Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Is mijn frame te klein ?

martinovibes
Forum-lid

Gebruikersavatar martinovibes 09 apr 2008 00:24

ja..dat is iets waar ik nogal aan begin te twijfelen.
Ik heb sinds vorig jaar een racefiets , daarvoor jaren op een ATB 21 inch rondgereden ( klein pulse pro )

Ik vind mijn draai maar niet op die racefiets , al een keer naar de FM geweest en alles afgestelt maar nee, ik zit absoluut niet lekker .
Ik heb het gevoel dat ik op mijn ATB veel en veel meer kracht kan zetten.

Ikzelf ben 1.89
bovenbeen lengte 59cm
onderbeen lengte ( je weet wel , waar de kuit zit om ff verwarring te voorkomen :) ) 63 cm
arm lengte 80 cm

Zadel staat vanaf de grond op 103,5 CM hoogte

Ik vermoed dat het frame gewoon te klein is , het is maat M-L
E&A M.B.T het frame is hier te vinden.

Ik baal er behoorlijk van want mijn fietsplezier word zo behoorlijk verziekt kan ik jullie zeggen .
het is toch zonde dat ik die racefiets links laat liggen en weer rondrij op mijn 11 jaar oude Pulse pro ( nog steeds een heerlijke bike trouwens )

Wie kan mij meer vertellen ?

torch
Forum-lid

torch 09 apr 2008 00:39

elk frame is anders kwa geometrie maar jouw zadelbuis (maat A op tekening van jouw frame) is 53,5 cm. Dat is denk ik aan de kleine kant voor jouw (been)lengte.
Ik heb een naar mijn idee goed passend frame, maat 60. Ik ben 1.87m.
Wel heeft mijn fiets een totaal andere geometrie, met een oa een vrijwel horizontale bovenbuis.

martinovibes
Forum-lid

Gebruikersavatar martinovibes 09 apr 2008 00:42

Morgen maak ik foto's dan heeft mijn telefoon genoeg licht :)
Zal je zien , komt morgen uit dat ik echt een zeikerd ben :D

We'll see

foosho
Forum-lid

foosho 09 apr 2008 00:59

Wat is je BBL dan?

En wat bedoel je met 'zit niet lekker' ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 apr 2008 01:07

Die zadelbuis doet er niet zoveel toe als zal de zadelpen er wel enorm ver uitsteken. De maten waarmee je komt zeggen mij niet zoveel. Zoals al genoemd is is de binnenbeen lengte wat meer standaard. En bijv ipv vanaf de grond te meten je zadelhoogte te meten vanaf het midden van je bracket tot de bovenkant van het zadel op de plek waar je zit.

M/L zal wel op het randje van te klein zitten. Ik ben net zo lang en zou er wel goed mee weg komen, maar ik heb een korte rug en kan heel diep zitten. Ik denk dat 't bij jouw wel wil passen, maar wel met een behoorlijk lange stuurpen, aardig wat spacers onder de stuurpen enz.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 09 apr 2008 09:09

Frame lijkt me niet te klein maar laat je zelf eens een keer gedegen opmeten met een goed meetsysteem????www.bikefitting.com
Ik zet gemiddeld 4-5 mensen goed op de fiets per week.
Dit zijn mensen die komen met de vraag is mijn frame te groot???
Ik zit niet goed moet ik een nieuwe fiets?????
Maar als je dan doorvraagt en er 15 euro aan waagt voor een goede meting blijkt heel vaak dat mensen gewoon niet goed op de fiets zitten.
Dus mijn advies als vakhandel laat je zelf even goed opmeten.

grtz;mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 09 apr 2008 13:47

martinovibes schreef:ja..dat is iets waar ik nogal aan begin te twijfelen.
Ik heb sinds vorig jaar een racefiets , daarvoor jaren op een ATB 21 inch rondgereden ( klein pulse pro )

Ik vind mijn draai maar niet op die racefiets , al een keer naar de FM geweest en alles afgestelt maar nee, ik zit absoluut niet lekker .
Ik heb het gevoel dat ik op mijn ATB veel en veel meer kracht kan zetten.

Ikzelf ben 1.89
bovenbeen lengte 59cm
onderbeen lengte ( je weet wel , waar de kuit zit om ff verwarring te voorkomen :) ) 63 cm
arm lengte 80 cm

Zadel staat vanaf de grond op 103,5 CM hoogte

Ik vermoed dat het frame gewoon te klein is , het is maat M-L
E&A M.B.T het frame is hier te vinden.

Ik baal er behoorlijk van want mijn fietsplezier word zo behoorlijk verziekt kan ik jullie zeggen .
het is toch zonde dat ik die racefiets links laat liggen en weer rondrij op mijn 11 jaar oude Pulse pro ( nog steeds een heerlijke bike trouwens )

Wie kan mij meer vertellen ?

Meet eens de afstand eens tussen hart zadelpen en hart balhoofdbuis en vergelijk deze afstand eens met je oude Pulse Pro en dan weet je het meteen.

Groeten van een ex-Rozenburger!
Niets is wat het lijkt..

martinovibes
Forum-lid

Gebruikersavatar martinovibes 09 apr 2008 18:38

maurice schreef: Meet eens de afstand eens tussen hart zadelpen en hart balhoofdbuis en vergelijk deze afstand eens met je oude Pulse Pro en dan weet je het meteen.
Groeten van een ex-Rozenburger!
Giant : 57 cm
Klein : 59 cm

Ik heb een paar fotos maar het ging allemaal niet best .
Mijn vader hield me niet helemaal lekker recht waardoor iik er wat verkrampt opzit
Daarom lijkt het op een van de wazige fotos ook alsof ik heel dicht bij de grond zit met mijn trapper , valt dus wel mee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

perik
Forum-lid

perik 09 apr 2008 18:55

De diagnose is denk ik makkelijk te stellen! Je stuur staat helemaal voorover gekanteld, zo zou niemand lekker zitten denk ik. Kijk even naar foto's van andere fietsen op dit forum, dan zie je vrij snel hoe het ongeveer zou moeten!

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 09 apr 2008 19:00

De stuurpen is idd wel heel erg gekanteld, maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de fiets wat aan de kleine kant oogt.
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

raydox
Forum-lid

raydox 09 apr 2008 20:22

zet je stuur eens normaal dan zit je al iets langer

mss eens een langere stuurpen proberen.
Meet ook eens hoever je zadel tov de trapas staat en vergelijk dan eens met je atb.
voor de verdere toekomst ga eens lang bij een meetcentrum zijn er genoeg te vinden op het forum. (bulens, bioracer,body2bike,... om er enkele te noemen)

of probeer eens met een langere stuurpen

Plaats reactie