Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Speling op body/cassette

hond
Forum-lid

hond 03 apr 2008 18:31

Ik heb een Zonda wielset met shimano body waarmee nu bijna 10.000km gereden is.
Op de body is een speling voelbaar waardoor ik de cassette +/- 1mm kan kantelen.
Is deze speling weg te halen of wil dit zeggen dat de body versleten is? Of kan het geen kwaad?

osensei
Forum-lid

osensei 03 apr 2008 18:36

Zit de sluitring op je body vast genoeg gedraaid?
Argh, was ik maar half zo goed als de uitstraling van mijn fiets!!

hond
Forum-lid

hond 03 apr 2008 20:10

De sluitring en cassette zitten goed vast, ik heb het wiel eruit gehaald en de speling zit duidelijk in de body.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 03 apr 2008 22:23

Haal je body er maar eens af, wedden dat ie vol met roest zit...... keer in de regen gereden en daarna bij het drogen de wielen er niet uit gehaald.....

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 04 apr 2008 00:03

Body demonteren en de lagers vervangen. Voor de zekerheid nog eens checken maar redelijk zeker dat het de makkelijk te onthouden maat 24-12-6 (buitendiameter-binnendiameter-hoogte) gaat zijn. Voorzichtig zijn bij het monteren van de nieuwe: nooit op de binnenring druk uitoefenen, altijd op de buitenring. Ik gebruik daar altijd een dop uit mijn doppenset voor, er zit daar eentje tussen met precies die 24mm diameter. Ik steek er altijd dubbel waterdicht afgedichte lagers in. Heb twee weken terug daar 10€/stuk voor betaald.
Tip: als je wiel toch gedemonteerd is, vervang dan meteen ook de rest van je loopwerk en vet alles terug goed in. Je wiel loopt terug als nieuw.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

bikebooster
Forum-lid

bikebooster 04 apr 2008 00:27

Als het een Shimano body is die ook op de Shimano naven wordt gemorteerd dan kun je de body uit elkaar halen. Dat gereedschap maakte Shimano vroeger en is niet meer leverbaar.
Ooit schreef ik een artikel daarover in MTB plus.
Onder de cup (linkse draad) zitten erg dunne ringen, en dan 1 of meerder verwijderen en de speling is weg. wel iets speling laten zitten!

Succes.

Ps als je het artikel dig wilt hebben, mail dan even prive.
Cult MTB<br>
6,8 kg MTB<br>

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 04 apr 2008 00:54

bikebooster schreef:Als het een Shimano body is die ook op de Shimano naven wordt gemorteerd dan kun je de body uit elkaar halen. Dat gereedschap maakte Shimano vroeger en is niet meer leverbaar.
Ooit schreef ik een artikel daarover in MTB plus.
Onder de cup (linkse draad) zitten erg dunne ringen, en dan 1 of meerder verwijderen en de speling is weg. wel iets speling laten zitten!

Succes.

Ps als je het artikel dig wilt hebben, mail dan even prive.

Gereedschap is volgens mij nog steeds verkrijgbaar voor 7 eurootjes

http://bike-components.de

kies Garage/hub tools/Freilauf-Zerlegewerkzeug für DA-AX / 600EX TL-FH40

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 04 apr 2008 10:19

Jongens, de topic starter heeft een zonda wielset waarom verwijzen jullie hem naar shimano gereedschap.... Een zonda heeft een body met geperste lagers. Het buitenste ingeperste lager kan met wat handigheid nog wel worden vervangen (maar niet door de gemiddelde forumbezoeker).

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 04 apr 2008 12:51

Tja, idd dwalen we een beetje af.;)

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 04 apr 2008 14:16

als het de body is, dan heb ik alvast te melden dat ik al twee campa bodies naar de kl#$%^ heb geholpen, telkens de naaldlager binnenin de body kapot (de balletjes aan gruzelementen), en het enige wat helpt is een nieuwe body. En die dingen zijn duur.
Ik snap eigenlijk niet dat, als je trapt, de body op de as ondersteunt wordt door zo een kleine lager. ik zal thuis foto's nemen, misschien kunnen de experts hier wat meer over zeggen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 04 apr 2008 14:45

Ja, ik zou die foto's wel willen zien. Als het dezelfde lagers als van een vento zijn en ik vermoed dat het ook wel zo zal zijn dan is het een 24-12-6 en zo een kleine lager is dat nu ook niet. Je kan toch gewoon die lagers vervangen. Het is inderdaad iets moeilijker dan een stuur vastzetten maar zo onoverkomelijk vind ik het nu ook weer niet.

Naaldlager en balletjes aan gruzelementen gaan niet echt samen, een naaldlager loopt op staafjes. Bij mijn weten is de buitenste lager een dubbel afgedichte en de binnenste een half afgedichte die met een clips op zijn plaats gehouden wordt.

Maar die foto's interesseren mij wel.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

hond
Forum-lid

hond 04 apr 2008 23:59

Bedankt voor jullie reacties, in januari heb ik alles uit elkaar gehaald en opnieuw ingevet, hierbij is me toen niets vreemds opgevallen. De speling is ook niet storend of merkbaar met fietsen, kan het kwaad als ik er zo nog een tijd mee door blijf rijden (en later eventueel kogels vervang) of moet dit zo spoedig mogelijk om de naaf niet verder te slopen?
Het is trouwens idd geen normale Shimano-body die op de Zonda's gemonteerd zit.

Plaats reactie