Speling op body/cassette
Ik heb een Zonda wielset met shimano body waarmee nu bijna 10.000km gereden is.
Op de body is een speling voelbaar waardoor ik de cassette +/- 1mm kan kantelen.
Is deze speling weg te halen of wil dit zeggen dat de body versleten is? Of kan het geen kwaad?
Op de body is een speling voelbaar waardoor ik de cassette +/- 1mm kan kantelen.
Is deze speling weg te halen of wil dit zeggen dat de body versleten is? Of kan het geen kwaad?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Haal je body er maar eens af, wedden dat ie vol met roest zit...... keer in de regen gereden en daarna bij het drogen de wielen er niet uit gehaald.....
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Body demonteren en de lagers vervangen. Voor de zekerheid nog eens checken maar redelijk zeker dat het de makkelijk te onthouden maat 24-12-6 (buitendiameter-binnendiameter-hoogte) gaat zijn. Voorzichtig zijn bij het monteren van de nieuwe: nooit op de binnenring druk uitoefenen, altijd op de buitenring. Ik gebruik daar altijd een dop uit mijn doppenset voor, er zit daar eentje tussen met precies die 24mm diameter. Ik steek er altijd dubbel waterdicht afgedichte lagers in. Heb twee weken terug daar 10€/stuk voor betaald.
Tip: als je wiel toch gedemonteerd is, vervang dan meteen ook de rest van je loopwerk en vet alles terug goed in. Je wiel loopt terug als nieuw.
Tip: als je wiel toch gedemonteerd is, vervang dan meteen ook de rest van je loopwerk en vet alles terug goed in. Je wiel loopt terug als nieuw.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 26 jul 2004 04:49
Als het een Shimano body is die ook op de Shimano naven wordt gemorteerd dan kun je de body uit elkaar halen. Dat gereedschap maakte Shimano vroeger en is niet meer leverbaar.
Ooit schreef ik een artikel daarover in MTB plus.
Onder de cup (linkse draad) zitten erg dunne ringen, en dan 1 of meerder verwijderen en de speling is weg. wel iets speling laten zitten!
Succes.
Ps als je het artikel dig wilt hebben, mail dan even prive.
Ooit schreef ik een artikel daarover in MTB plus.
Onder de cup (linkse draad) zitten erg dunne ringen, en dan 1 of meerder verwijderen en de speling is weg. wel iets speling laten zitten!
Succes.
Ps als je het artikel dig wilt hebben, mail dan even prive.
Cult MTB<br>
6,8 kg MTB<br>
6,8 kg MTB<br>
bikebooster schreef:Als het een Shimano body is die ook op de Shimano naven wordt gemorteerd dan kun je de body uit elkaar halen. Dat gereedschap maakte Shimano vroeger en is niet meer leverbaar.
Ooit schreef ik een artikel daarover in MTB plus.
Onder de cup (linkse draad) zitten erg dunne ringen, en dan 1 of meerder verwijderen en de speling is weg. wel iets speling laten zitten!
Succes.
Ps als je het artikel dig wilt hebben, mail dan even prive.
Gereedschap is volgens mij nog steeds verkrijgbaar voor 7 eurootjes
http://bike-components.de
kies Garage/hub tools/Freilauf-Zerlegewerkzeug für DA-AX / 600EX TL-FH40
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Jongens, de topic starter heeft een zonda wielset waarom verwijzen jullie hem naar shimano gereedschap.... Een zonda heeft een body met geperste lagers. Het buitenste ingeperste lager kan met wat handigheid nog wel worden vervangen (maar niet door de gemiddelde forumbezoeker).
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
als het de body is, dan heb ik alvast te melden dat ik al twee campa bodies naar de kl#$%^ heb geholpen, telkens de naaldlager binnenin de body kapot (de balletjes aan gruzelementen), en het enige wat helpt is een nieuwe body. En die dingen zijn duur.
Ik snap eigenlijk niet dat, als je trapt, de body op de as ondersteunt wordt door zo een kleine lager. ik zal thuis foto's nemen, misschien kunnen de experts hier wat meer over zeggen.
Ik snap eigenlijk niet dat, als je trapt, de body op de as ondersteunt wordt door zo een kleine lager. ik zal thuis foto's nemen, misschien kunnen de experts hier wat meer over zeggen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Ja, ik zou die foto's wel willen zien. Als het dezelfde lagers als van een vento zijn en ik vermoed dat het ook wel zo zal zijn dan is het een 24-12-6 en zo een kleine lager is dat nu ook niet. Je kan toch gewoon die lagers vervangen. Het is inderdaad iets moeilijker dan een stuur vastzetten maar zo onoverkomelijk vind ik het nu ook weer niet.
Naaldlager en balletjes aan gruzelementen gaan niet echt samen, een naaldlager loopt op staafjes. Bij mijn weten is de buitenste lager een dubbel afgedichte en de binnenste een half afgedichte die met een clips op zijn plaats gehouden wordt.
Maar die foto's interesseren mij wel.
Naaldlager en balletjes aan gruzelementen gaan niet echt samen, een naaldlager loopt op staafjes. Bij mijn weten is de buitenste lager een dubbel afgedichte en de binnenste een half afgedichte die met een clips op zijn plaats gehouden wordt.
Maar die foto's interesseren mij wel.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Bedankt voor jullie reacties, in januari heb ik alles uit elkaar gehaald en opnieuw ingevet, hierbij is me toen niets vreemds opgevallen. De speling is ook niet storend of merkbaar met fietsen, kan het kwaad als ik er zo nog een tijd mee door blijf rijden (en later eventueel kogels vervang) of moet dit zo spoedig mogelijk om de naaf niet verder te slopen?
Het is trouwens idd geen normale Shimano-body die op de Zonda's gemonteerd zit.
Het is trouwens idd geen normale Shimano-body die op de Zonda's gemonteerd zit.