Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

koude voeten

piepie
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 mar 2008 22:21

piepie 09 apr 2008 20:20

Nu is de tempratuur toch al wat beter dan een paar weken geleden,maar ik heb ze nog steeds die koude voeten en ik draag de dikste sokken van craft en overschoenen van pro -15tot+5,of zou het aan de doorbloeding liggen wat te doen?
pvr

osensei
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 25 feb 2008 18:20

osensei 09 apr 2008 20:25

Als je je schoenen lekker strak aantrekt, je klittebanden goed aandrukt én je overschoentjes erbij, dan kun je er de donder op zeggen dat het aan de circulatie ligt. Je schoenen zitten waarschijnlijk te strak. Doordat je gaat sporten worden je voeten nog eens wat dikker en blijft er aldus nóg minder ruimte over voor je voeten.
Gevolg laat zich raden.
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

piepie
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 mar 2008 22:21

piepie 09 apr 2008 20:42

Ik ga proberen ze iets losser te doen of misschien zonder overschoen is ook een optie
pvr

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 apr 2008 21:23

koude voeten (en ook koude handen) is heel persoonsgebonden. Er zijn renners die nooit met overschoenen rijden en zelden met handschoenen. Bij andere renners gaan de overschoenen en winterhandschoenen pas boven de 10 graden uit.

Ik ben zelf ook een koukleum en kleed me dan ook gewoon wat warmer aan.
Live fast; die young. mijn blog

piepie
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 mar 2008 22:21

piepie 09 apr 2008 21:51

Vroeger had je ook houte boten en mannnen van staal die hadden het zeker ook wel koud wij zijn gewoon bikkels de meesten blijven thuis voor de kachel dan heb je ook geen koude voeten
pvr

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27882
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 apr 2008 12:02

Zijn je benen wel warm? Want dit is vaak ook een deel van het probleem. Ben zelf ook een notoire koukleum, maar met goede strakke sokken (Assos bijvoorbeeld) die de doorbloeding stimuleren een een setje BBB overschoenen (HeavyDuty's) heb ik tegenwoordig nauwelijks meer last, of het moet -5 zijn.

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 10 apr 2008 12:28

Goed aankleden is idd belangrijk. Je armen, benen en je hoofd werken als radiatoren die lichaamswarmte afgeven. Houd deze goed warm met arm-, beenstukken en een muts of petje. Zo raak je minder warmte kwijt in je armen en benen en zullen je handen en voeten ook van meer warmte worden voorzien.

Verder helpt het bij mij om ipv 1 paar dikke sokken meerdere dunne sokjes over elkaar heen te trekken.

Eigenlijk kleed ik me vaak net iets te warm aan, want iets uitdoen blijft altijd makkelijker dan iets aantrekken wat je niet bij je hebt ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 apr 2008 12:52

Heb je het in zn geheel wel warm genoeg?
Zodra je kerntemperatuur te laag dreigt te worden knijpt je lichaam de bloedtoevoer naar je handen en voeten af om niet teveel warmte te verliezen.
Dus als je last hebt van koude handen moet je een bodywarmer aantrekken :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

vykus
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 nov 2006 20:34

vykus 13 apr 2008 21:59

ik zelf ben renner en heb veel te maken met dit soort weer in belgie, wat altijd kan helpen dus gewoon normale sok, en winteroverschoene, maar eventueel warmtegevende massage aan de voeten of tijgerbalsem, daarvan warmt alles mooi op en heb je nog eens het voordeel dat de bloedcirculatie goed blijft.

pinaray
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:22

pinaray 13 apr 2008 22:14

vykus schreef:ik zelf ben renner en heb veel te maken met dit soort weer in belgie, wat altijd kan helpen dus gewoon normale sok, en winteroverschoene, maar eventueel warmtegevende massage aan de voeten of tijgerbalsem, daarvan warmt alles mooi op en heb je nog eens het voordeel dat de bloedcirculatie goed blijft.


tijgerbalsem op je voeten smeren, werkt dat? Krijg je dan geen koude voeten, want vanochtend heb ik 50 km gefietst en ik had toch weer hele koude voeten. Ik ga dat dan maar eens proberen, hoewel ik liever heb dat de temperatuur omhoog gaat.

vykus
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 nov 2006 20:34

vykus 13 apr 2008 22:32

bij mij werkt het allesinds, natuurlijk moet je inderdaad van alles proberen warmte gevende massage, tijgerbalsem, eventueel van die warmtegevende plijsters. Natuurlijk de truk is ook al hebben je voeten nog warm beweeg of probeer regelmatig de tenen te bewegen zolang dat lukt zal je nooit koud hebben!

Gebruikersavatar
newd
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 12 nov 2007 10:33

Gebruikersavatar newd 14 apr 2008 15:59

Tijgerbalsem zou juist averechts werken, tenminste zo is mij altijd uitgelegd. Het zou alleen de huid verwarmen. Als reactie hierop zet het lichaam de bloedvaatjes in de huid wagenwijd open waardoor er meer bloed langs stroomt (rode huid). Warm bloed uit je kern komt in de huid terecht en koelt hier snel af. Je zou dus door het gebruik van "verwarmende" smeersels juist afkoelen!

Plaats reactie