Pagina 1 van 3

Cervelo S2 , R3 of RS

Geplaatst: 20 feb 2011 12:15
door av017
sta voor een moeilijke keus, budget ongeveer 3500 euro
S2 (vind ik persoonlijk het mooist)
R3 (heel licht, heuvels)
RS (prijs + eventueel blingwielen)

waar zitten de grootste verschillen ongeveer in het kader zelf ??
zou een 58 moeten zijn, en ik denk ultegra 6700 op te plaatsen

iemand tips ?

Geplaatst: 20 feb 2011 15:21
door ace1978
Een S2 en R3 zijn volgens mij qua geometrie aardig gelijk. De S2 is aerodynamischer en wat minder licht dan de R3. Een RS is een zgn performance bike, wat wil zeggen dat je minder sportief en daardoor comfortabeler zit door de wat hogere balhoofdbuis.

Geplaatst: 20 feb 2011 15:39
door Winston
Ace1978 schreef:Een S2 en R3 zijn volgens mij qua geometrie aardig gelijk. De S2 is aerodynamischer en wat minder licht dan de R3. Een RS is een zgn performance bike, wat wil zeggen dat je minder sportief en daardoor comfortabeler zit door de wat hogere balhoofdbuis.


Juist niet, in 2011 is de geometrie van R3 en RS nagenoeg gelijk, bij de S2 is de balhoofdbuis korter.

Geplaatst: 20 feb 2011 15:39
door soriyu
kies wat je het mooiste vind.
het werkt het beste als je zin krijgt om te fietsen als je naar je fiets kijkt.
doe de s2 en spaar daarna voor dikke wielen.

je kan een r3 kopen met je hoofd maar je hart zal dan elke keer spijt hebben.
en ik zou zelf de r3 kopen omdat ik die weer mooier vind dus ik zit niet gekleurd te praten.
kies wat je mooi vind,
het zijn alle 3 dikke fietsen.

Geplaatst: 20 feb 2011 16:29
door ace1978
roboxl schreef:
Ace1978 schreef:Een S2 en R3 zijn volgens mij qua geometrie aardig gelijk. De S2 is aerodynamischer en wat minder licht dan de R3. Een RS is een zgn performance bike, wat wil zeggen dat je minder sportief en daardoor comfortabeler zit door de wat hogere balhoofdbuis.


Juist niet, in 2011 is de geometrie van R3 en RS nagenoeg gelijk, bij de S2 is de balhoofdbuis korter.


Zo was het anders wel. Mijn S1 en R3SL (2010) hebben dezelfde geometrie. Ik zie nu ook op de site van Cervelo dat een R3 tegenwoordig een hogere balhoofdsbuis heeft dan vorige jaren en 7mm scheelt met een RS in maat 56.

Geplaatst: 20 feb 2011 16:48
door japiecarbon
In een maat 58 zelfs 2cm!

Geplaatst: 21 feb 2011 10:35
door loos
Een S2 is leuk voor ontsnappingen en sprints, maar voelt minder comfortabel dan een R3/RS.
Het lage balhoofd moet je aankunnen en prettig vinden, anders is een spacertoren je deel.
Een RS is toch nog anders dan de R3: de wielbasis is iets groter, waardoor hij rustiger stuurt. En daarnaast lopen de seatstays iets gebogen, waardoor het comfort verder verhoogd word. Geometrie R3 vs RS voor 2011 is inderdaad in maat 58 vrijwel gelijk.
Wel heeft de R-serie voor 2011 BB right (een variant op BB 30) en een dikkere (13/8") onderste stuurlager, waardoor een betere demping verkregen wordt, en in principe beter stuurgedrag. De RS is voor 2011 niet aangepast.
Maar de bottom line is dat het alle drie erg goede kaders zijn.
Succes met je keuze!

Geplaatst: 21 feb 2011 18:06
door amclassic-fan
@Loos Meer demping door een meer over-sized lager te gebruiken? Lijkt me heel erg sterk. :)

Geplaatst: 21 feb 2011 19:44
door av017
Loos schreef:Een S2 is leuk voor ontsnappingen en sprints, maar voelt minder comfortabel dan een R3/RS.
Het lage balhoofd moet je aankunnen en prettig vinden, anders is een spacertoren je deel.
Een RS is toch nog anders dan de R3: de wielbasis is iets groter, waardoor hij rustiger stuurt. En daarnaast lopen de seatstays iets gebogen, waardoor het comfort verder verhoogd word. Geometrie R3 vs RS voor 2011 is inderdaad in maat 58 vrijwel gelijk.
Wel heeft de R-serie voor 2011 BB right (een variant op BB 30) en een dikkere (13/8") onderste stuurlager, waardoor een betere demping verkregen wordt, en in principe beter stuurgedrag. De RS is voor 2011 niet aangepast.
Maar de bottom line is dat het alle drie erg goede kaders zijn.
Succes met je keuze!


hmmm, da's dus een hele boterham, mijn hart ligt bij de s2 momenteel, nu zien of ik er nog eentje op de kop kan tikken zonder drie a vier maand te wachten.
bedankt iedereen

Geplaatst: 21 feb 2011 19:48
door gekke_henkie
Ik rijdt sinds kort een S2, en zoals hierboven aangegeven een R3 is comfortabeler, maar ik kom zelf van de alu fiets af en dan is de S2 toch wel een tikkie comfortabeler!

En voor mij was de alu fiets al comfortabel genoeg, nooit ergens last van!

Geplaatst: 22 feb 2011 10:42
door okki83
av017 schreef:
Loos schreef:Een S2 is leuk voor ontsnappingen en sprints, maar voelt minder comfortabel dan een R3/RS.
Het lage balhoofd moet je aankunnen en prettig vinden, anders is een spacertoren je deel.
Een RS is toch nog anders dan de R3: de wielbasis is iets groter, waardoor hij rustiger stuurt. En daarnaast lopen de seatstays iets gebogen, waardoor het comfort verder verhoogd word. Geometrie R3 vs RS voor 2011 is inderdaad in maat 58 vrijwel gelijk.
Wel heeft de R-serie voor 2011 BB right (een variant op BB 30) en een dikkere (13/8") onderste stuurlager, waardoor een betere demping verkregen wordt, en in principe beter stuurgedrag. De RS is voor 2011 niet aangepast.
Maar de bottom line is dat het alle drie erg goede kaders zijn.
Succes met je keuze!


hmmm, da's dus een hele boterham, mijn hart ligt bij de s2 momenteel, nu zien of ik er nog eentje op de kop kan tikken zonder drie a vier maand te wachten.
bedankt iedereen


Ik weet niet hoe ver Ieper van Zwanenburg af ligt, maar ik was daar twee weken geleden en toen hingen er zo'n 20 S2's aan het dak.

Geplaatst: 22 feb 2011 13:21
door chassepatate
Maar daar noem je ook wel wat...