Pagina 1 van 3
Crank lengte
Geplaatst: 30 mar 2008 21:04
door joddi
Hallo,
Ik kwam vandaag met het schoonmaken van me fiets erachter dat er 170mm crankarmen opzaten nu is de framemaat 58, word dit wel vaker zo gedaan vanaf de fabriek want op zo'n maat hoort toch minimaal 172,5?
het gaat om een:
Cube Agree GTC
Framemaat 58(56 als je meet)
Crankset: Shimano FC-R600
Geplaatst: 30 mar 2008 21:18
door bassie10
wat was de cranklengte bij je vorige fiets?
als je er pas achter kwam bij het poetsen wil toch zeggen dat je bij het
fietsen niet tot de conclusie gekomen bent dat je cranks te kort zijn, toch?
Geplaatst: 30 mar 2008 21:29
door scepticus
bassie10 schreef:
als je er pas achter kwam bij het poetsen wil toch zeggen dat je bij het
fietsen niet tot de conclusie gekomen bent dat je cranks te kort zijn, toch?
Geweldig!
Sheldon weet altijd raad trouwens
Geplaatst: 03 apr 2008 22:46
door achzo
het lijkt mss banaal maar ik vind het een groot verschil... op een maat 58 hoort een 172,5
trapt gewoon beter
zal ook wel heel persoonlijk zijn
Geplaatst: 04 apr 2008 08:35
door frankvanboven
Een rouleur heeft baat bij een kortere cranck. Een stoemper meer bij een langere. Dat bepaald meer de keuze van de lengte, dan de grootte van je frame.
Geplaatst: 04 apr 2008 09:45
door kronik
mijn koga was in maatje 58 ook uitgerust met 17o cranks, rij nu met 172,5, vind ik toch lekkerder.
Geplaatst: 04 apr 2008 22:44
door scepticus
Frankvanboven schreef:Een rouleur heeft baat bij een kortere cranck. Een stoemper meer bij een langere.
Nee, da's een oudewijvenverhaal.
Bij een (te) hoge trapfrequentie ben je beter af met korte cranks, en bij een (te) lage trapfrequentie heb je beter langere, maar dat betekent nog niet dat een spinner met korte en een masher met lange cranks moet rijden, bijna eerder in tegendeel
Inderdaad, het klinkt tegenstrijdig, maar denk er maar eens over na, en lees dat artikel van sheldon maar eens. Bij dat het bekende spinner/masher verhaal wordt altijd vergeten dat de cranklengte weliswaar invloed heeft op de
gain ratio, maar dat op een fiets met versnellingen de gain ratio toch vrij te kiezen is door te schakelen.
Geplaatst: 04 apr 2008 23:13
door frankvanboven
Ik kan het mij niet voorstellen. Met een korte cranck, heb je een kleinere cirkel te draaien. Ook voor mijn gevoel lijkt het dan wel te kloppen dat een rouleur baat heeft bij een kortere cranck. Ik zal het artikel van Sheldon eens gaan lezen.
Geplaatst: 04 apr 2008 23:17
door scepticus
Frankvanboven schreef:Ik kan het mij niet voorstellen. Met een korte cranck, heb je een kleinere cirkel te draaien.
Inderdaad, en dus kun je met kortere cranks een hogere trapfrequentie draaien.
Maar wát is nou een 'spinner'? Eigelijk is dat iemand die een hoge
baansnelheid van het pedaal en dus hoge
gewrichtshoeksnelheden aan kan!
Met 180mm cranks ben jij bij 110 rpm in feite meer aan het 'spinnen' dan met 170mm cranks bij dezelfde trapfrequentie.
It's all about gain ratio
Geplaatst: 05 apr 2008 12:08
door zomerfietser
Crancklengte heeft meeste te maken met de lengte van je benen (binnenbeen lengte) en het hefboomeffect.
Bij een korte cranck en lange benen kan het voorkomen dat je je benen nooit voldoende kunt strekken. Wellicht kan dit door je zadel hoger te zetten maar dat is dan weer erg lastig wanneer je stil staat en een voet op de grond moet zetten.
Dan hefboom. Hoe verder het punt ligt van de pedaalas t.o.v. de trapas hoe meer kracht er wordt uitgeoefend bij een zelfde druk van de benen. Denk maar aan een bout die vast zit en met een normale sleutel niet los te krijgen is. maak de sleutel langer met een pijp en de bout is los (of alles is kapot) Uiteraard maakt 2,5 mm niet veel verschil.
Beste is om frame af te stemmen op lichaam en ook alle losse onderdelen, want mensen zijn verschillend. 2 mensen van 180 cm kunnen heel verschillende been, arm en bovenlichaamlengte hebben. Dit opmeten kun je vaak bij fm goed laten doen of met wat hulp van anderen.
zie ook:
http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm
Geplaatst: 05 apr 2008 14:17
door scepticus
zomerfietser schreef:
Bij een korte cranck en lange benen kan het voorkomen dat je je benen nooit voldoende kunt strekken. Wellicht kan dit door je zadel hoger te zetten maar dat is dan weer erg lastig wanneer je stil staat en een voet op de grond moet zetten.
Mwa, dat zal wel meevallen, gaat maar over een paar mm.
zomerfietser schreef:Dan hefboom. Hoe verder het punt ligt van de pedaalas t.o.v. de trapas hoe meer kracht er wordt uitgeoefend bij een zelfde druk van de benen.
Inderdaad, maar de gain ratio kun je ook aanpassen door te schakelen, dus dat hefboomverhaal gaat niet op.
Geplaatst: 05 apr 2008 19:23
door zomerfietser
Het laatste dat hefboon effect niet op gaat is niet geheel waar. Klopt dat je uiteraard gain ratio kan aanpassen door te schakelen, maar dan wordt je trapfrequentie om dezelfde snelheid te houden ook hoger.
Belangrijkste is dat de fiets goed is afgestemd op de berijder er van. Dit is voor iedereen net even anders.