en ook een stuk op een alu Cannondale (Caffeine, van 't zelfde bouwjaar als de Taurine) gereden en merkte direct het verschil.

Aluminium voelt naar mijn mening wat levendiger aan, vooral als het er echt ruig aan toegaat. Eerlijk gezegd mis ik dat gevoel wel een beetje bij m'n Cannondale. Ik ontzie de fiets niet en heb van steenslag etc. ook niet echt veel last. Wel heb ik wat krasjes in de lak maar dat heeft meer te maken met de kwaliteit lak (geen kwaliteit zoals ik gewend was van Cannondale).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13454
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 apr 2008 16:29

Het is ook een stukje smaak en merk fiets. De Cube carbon is echt heel strak, net zoals de canyon die ontlopen elkaar niet veel.

Gezien ik bewust de wielen een keer heb overgezet is mijn bovengeschreven ervaring het geval. Maarja dat zal ook niet bij iedereen hetzelfde zijn.

Het bevalt me op dit moment prima een carbon MTB en ik zal voorlopig ook zeker geen ander materiaal als frame gaan gebruiken.

Maar als je echt twijfelt ga naar een testdag en ga erop rijden das vaak het beste.

Plaats reactie