Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

toch nog sterkere wielen gezocht

dafke
Forum-lid

dafke 30 mar 2008 21:05

ik heb al van alles gehad.
het enige waar ik content van ben/ was zijn mijn cosmic carbon wielen(maar deze zijn vorige week gestolen)

ik heb al gehad
ksyrium: aksium, elite, sl
shimano: ultegra sl, en alles eronder
nu heb ik nog 2 sets dura-ace gespaakte, 1paar met open pro velg, de andere ambrosio excellence

toch ben ik van geen enkele set content. de shimano en ksyrium sets zijn te slap en er komt rap slag op te zitten(als je wedstrijden rijdt).
uit de shimano sets springen de spaken ook.

de dura-ace gespaakte zijn dan weer goed voor 2 maand, daarna springen er constant spaken uit, als je gewoon recht blijft rijden geen probleem, trek ik er mee op, dan springen de spaken er een voor een uit.

heb de gespaakte al laten herspaken maar weer na 2 maand dezelfde miserie.

wat kan ik nu nog kopen, waar ik mee kan koersen.
alle wielen zijn goed voor toeristen, maar voor wedstrijdrijders ligt dit toch anders hoor. er komt veel meer kracht op de wielen te staan.
een voorwiel is geen probleem.
het is het achterwiel waar je steeds ambras mee hebt.
en het ergste wat je kan voor hebben in koersen zijn defecte wielen.

ik zoek dus een wiel dat kaarsrecht blijft onder de zwaarste omstandigheden.
zoals ritten van de Ronde van Vlaanderen, kasseien, korte klimmetjes, waar er toch veel kracht op de wielen komt te staan.

wie kan mij helpen?

al vast bedankt
graag jullie advies
groeten

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mar 2008 21:14

Die wielen zijn gewoon niet goed gespaakt. Die wielen horen gewoon heel te blijven. Zijn wel alle spaken vervangen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

beukje
Forum-lid

beukje 30 mar 2008 23:11

Goed spaken is een kunst die maar weinigen verstaan. Een goed gespaakt wiel kan veel hebben. Behoorlijk balen dat je cosmic carbon wielen zijn gestolen. Wie doet zoiets?
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

daveke
Forum-lid

daveke 30 mar 2008 23:31

Iemand die blijkbaar Cosmic Carbons nodig heeft, en als ie zou weten wie, had ie ze hoop toch al lang terug gehaald middels enig fysiek geweld ;)

Verder sluit ik me aa bij Am-class. Die handgespaakte wielen zijn fout gespaakt. Ik kan niet meer tellen op handen en voeten hoeveel mensen er zweren bij handgespaakte wielen omdat ze zo sterk zijn.
Science of Performance!

optico
Forum-lid

optico 30 mar 2008 23:49

Hoe vaak loop je je wielen na. Spaken zetten zich en moeten gewoon af en toe nagelopen worden en na gesteld. Doe je dat niet, dan is de kans groot op onbalans of nog erger (zoals je al beschreef). Dus hoe vaak loop je je wielen na op onvolkomen heden??

Hoe zwaar ben je, hoe sterk?? Dat laatste is wat lastig in te schatten maar de een is gewoon sterker dan de ander, waardoor je critischer moet zijn ten aanzien van je wielen.

Ik heb goede dingen gehoord over Easton. Die schijnen een set te hebben voor het zware werk. Hierover is al veel op het forum geschreven. Misschien kun je hier naar informeren.

Heb zelf een oud setje shimano DA met 36 spaaks (RVS double butted) met Campa Atlanta velgen (30mm hoog alu). Die loop ik regelmatig na en blijven gewoon recht, strak en spaak bruek heb ik alleen gehad toen er iets in mijn wiel terecht kwam (gewoon door pech dus). Ik ben een zeikert voor wat betrefd wielen en nalopen is zelfs bij deze zware oer wielen noodzakelijk.

Succes en groet,
Loeki Pro

dafke
Forum-lid

dafke 30 mar 2008 23:58

weeg 62 kg.
wielen worden regelmatig nagelopen.

heb de wielen ook al 2 keer volledig laten herspaken, dus alle spaken vernieuwen.
dit is goed voor 2 maand en alles herbegint weer.

waar kan ik ze nog maar eens laten herspaken?
ik durf er niet mee koersen.

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 31 mar 2008 00:01

Mijn vriend/collega heeft jarenlang judo gedaan en heeft daar nog steeds het postuur voor, zeg maar een goeie 110kg. Zijn CXP33's met Ultegra naven krijgt hij niet stuk, zelfs niet moeten narichten laat staan knappende spaken.
Voor mij blijft dit de bombproof set aller tijden, mits goed gespaakt. Zijn setje kwam van bij Salden. Bij aankomst heb ik er een klein slagje uitgehaald en sedertien dus echt niet meer aan geweest.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 31 mar 2008 09:00

Het klopt inderdaad niet. Zeker met 62Kg moet alles heel blijven.

Ben zelf 85Kg en bepaald geen makkelijke rijder voor mijn fiets. Heb nooit problemen met spaken. Mijn wielen: o.a. Campa Record + Rigida DP18 en Campa Record + CPX33 + Campa Record + OpenPro. Allen in 36 spaaks uitvoering.

lior63
Forum-lid

lior63 31 mar 2008 10:28

Ik spaak al 25 jaar mijn eigen wielen in alle maten en spaakpatronen. Van vouwfietsen tot 48 spaaks tandemwielen.
Hoe je met 62 kg je wielen aan gort rijdt is mij een raadsel.
Ik scheur gewoon met ikke (85 kg) mijn Koga Worldtraveler met bagagedragers (14 kg) en 13 kg bagage in de alpen en de pyreneeen de bergen af met 85 km/uur en alles blijft gewoon heel.
Wielen spaken is geen kunst, wielen goed spaken ook niet, het is wel een precisiewerkje.

Je mag die wielen wel een keer langsbrengen, dan wil ik er wel naar kijken want ik denk echt dat er iets radicaal verkeerd zit in die wielen, dat kan bijna niet anders.

dafke
Forum-lid

dafke 31 mar 2008 10:53

ik moet er niet veel moeite voor doen hoor.
ik ben van belgië lokeren, net over de grens.

iemand uit de buurt die er eens wil naar kijken?

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 31 mar 2008 11:21

Aha, daar ligt dus het probleem. Het zijn de lokale wegen.

Plaats reactie