Kettingbreuk HG-X XT 10speed groep
Hallo Mensen,
Zijn er al mensen die problemen gehad hebben met de nieuwe kettingen van shimano's XT 10speed range MTB.
Het gaat om de nieuwe XT HG-X 10speed mtb kettingIk heb nu al voor de 2e keer kettingbreuk gehad waarbij er scheurtjes ontstaan in de kettingschakels en dan aan de buitenkant.
Zowel mijn 1e ketting en 2e ketting zijn beide binnen 200km al kapot gegaan.
Beide kettingen komen bij Rose vandaan, die overigens beide zonder problemen vergoed zijn na retournering.
Ik ben geen beginnende mtb'r, dus weet ook wel degelijk hoe en wanneer ik wel of niet moet schakelen.
En heb ook al dik 20jaar ervaring met het afstellen van schakelsystemen, dus daar kan het niet aan liggen.
ik hoor graag van jullie.
Wilfred
Zijn er al mensen die problemen gehad hebben met de nieuwe kettingen van shimano's XT 10speed range MTB.
Het gaat om de nieuwe XT HG-X 10speed mtb kettingIk heb nu al voor de 2e keer kettingbreuk gehad waarbij er scheurtjes ontstaan in de kettingschakels en dan aan de buitenkant.
Zowel mijn 1e ketting en 2e ketting zijn beide binnen 200km al kapot gegaan.
Beide kettingen komen bij Rose vandaan, die overigens beide zonder problemen vergoed zijn na retournering.
Ik ben geen beginnende mtb'r, dus weet ook wel degelijk hoe en wanneer ik wel of niet moet schakelen.
En heb ook al dik 20jaar ervaring met het afstellen van schakelsystemen, dus daar kan het niet aan liggen.
ik hoor graag van jullie.
Wilfred
wilfred
-
- Forum-lid HC
Is dat niet dezelfde ketting als ook bij de ultegra groep hoort? Blijkbaar nog niet helemaal op de rit met de kettingen, of gewoon toevallig een paar maandag morgen exemplaren
Ja volgens mij is de HG 6600 de ultegra ketting, of het dezelfde is als de HG-X??
volgens mij niet want de nieuwe HG-x ketting is speciaal gemaakt voor de 10 speed groepen.
Maar het zou kunnen dat hij is afgeleid van de ultegra ketting, maar dat weet ik niet.
Het vreemde is, dat de groep het perfect doet en alles schakeld perfect, Of er moet aan het cranck iets niet goed zijn waardoor de ketting, door te hoge spanning scheurt.????
volgens mij niet want de nieuwe HG-x ketting is speciaal gemaakt voor de 10 speed groepen.
Maar het zou kunnen dat hij is afgeleid van de ultegra ketting, maar dat weet ik niet.
Het vreemde is, dat de groep het perfect doet en alles schakeld perfect, Of er moet aan het cranck iets niet goed zijn waardoor de ketting, door te hoge spanning scheurt.????
wilfred
-
- Forum-lid
Haha vandaag toevallig op een klimmetje van 19% op het buitenblad de ketting in twee stukken getrapt. Maar dit zal meer met het rijden door de pekel te maken hebben.
-
- Forum-lid
pff heb de fiets sinds begin november. Door weer en wind gefietst (PEKEL). Ik schat ongeveer een 1000 km misschien iets meer. Ik heb de rit van vandaag gewoon uit kunnen fietsen met een missing link dus zullen wel geen schakels meer stuk zijn.
Dat is al 800km meer als dat ik er mee heb gefietst. bij mijn 1e ketting zaten 3 schakels die een scheur vertoonden en na controle van mijn 2e ketting was er al 1 schakel gescheurd.
blijf het wel vreemd vinden, misschien zit het dan toch in m'n cranck????
blijf het wel vreemd vinden, misschien zit het dan toch in m'n cranck????
wilfred
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Nee, vergelijkbare techniek wordt in de 6700 kettingen en ook de nieuwe 6701 kettingen gebruikt en die lijken nog steeds behoorlijk gevoelig voor pekel te zijn. De drama's van vorig jaar zijn er niet meer, maar pekelbestendig zijn de kettingen absoluut niet.
MTB en race 10 speed kettigen zijn wel degelijk anders.
Vorm van de schakels is verschillend maar als je na een paar ritten al gescheurde schakels hebt moet je de ketting gewoon ff terug geven.
Grtz; mtbfool
Vorm van de schakels is verschillend maar als je na een paar ritten al gescheurde schakels hebt moet je de ketting gewoon ff terug geven.
Grtz; mtbfool
Ok, Amclassic-fan
Ik had al gehoord dat die kettingen van shimano heel gevoelig zijn voor pekel. maar zo snel????
Ik heb er vanwege de sneeuw ook mee op de weg gefietst in combi met het bos, maar je zal het met me eens zijn dat binnen 200km het wel heel snel is dat er scheuren in komen.
Ik had al gehoord dat die kettingen van shimano heel gevoelig zijn voor pekel. maar zo snel????
Ik heb er vanwege de sneeuw ook mee op de weg gefietst in combi met het bos, maar je zal het met me eens zijn dat binnen 200km het wel heel snel is dat er scheuren in komen.
wilfred
Willebil schreef:Ok, Amclassic-fan
Lees dit topic maar eens:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=1&TID=37708
Hey eelcoz,
Heb jouw topic gelezen en ook nog het artikel van fiets.
Ik had met de 1e ketting ook al geinformeerd bij shimano en die hadden toen nog geen klachten gehad en het enigste wat ze zeiden was terug naar de fietsenmaker gaan.
in dit geval teruggestuurd naar Rose en een nieuwe gekregen.
Maar in het geval shimano en pekel heb ik nu ook wel heel erg m'n twijfels. volgens mij heeft dit niks te maken met onderhoud of pekel maar zijn het gewoon product/procesfouten van shimano.
Ga m'n 2e ketting ook weer opsturen naar Rose en ga shimano nog is een keer weer opbellen.
Heb jouw topic gelezen en ook nog het artikel van fiets.
Ik had met de 1e ketting ook al geinformeerd bij shimano en die hadden toen nog geen klachten gehad en het enigste wat ze zeiden was terug naar de fietsenmaker gaan.
in dit geval teruggestuurd naar Rose en een nieuwe gekregen.
Maar in het geval shimano en pekel heb ik nu ook wel heel erg m'n twijfels. volgens mij heeft dit niks te maken met onderhoud of pekel maar zijn het gewoon product/procesfouten van shimano.
Ga m'n 2e ketting ook weer opsturen naar Rose en ga shimano nog is een keer weer opbellen.
wilfred