Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Goede FM omgeving zoetermeer

peterone
Forum-lid

peterone 22 mar 2008 23:14

Goedenmorgen,

Ik ben een beginnend fietser die net zijn eerste 2e hands racefiets heeft gekocht. Het is een 6 jaar oude ciocc full ultegra. Vorige eigenaar gaf aan dat er een nieuwe ketting om moet en de achterkrans vervangen moet worden. Ook het stuurlint wil ik vervangen.

Nu ben ik op zoek naar een goede betrouwbare FM in de omgeving van zoetermeer. Weet iemand een goede adres voor mij ????

En ten tweede wat zal bovenstaande ongeveer kosten.

Mvg.

Peter

chevalier
Forum-lid

chevalier 23 mar 2008 01:42

Hoi

ik weet niet of je handig bent,maar dit kun je ook zelf doen,als je dit leuk vind om te doen. Dat doe ik namelijk zelf ook, maar er zit ultegra op je fiets, dan is het waarschijnlijk een fiets met 9 tandjes achter zijn en een cassette met losse tandwieltjes die je per stuk kunt vervangen.
en een stuurlintje vervangen kun je in principe ook zelf doen , er is op het forum veel te vinden over zelf doen. Er zijn complete topics van hoe je een fiets opbouwd vannaf het begin.
Je kunt even de zoekfunctie gebruiken en dan vind je heel veel

Maar aan een goeie fietsenmaker bij jou in de buurt kan ik je niet helpen.Er zijn vast medeforummers die je daarmee kunnen helpen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 23 mar 2008 12:08

Leer het zelf te doen! Part of the cycling experience! ;-)

Lintje verwisselen en cassette en ketting vervangen zijn twee relatief eenvoudige klusjes. Om de cassette te vervangen heb je wel speciaal gereedschap nodig; nl een 'kettingzweepje' om de cassette tegen te houden en een blokje dat in je sluitring past, zodat je deze los kunt draaien. BBB verkoopt beiden, voor niet heel veel geld. Cassettes voor 9 spd kun je heel goedkoop op internet vinden. (Bij Ultegra 9 spd zitten de laatste 3 kransjes aan elkaar geklonken, net als de 2 kransjes daarvoor. Losse kransjes vervangen kan dus niet altijd.)

Een ketting vervangen is ook niet heel moeilijk. Hiervoor heb je een kettingpons nodig. Wel de nieuwe ketting sluiten met het bijgeleverde sluitpinnetje!!

Op de shimano site staan trouwens heel veel gebruiksaanwijzigingen (als je die van 9 spd niet kan vinden, no worries, 10 spd werkt net zo)

Stuurlint tenslotte is ook niet moeilijk. Maak eerst 1 kant los en vervang die, zodat je aan de andere kant 'af kan kijken' hoe het moet. Onderin de beugel beginnen (onderop, en dan van buiten naar binnen wikkelen). Altijd een stukje over het randje laten, zodat je daar de stuurdop in kan proppen. De kant bovenop je stuur tenslotte knip je schuin af en plak je vast met wat isolatietape (het bijgeleverde tape is meestal uitgedroogd en niet elastisch genoeg)

Succes!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bigm
Forum-lid

bigm 23 mar 2008 12:14

kijk eens bij dit topic daar staat heel veel nuttige informatie

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=3713

wesley
Forum-lid

Gebruikersavatar wesley 24 mar 2008 13:13

In Zoetermeer zelf kan je het beste naar Kinkel in Rokkeveen gaan, de rest van de FM's stelt niet veel voor.
Buiten Zoetermeer heb je Van Herwerden in Voorburg (mooie spullen, maar duur) en Mammoet in Den Haag (mindere service). In Rotterdam zit ook nog wel wat, bijv. Bikeparts4u.nl (internetwinkel die volgens mij ook wel wat montage doet).

Maar je zou het inderdaad ook gewoon zelf kunnen proberen, kan je een hoop geld schelen.

trudie
Forum-lid

trudie 24 mar 2008 13:58

Wesley schreef:In Zoetermeer zelf kan je het beste naar Kinkel in Rokkeveen gaan, de rest van de FM's stelt niet veel voor.

Precies! Bij mij om de hoek dus. kinkel

peterone
Forum-lid

peterone 24 mar 2008 15:42

Ok bedankt voor de info, ik ga dus naar van kinkel. Wil in de toekomst wat onderhoud zelf doen maar eerst fiets in orde en wat kilometers maken !!!!!

robel
Forum-lid

robel 12 apr 2008 22:06

Heb nog een goede tip voor een goede fietsenmaker in de buurt van Z'meer: Remco's cycleservice in Bleiswijk (industrieterrein).
Heeft vroeger wedstrijden gefietst, fietst nog, heeft verstand van zaken en levert gewoon goed werk af tegen een normale prijs.
Doet ook voornamelijk in racefietsen en ATB's.
Nu al een paar keer geweest en prima ervaringen mee.
Kan een doorsnee fietsenwinkel, waar het specifieke race- en ATB onderhoud toch niet al te vaak aan bod komt wat mij betreft niet aan tippen.

Plaats reactie