Er zijn verschillende topics over maar weet eigenlijk nog niet precies wat ik moet doen na het fietsen. Ook niet onbelangrijk, hoe vaak smeer je bijv een ketting? Na iedere fietsrit of één keer per maand??
Ik ben net begonnen met fietsen dus heb geen idee hoe ik te werk moet gaan.
Ik heb na het lezen op het forum het volgende gedaan:
1. Sopje met autoshampo gemaakt.
2. Met zachte borstel frame schoon gemaakt.
3. Andere borstel ketting en tandwielen schoon maken
4. ketting droog maken met een doek
5. ketting insmeren
6. nog een keer met een doek erover om overtollig vet weg te halen.
Nu hebben ze mij de volgende producten aanbeveeld bij rose.
1. brunox turbo spray
2. brunox korrosions schutz
3. bike line easy clean
In mijn haast heb ik niet gevraagd hoe ik dit precies moet gebruiken en wanneer/hoe vaak. Kan iemand een beginnend fietser wat meer informatie geven? Alvast bedankt!
Ik heb trouwens het boek 'Úw racefiets in topconditie' besteld. Hopelijk kan ik daar ook wat info uit halen.
onderhoud na fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
(?) Ik heb er twee. Een voor het woon-werk verkeer en als het slecht weer is en een voor mooi weer en lange tochten. Zo hoef ik wat minder vaak onder de douche met een van mijn fietsjes. Wel heb ik nu twee fietsen die af en toe moeten worden gepoetst en een badkamer die af en toe moet worden ontvet.
Je ketting inwrijven is niet voldoende. De olie moet tussen de asjes komen, dus inspuiten of indruppelen en de overtollige olie afvegen. Ook af en toe de ketting reinigen met biologisch afbreekbaar schoonmaakmiddel (te koop bij je FM). Die heeft daar ook een handig apparaatje voor. Het frame en de wielen reinig je prima met wat autoshampoo en een zachte borstel.
Vergeet ook niet af en toe (afhankelijk van hoeveel je fietst) je lagers te smeren met vet, of laat dat je FM doen.
Als je hier http://www.brunoxshop.nl/ even kijkt, zie je waar je de middelen voor dient te gebruiken.
Succes,
Bjor
Vergeet ook niet af en toe (afhankelijk van hoeveel je fietst) je lagers te smeren met vet, of laat dat je FM doen.
Als je hier http://www.brunoxshop.nl/ even kijkt, zie je waar je de middelen voor dient te gebruiken.
Succes,
Bjor
Je fiets af soppen doe je het best met een spons. Dit om krassen te vermijden. Ketting en cassette (en andere draaiende delen) hoef je niet met dat sopje te behandelen, kan wel.
Als het frame is ingesopt maak je het droog (erg belangrijk) met een doek. Eens in de 2 maanden je frame in de was zetten met autowax (turtlespul) bevoorderd dit nogal. Alles loopt er dan zo af.
Draaiende delen maak je schoon met een doek, geduld, een nieuwe doek en als je geen zin meer hebt evt ontvetter.
De cassette demonteer je het best ff om te zorgen dat het echt blinkt:) Vergeet niet nieuw vet/olie op de body te doen.
Maak met een droge doek ook alle gaatjes en kiertjes schoon. Denk dan aan de achterderailleur (voor trouwens ook) Maar bijvoorbeeld ook de remmen (campa skeleton).
Vervolgens smeer je (met je turbo-spray, super goed spul) alle scharnierpuntjes. Zoals Derailleurs, Remmen e.d.
Ketting smeren doe je het best met een druppelolie ipv spray. Nauwkeuriger (zit er geen vet op je spaken enzo) en het is vaak ook iets dikker en gaat dus langer mee. Bijvoorbeeld Neoval. Vervolgens paar keer draaien en overtollig vet verwijderen. Zo'n schoonmaakmachinetje is leuk maar ontvet zo goed dat echt al het vet er uit is waardoor het lang duurt voordat deze goed gesmeerd is.
De beste manier om ketting schoon te maken is:
Eerst bovenkant en zijkant schoonmaken met een doek. Doek om de ketting en draaien maar. Fluitje van een cent, evt met ontvetter.
Vervolgens pak je een inbussleutel 2 of kleine schroevendraaier en daar vouw je een doek om heen. Nu flos je ff elke grote schakel zodat de "rolletjes" aan de binnenkant ook schoon zijn. Beetje handigheid in krijgen dan is dat zo gedaan.
Andere dingen die je kunt doen (doe ik na een rit in de regen wel)
Kabels smeren, Derailleurwieltjes loshalen en smeren. Remblokken controleren of er iets in zit. Remblokresten van de wielen halen.
Lijkt me duidelijk. Althans, mijn fiets blinkt bijna altijd:D
Groeten Rob,
Als het frame is ingesopt maak je het droog (erg belangrijk) met een doek. Eens in de 2 maanden je frame in de was zetten met autowax (turtlespul) bevoorderd dit nogal. Alles loopt er dan zo af.
