Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

wat zijn goede raceschoenen

hanneke
Forum-lid

hanneke 01 apr 2008 13:38

Ik heb een tweede hands racefiets gekocht voor de zomer. Het leek me leuk om ermee te fietsen en conditie op te bouwen. Ik ben naar een winkel in Veenendaal geweest om info te vragen over fietsschoenen. Er zaten op de fiets Shimano
105 SPD-SL R540 Pedalen ze lijken op deze. Ze hebben me toen geadviseerd om klik pedalen te nemen die ook op een mtb kunnen. Ik heb dat dus gedaan en ook nike schoenen bij gekocht waar de plaatjes onder geschroefd kunnen worden. Nu was ik bij een andere winkel en die zeiden dat de winkel in Veenedaal mij verkeerde voorlichting hebt gegeven, wnat ik heb nu last van de zijkant van mijn rechtervoet.

Wat zijn goede pedalen en schoenen die niet te duur zijn.
h koops

bikegolf
Forum-lid

bikegolf 01 apr 2008 13:45

Een schoen is goed als die lekker zit (ongeacht het merk en prijs), dus dat wordt passen.

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 01 apr 2008 14:14

Schoenen moeten inderdaad lekker zitten, dat is een eerste vereiste. Op welke manier je vast zit aan je 'trapper' is een ander verhaal en volgens mij zou je daar moeten beginnen. Eerst het systeem, dan een passende schoen, en hier is volgens mij altijd wel een goed zittende schoen te vinden.

Voor race zijn SPD-SL en Look volgens mij het meest gangbaar (en ook betaalbaar vanaf zo'n € 35) en voor ATB wordt veelal SPD gebruikt. Voordeel van de race-pedalen vind ik het brede 'contactvlak' waardoor de druk wat gelijkmatiger onder je voet aanvoelt. Nadeel van deze pedalen is dat er plaatjes onder je schoenen geschroeft moeten worden waardoor een lekkere wandeling wat moeilijk is, je loopt met je tenen omhoog. De schoenen die geschikt zijn voor deze pedalen zien er over het algemeen ook wat verfijnder uit als SPD (ATB) schoenen

Hopelijk heb je hier iets aan
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 01 apr 2008 14:20

waarom hebben ze je geadviseerd een systeem te kliezen dat ook geschikt is voor MTBen? Doe je dat ook veel? Als ik het zo lees vind ik het maar een vreemd advies.. Als je 105 SPD SL pedalen hebt .. waarom dan niet gewoon een paar schoenen met de juiste plaatjes?
:winkthumb:

hanneke
Forum-lid

hanneke 01 apr 2008 17:02

Ik mountainbike niet, maar ik ben een leek als het gaat om racefietsen en accesoires. Ik heb nike schoenen waar volgens mij ook grotere platen onder kunnen want ik heb nu steun onder de bal van mijn voet verder niet.ik hoop dat er meer tips komen zodat ik weet wat ik moet doen
h koops

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 01 apr 2008 21:32

als ik jou was dan zou ik denk ik de SPD SL pedalen weer op je fiets zetten .. dan dit soort plaatjes kopen
Afbeelding

en die dan onder je schoenen plaatsen .. en lekker gaan fietsen :)

Ik weet niet precies wat voor schoenen je gekocht hebt .. maar het zal denk ik toch wel passen .. rare winkel daar in veenendaal..

"hallo ik zoek schoenen en pedalen voor mijn race fiets, kunt u mij daar aan helpen?"
"Ja ik heb hier nog een mooi setje, ze zijn speciaal ontwikkeld voor het MTB-en, bij uitstek geschikt voor op een racefiets"
:winkthumb:

hanneke
Forum-lid

hanneke 01 apr 2008 23:48

ik denk dat die wel onder mijn nike schoenen kunnen ik heb voor drie gaten en onder de bal van mijn voeten een stel gaten zitten
h koops

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 02 apr 2008 00:00

de winkel in Veenendaal heeft je geadviseerd spd (dus mountainbike) compatibele schoenen te kopen, daarbovenop spd mountainbikepedalen (terwijl je spd-sl reeds had).
Nu is het advies voor de schoenen niet verkeerd; als beginnend wielrenner kan je met deze schoenen vrijwel alle plaatjes van alle pedaalsystemen gebruiken.
Echter, als ze je spd pedalen en plaatjes wilden aannaaien met als argument dat het beter loopt, dan hadden ze ook spd-compatibele mountainbikeschoenen moeten aanbevelen.
Dus spd+mountainbikeschoenen (voordeel: loopcomfort, nadeel: kleiner oppervlak, sneller drukpunten, minder stabiel platform) óf spd-sl+raceschoenen (minder loopcompfort, groter oppevlak, stabieler platform).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

jorno
Forum-lid

jorno 02 apr 2008 00:19

Brede voet=Northwave
Smalle voet=Sidi,Shimano
Hoge wreef=3 velcro's
Lage wreef=2 velcro's+snelsluiting
Italian stallion.

jerom
Forum-lid

jerom 02 apr 2008 01:29

Ik denk eerder dat shimano voor brede voeten is want die van mij zijn niet van de smalsten en shimano zit perfect (heb dan ook wel maat 48)
jerommeke

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 02 apr 2008 01:32

Sidi mega is ook prima voor brede voeten!
Niets is wat het lijkt..

Plaats reactie