.
Bij de Action verkopen ze gereedsschapsreinigerdoekjes. Een grote oranje bus, met daarin vochtige doekjes, waarmee je je ketting perfect schoon kunt maken, zonder dat het vet tussen de schakels wordt opgelost! Nawrijven met een droge doek
De dolk staat op scherp!
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Een collega/vriend van mij doet dat nog steeds. Hij gebruikt een oud pannetje, warmt het vet (vlgs mij 'speciaal' bedoelt voor de ketting....kettingvet dus :p) en legt z'n ketting erin. Voorafgaand gooit ie z'n ketting eerst in de wasbenzine om deze volledig te ontvetten. Hij 'zweert' erbij......
Voorheen deed ik dit hele ritueel ook, maar ben er alweer jaren mee gestopt. Droge doek (oude handdoek) en lekker dunne kettingolie erop en daarna droogwrijven.
Voorheen deed ik dit hele ritueel ook, maar ben er alweer jaren mee gestopt. Droge doek (oude handdoek) en lekker dunne kettingolie erop en daarna droogwrijven.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Ronner schreef:Mischien heel ouderwets maar zijn er hier mensen die hun ketting nog uitkoken of eerdere ervaring mee hebben?
Zoja hoe beval het jullie? En met welk vet gebruiken jullie ervoor?
Momenteel leg ik mijn ketting eerst in petrol en daarna in kettingzaagolie. Dan heel goed proper maken langs buiten. Dit doe ik om de 500 km. Bolt als een tierelier (eerste rit toch), maar :
- is een vettig boeltje
- geeft spatters op mijn achterwiel (slecht remmen),
- trekt vuil aan (ketting wordt zwart)
Desondanks doe ik toch +20.000 km (in weer en wind) met 3 kettingen en 1 pion.
Daarom ben ik ook op zoek naar een andere methode. één daarvan is het uitkoken met vet. Probleem is dat je het vet niet zoveel meer vindt.
één ervan is denicol chain grease, maar die vind je in NL/B niet zo veel :
[img=http://www.karlstrommotor.se/images/2.7 ... grease.png]
De tweede is putoline chain wax, welke in NL gemaakt wordt
[img=http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/m ... 450597.jpg]
Zelf nooit gebruikt, maar als je online gaat zoeken zijn diegenen die het gebruikt hebben wel positief. Nog meer zeggen dat dit geen goed vet kan zijn (te hard), maar die hebben het volgens mijn nooit gebruikt.
Dus ik ga me maar eens een blik aanschaffen en zien hoe dit afloopt.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Punt bij uitkoken van een ketting is dat die systemen eigenlijk bedoeld zijn voor kettingen voor motoren en dergelijke. Voor fietsen is het tegenwoordig tamelijk zinloos om ze te gebruiken. Doekje erover en indruppelen met olie en als hij erg smerig is leg ik hem een nachtje in de Bionet. Vervolgens heel goed uitspoelen met water, in de zon aan de waslijn laten drogen, indruppelen en het loopt weer als een tierelier.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Het voordeel van ontvetten (e/o uitkoken) heb ik nooit begrepen...
Voor mij: Droge, schone doeken/lappen en draaien maar!
Daarna met compressor nog aanwezige 'troep' wegspuiten en nogmaals flink/goed ketting langs doeken draaien. Tevens voorbladen en derailleurwieltjes schoonmaken (wiel haal ik er bij deze klus uit en cassette maak ik apart schoon; ook met droge doeken). Als alles blinkend schoon is, wiel weer terug en eea goed in olie zetten. Nachtje laten staan en vervolgens weer een paar keer goed door doeken heen draaien.
Kost circa 15 minuten.
Nog nooit een piepje of kraakje gehoord. M'n FM is altijd verbaasd hoe weinig m'n ketting / cassette slijt. Kan zijn dat hij dat zegt om mij te paaien, maar geloof dat ie het daadwerkelijk meent...
Voor mij: Droge, schone doeken/lappen en draaien maar!
Daarna met compressor nog aanwezige 'troep' wegspuiten en nogmaals flink/goed ketting langs doeken draaien. Tevens voorbladen en derailleurwieltjes schoonmaken (wiel haal ik er bij deze klus uit en cassette maak ik apart schoon; ook met droge doeken). Als alles blinkend schoon is, wiel weer terug en eea goed in olie zetten. Nachtje laten staan en vervolgens weer een paar keer goed door doeken heen draaien.
