Mag ik jullie meningen:
Ik wil een Trek 5.9 SL Discovery-kleuren opbouwen, en gebruiken voor cyclo's. Uiteraard speelt gewicht een rol, maar de sky is niet de limit. Lightweights en Clavicula komen er niet op te zitten
Tot nu toe:
stuurpen/stuur/zadelpen/wielen Bontrager X/XXX/X/X
shifters/remmen/derr./pedalen Dura Ace 10s
Ik ben nog aan het flirten met de markt der crankstellen. Ik wil graag een compact 50/34, BSA type. Gewicht is belangrijk, maar duurzaamheid+stijfheid ook.
Mijn lijstje tot nu: BRON: WW=weightweanies FAB=fabrikant
FSA MegaExo SLK WW 780g E 300,-
FSA Carbon Pro ELite WW 520g E 240,- octalink(aan te raden?)
FSA Kforce Light MegaExo FAB 605g? E540,- prijzig
Bontrager RaceXlite Carbon FAB 840g E 260,- hoog gewicht
Shimano R700 WW 870g E 200,- euh, lelijk+zwaar
Campagnolo Record UT WW 640g E 400,-
Ritchey WCS Carbon FAB 548g(+200-250g) E 365,- octalink
SRAM Force of Red WW 770g E280-300,-
Mijn vragen:
1. Ik lees wat over problemen bij FSA lager/cranks. 2xFM hebben alleen maar lof. Is FSA wat minder reliable? Welke wel, welke niet?
2. Is Octalink ok? Of oud systeem? Kloppen die gewichten wel, of komt er nog wat bij?
3. Werkt een Campa Record crankset als al het andere Dura Ace is? Wellicht een beetje raar gezicht.
4. Wat vinden jullie de beste qua stijfheid+gewicht+betrouwbaarheid? Record?
Alle opmerkingen/tips/correcties zijn zeer welkom!
Stelletje cranks
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik zou eens beginnen met het opzoeken van de echte gewichten, wat de fabrikanten zeggen klopt namelijk nog al vaak niet. Bijv FSA geeft vaak veel te weinig aan.
Octalink is een prima systeem, dat er nauwlijks meer crankstellen voor worden gemaakt komt omdat het uit de mode is, niet omdat het technisch slecht is. Bij dat Ritchey WCS crankstel moet je dus nog wel 200-250 gram optellen voor een trapas.
Qua prijs/kwaliteit is op dit moment een oude Campa Chorus/Record carbon crank met vierkante as onklopbaar. Op Ebay.de worden er nog een heleboel nieuwe crankstellen door een Zwitser verkocht, sommige zijn voor minder dan €150 weg gegaan. Campa chorus (€45 met een beetje zoeken) of record as (bijna 30 gram lichter dan Chorus) erin en je hebt de meest betrouwbare crank van alle cranks die jij hebt opgenoemd. Het gewicht is ongeveer hetzelfde als dat van de nieuwe Campa UT cranks.
Octalink is een prima systeem, dat er nauwlijks meer crankstellen voor worden gemaakt komt omdat het uit de mode is, niet omdat het technisch slecht is. Bij dat Ritchey WCS crankstel moet je dus nog wel 200-250 gram optellen voor een trapas.
Qua prijs/kwaliteit is op dit moment een oude Campa Chorus/Record carbon crank met vierkante as onklopbaar. Op Ebay.de worden er nog een heleboel nieuwe crankstellen door een Zwitser verkocht, sommige zijn voor minder dan €150 weg gegaan. Campa chorus (€45 met een beetje zoeken) of record as (bijna 30 gram lichter dan Chorus) erin en je hebt de meest betrouwbare crank van alle cranks die jij hebt opgenoemd. Het gewicht is ongeveer hetzelfde als dat van de nieuwe Campa UT cranks.
Goed om te horen
Ik heb zojuist een Campa Chorus 2006 compact crank gekocht, kost iets van 180 euro via Bike-Palast.com. Tel daarbij op een Chorus asje van 55 euro (Salden) en een Nerius 39T binnenblad (Salden) en je bent helemaal klaar. Eindelijk af van die klote buitenboordlagers!
Dat mijn fiets verder met Shimano is afgemonteerd kan mij overigens niet boeien.
Ik heb zojuist een Campa Chorus 2006 compact crank gekocht, kost iets van 180 euro via Bike-Palast.com. Tel daarbij op een Chorus asje van 55 euro (Salden) en een Nerius 39T binnenblad (Salden) en je bent helemaal klaar. Eindelijk af van die klote buitenboordlagers!
Dat mijn fiets verder met Shimano is afgemonteerd kan mij overigens niet boeien.
havana schreef:Goed om te horen
Ik heb zojuist een Campa Chorus 2006 compact crank gekocht, kost iets van 180 euro via Bike-Palast.com. Tel daarbij op een Chorus asje van 55 euro (Salden) en een Nerius 39T binnenblad (Salden) en je bent helemaal klaar. Eindelijk af van die klote buitenboordlagers!
bDat mijn fiets verder met Shimano is afgemonteerd kan mij overigens niet boeien.
Waarom zou je ook...?