Draaiende delen maak je schoon met een doek, geduld, een nieuwe doek en als je geen zin meer hebt evt ontvetter.
De cassette demonteer je het best ff om te zorgen dat het echt blinkt:) Vergeet niet nieuw vet/olie op de body te doen.
Maak met een droge doek ook alle gaatjes en kiertjes schoon. Denk dan aan de achterderailleur (voor trouwens ook) Maar bijvoorbeeld ook de remmen (campa skeleton).
Vervolgens smeer je (met je turbo-spray, super goed spul) alle scharnierpuntjes. Zoals Derailleurs, Remmen e.d.
Ketting smeren doe je het best met een druppelolie ipv spray. Nauwkeuriger (zit er geen vet op je spaken enzo) en het is vaak ook iets dikker en gaat dus langer mee. Bijvoorbeeld Neoval. Vervolgens paar keer draaien en overtollig vet verwijderen. Zo'n schoonmaakmachinetje is leuk maar ontvet zo goed dat echt al het vet er uit is waardoor het lang duurt voordat deze goed gesmeerd is.
De beste manier om ketting schoon te maken is:
Eerst bovenkant en zijkant schoonmaken met een doek. Doek om de ketting en draaien maar. Fluitje van een cent, evt met ontvetter.
Vervolgens pak je een inbussleutel 2 of kleine schroevendraaier en daar vouw je een doek om heen. Nu flos je ff elke grote schakel zodat de "rolletjes" aan de binnenkant ook schoon zijn. Beetje handigheid in krijgen dan is dat zo gedaan.
Andere dingen die je kunt doen (doe ik na een rit in de regen wel)
Kabels smeren, Derailleurwieltjes loshalen en smeren. Remblokken controleren of er iets in zit. Remblokresten van de wielen halen.
Lijkt me duidelijk. Althans, mijn fiets blinkt bijna altijd:D
Groeten Rob,
Wat een werk maak je ervan TiesT! Als mijn frame vies is maak ik het even schoon met een spons en een sopje van afwasmiddel, droogt vanzelf. Verder de ketting bijsmeren (en schoonmaken in één) met wat Prolink (geweldig spul!) als deze begint te piepen/kraken. Als de kettingbladen en cassette smerig beginnen te worden maak ik deze ook even schoon met wat ontvetter en een harde afwasborstel.
perik schreef:Wat een werk maak je ervan TiesT!
Wel een dure fiets hebben maar niet poetsen gaat niet door een deur imho.
Daarbij komt dat ik een onwijze hekel heb aan piepjes, kraakjes en andere geluidjes of spullen op of aan je fiets die er niet horen. Dus:
Poetsen:)
En zo veel werk is het nu ook weer niet.
TiesT schreef:perik schreef:Wat een werk maak je ervan TiesT!
Wel een dure fiets hebben maar niet poetsen gaat niet door een deur imho.
Daarbij komt dat ik een onwijze hekel heb aan piepjes, kraakjes en andere geluidjes of spullen op of aan je fiets die er niet horen. Dus:
Poetsen:)
En zo veel werk is het nu ook weer niet.
Helemaal mee eens; een fiets moet schoon zijn.
Zelf maak ik na elke rit frame en wielen schoon met een vochtig doekje. Daarna alles nalopen met een droge doek. Vervolgens met een droog doekje alle onderdelen (derailleurs, skeleton remmen, etc.) afnemen. Eindig door met een droge doek ketting, derailleur-wieltjes en alle tandjes schoon te maken. Eens in zoveel tijd wax op frame. Vind eea ook eigenlijk gewoon leuk om te doe (garage, muziekje erbij, drankje, etc.).
Enige waar ik soms over twijfel is of ik wel of niet wat smeermiddel (Morgan Blue Extra Dry Lube) bij zal druppelen. Doe het nu om de circa 300km (droog weer rijder).
Grote beurt (volledig ontvetten met doekjes Dreft) om de circa 1500km.
Ik ben ook dagelijks met mn fiets aan het pielen. Het is hooguit een half uurtje werk en je fiets is gegarandeerd geruisloos en alles werkt gewoon super. Ik vind 't altijd een prettig gevoel te weten dat mn fietsje in topconditie is..... call me crazy.
Het lijkt mij wat overdreven om na elke rit met een spatje regen je fiets meteen helemaal te demonteren. Ik doe hetzelfde als Perik. Als mijn fiets echt vies is geworden en de cassette en crank en dergelijke ook smerig is, geef ik hem een grote poetsbeurt met een emmertje met sop. Een fiets moet wel een gebruiksvoorwerp blijven he...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Wat voor 'doekjes' gebruiken jullie dan om dingen als cassette, ketting, derailleurwieltjes, kettingbladen mee af te vegen? Ik kan wel een keer een oude handdoek pakken maar na een flinke wasbeurt is die toch zwart en kun je 'm weggooien..?