Kost circa 15 minuten.
Nog nooit een piepje of kraakje gehoord. M'n FM is altijd verbaasd hoe weinig m'n ketting / cassette slijt. Kan zijn dat hij dat zegt om mij te paaien, maar geloof dat ie het daadwerkelijk meent...
Wat ik zelf doe is op elektrisch pitje kaarsje laten smelten in pannetje, flink wat terpetine d'r bij, goed schudden en je hebt voor nop een wax smeermiddel.
Wel voldoende peut er bij doen om het in afgekoelde toestand goed vloeibaar te maken want met één kaarsje heb je al gauw een liter smeermiddel. (Als het afgekoeld is kan je er ook nog peut bijgieten indien het nog te dik blijkt.)
Het waxmiddel op een doek doen en de ketting er doorheen halen zodat het goed in de rollertjes dringt.
Nacht laten drogen.
Na iedere rit smeer ik hier m'n ketting mee. Ketting blijft altijd schoon en trekt absoluut geen stof en zand aan.
Na 2000 km heb ik een test gedaan en de rek van de ketting nauwkeurig opgemeten en deze vergeleken met een bestaande test van iemand die zijn ketting onderhoud met een bekend duur kant en klaar waxmiddel.
Het resultaat van die bestaande test was dat de ketting van deze persoon met het waxmiddel vergeleken met eerdere tests met andere smeermiddelen die hij gedaan had de minste slijtage had.
Conclusie; mate van slijtage van mijn ketting kwam helemaal overheen.
Wel voldoende peut er bij doen om het in afgekoelde toestand goed vloeibaar te maken want met één kaarsje heb je al gauw een liter smeermiddel. (Als het afgekoeld is kan je er ook nog peut bijgieten indien het nog te dik blijkt.)
Het waxmiddel op een doek doen en de ketting er doorheen halen zodat het goed in de rollertjes dringt.
Nacht laten drogen.
Na iedere rit smeer ik hier m'n ketting mee. Ketting blijft altijd schoon en trekt absoluut geen stof en zand aan.
Na 2000 km heb ik een test gedaan en de rek van de ketting nauwkeurig opgemeten en deze vergeleken met een bestaande test van iemand die zijn ketting onderhoud met een bekend duur kant en klaar waxmiddel.
Het resultaat van die bestaande test was dat de ketting van deze persoon met het waxmiddel vergeleken met eerdere tests met andere smeermiddelen die hij gedaan had de minste slijtage had.
Conclusie; mate van slijtage van mijn ketting kwam helemaal overheen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ach ach, wat een ellende was dat.
Een gasbrander op het balkon, ketting er in; en walmen dat het deed!!!
Altijd een geklooi.
Ik zal nooit vergeten dat het blik van de brander viel en een heel blik olie van drie hoog in Amsterdam naar beneden druppelde.
Burenruzie was een understatement.
Wat ben ik blij dat dat verleden tijd is.
Een gasbrander op het balkon, ketting er in; en walmen dat het deed!!!
Altijd een geklooi.
Ik zal nooit vergeten dat het blik van de brander viel en een heel blik olie van drie hoog in Amsterdam naar beneden druppelde.
Burenruzie was een understatement.
Wat ben ik blij dat dat verleden tijd is.
Ik gebruik dat vet van denicol al ruim een jaar en het bevalt uitstekend. Als ik op mijn atb 3 tourtochten door de modder rij zit er nog steeds vet binnen in de schakels.
Ik gebruik wel een eenvoudigere manier als uitkoken. Ik smeer wat vet op de ketting en pak een brander en maak de ketting warm. Het vet smelt op deze manier in de schakels. Daarna met een doek het overtollige vet eraf vegen en klaar is kees.
Ik gebruik wel een eenvoudigere manier als uitkoken. Ik smeer wat vet op de ketting en pak een brander en maak de ketting warm. Het vet smelt op deze manier in de schakels. Daarna met een doek het overtollige vet eraf vegen en klaar is kees.
nu mag men wellicht gaan lachen, maar ik heb voor de gein mijn fietsketting schoon
gemaakt in een pannetje met olijfolie in de oven. Daarna goed uitlekken laten en schoon
gepoetst met doeken. Daarna kettingolie erop, en het werkt ook nog goed.
gemaakt in een pannetje met olijfolie in de oven. Daarna goed uitlekken laten en schoon
gepoetst met doeken. Daarna kettingolie erop, en het werkt ook nog goed.