Maar eh, ik ben aan het kijken voor een nieuw crankstel. Ik rijd nu met een Chorus compact en ik wil een normale dubbel. Het UT systeem heeft bij mij geen problemen opgeleverd tot nu toe, maar het 'oude' systeem is even goed, zo niet beter?
Waarom zou je een ander crankstel willen? Op een compact kun je zo ongeveer alle bladen schroeven...
Het oude systeem is volgens mij veel beter, maar ik kan het mis hebben!
Bij Bike-palast hebben ze trouwens ook nog een 2006 Record crankstel voor niet al teveel geld (wel ex. trapas).
Het oude systeem is volgens mij veel beter, maar ik kan het mis hebben!
Bij Bike-palast hebben ze trouwens ook nog een 2006 Record crankstel voor niet al teveel geld (wel ex. trapas).
havana schreef:Waarom zou je een ander crankstel willen? Op een compact kun je zo ongeveer alle bladen schroeven...
Het oude systeem is volgens mij veel beter, maar ik kan het mis hebben!
Bij Bike-palast hebben ze trouwens ook nog een 2006 Record crankstel voor niet al teveel geld (wel ex. trapas).
Op een compact kun je zo ongeveer alle bladen schroeven...
Op sommge CT wel maar of het de bedoeling is om constant met een 53/39 op een CT crankstel te rijden betwijfel ik toch.
Is het ook niet zo dat je op de Campa CTs geen standaard 110 BCD bladen kan monteren?
Ook ik kan het mis hebben....
Hoedanook het Record Carbon crankstel aan 199 euro is zowat het koopje van de eeuw.
Hier en daar vind je mits wat zoeken nog de Record BB aan 80 euro maar het wordt lastig.
Welke crankarmlengte zoek je, Rezne?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Dit vind ik het mooiste crankstel:
Eventueel met ook de arm in zwart.. volledig zilver kan ook:
Eventueel met ook de arm in zwart.. volledig zilver kan ook:
Op Campa carbon compact crankstellen past inderdaad geen standaard 110 BCD, want de boutcirkel is 4x 110m 1x 113 mm. TA maakt hiervoor onder de naam Nerius overigens wel geschikte bladen, binnenblad tot 39 en buitenblad t/m 52.Is het ook niet zo dat je op de Campa CTs geen standaard 110 BCD bladen kan monteren?
Voor mijn nieuwe Chorus carbon compact crankstel kreeg ik er al eentje binnen van Salden deze week. Nu nog ff wachten op de crank zelf (wordt als het goed vandaag geleverd).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@ Anaszi Wat ik heb gehoord is dat er geen DA compact komt dit jaar. 2009?
DA compact zou mijn 1e keuze zijn.
@AM classicfan meeste gewichten zijn van WW geplukt. Octalink wordt dan toch wel wat zwaarder inderdaad. Mbt 4-punts as systeem: Fiets Juni 2005: "nadeel van deze bevestiging is dat deze vrij kwetsbaar is. Alle kracht komt op de 4 rechte hoeken te staan.Mocht de crank ook maar ietsjes loszitten,zonder dat je het eigenlijk voelt, dan kun je het "rond" trappen. Goed vastzetten is dan niet meer mogelijk." --is een Record UT dan niet beter, door de vele "kartels"?
Record as 2005 is 200g erbij, bij de 2007 UT versie 57g. Gewicht 2006 weet ik niet.
@ LVGH sorry, vind ze niet mooi!
Op de Record UT na, lijkt alles dicht in de buurt van de 750g te komen dus? Ritchey en FSA zijn dus zwaarder dan ik aanvankelijk dacht.
Een betaalbare crank (bv. R700/Bontrager) is dus maar 100g zwaarder?
Ik dank dat een carbon Record geen cosmetisch probleem zou opleveren. Werkt het met een Dura Ace ketting probleemloos?
Ik zoek overigens 175mm crankarmlengte, ik ben 187cm lang.
DA compact zou mijn 1e keuze zijn.
@AM classicfan meeste gewichten zijn van WW geplukt. Octalink wordt dan toch wel wat zwaarder inderdaad. Mbt 4-punts as systeem: Fiets Juni 2005: "nadeel van deze bevestiging is dat deze vrij kwetsbaar is. Alle kracht komt op de 4 rechte hoeken te staan.Mocht de crank ook maar ietsjes loszitten,zonder dat je het eigenlijk voelt, dan kun je het "rond" trappen. Goed vastzetten is dan niet meer mogelijk." --is een Record UT dan niet beter, door de vele "kartels"?
Record as 2005 is 200g erbij, bij de 2007 UT versie 57g. Gewicht 2006 weet ik niet.
@ LVGH sorry, vind ze niet mooi!
Op de Record UT na, lijkt alles dicht in de buurt van de 750g te komen dus? Ritchey en FSA zijn dus zwaarder dan ik aanvankelijk dacht.
Een betaalbare crank (bv. R700/Bontrager) is dus maar 100g zwaarder?
Ik dank dat een carbon Record geen cosmetisch probleem zou opleveren. Werkt het met een Dura Ace ketting probleemloos?
Ik zoek overigens 175mm crankarmlengte, ik ben 187cm lang.