Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud

ron84
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 apr 2007 16:35

ron84 12 apr 2008 17:21

Ik zou graag wat informatie willen hebben m.b.t. het onderhoud van mijn racefiets. Zoals de titel al aangeeft fiets ik eigenlijk alleen met mooi weer, oftewel in de lente en zomer en af en toe met nog een mooie herfstdag.

Mijn fiets staat nu dus al een maand of 7 stil in de schuur en het mooie fietsweer begint er weer aan te komen. Ik heb de fiets vorig jaar nieuw gekocht en heb zelf er nog niks qua onderhoud aan gedaan (tot nu toe ongeveer 200-300km gefietst).

Ik zal sowieso de banden op moeten pompen. maar mijn vraag is nu, wat kan ik nog meer doen? Zal de ketting "uitgedroogd" zijn en moet ik deze smeren, spuiten? Is een jaarlijkse beurt bij de plaatstelijke fm een handige optie? Welke materialen heb ik nodig als ik dit zelf kan doen? Hopelijk kan iemand voor mij wat handige tips op een rijtje zetten.

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 12 apr 2008 17:35

Beste Ron,

Moet hiervoor nou een nieuw topic geopend worden? Er staat nb een regel lager al een soort gelijk topic en als je de zoekfunctie (re boven) gebruikt zijn je overige vragen beantwoord.
Alstublaft.

racingluca
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30

racingluca 12 apr 2008 17:38

Na de winter haal ik altijd mijn fiets uit elkaar, om alles grondig schoon te maken.
Wel geef jij aan dat je slechts 200-300 km hebt gefiets met mooi weer, dus dat zal niet nodig zijn.
Wel zou ik de fiets even goed schoonmaken, en controleren op mogelijke gebreken.
Ook zou je alle scharnierpunten van remmen en derailleurs van een beetje teflon kunnen voorzien.
Banden oppompen en ketting smeren zijn uiteraard nodig, en verder zou je een testrit kunnen maken om te kijken of alles naar behoren werkt.
Een winterbeurt bij de fm zou ik doen als je na afloop van een seizoen niet zelf aan de slag wilt/kunt.
Built for speed and driven by passion

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 12 apr 2008 18:13

2 topics onder deze, is al een gesprek gaande over onderhoud.

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=22292

Als je daarnaast nog eens de zoekfunctie gebruikt weet je meer dan genoeg :). Zoek op 'onderhoud', 'schoonmaken', 'reinigen' en 'vervangen'.
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

Plaats reactie