Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Sora

rikkey
Forum-lid

rikkey 21 mar 2008 19:07

Hallo,
Ik heb een fiets op het oog die volledig afgemonteerd is met Shimano Sora onderdelen. Het is een racefiets en ga er maar vanuit dat mijn max. budget €450 is. Heeft iemand ervaring met deze Shimano Sora collectie? Is het goed voor een budget van €450 euro?
Bedankt,
Rik
Ik ben blond, wat is jouw excuus?

bjor
Forum-lid

bjor 22 mar 2008 09:32

Rik,

Het ligt er aan waarvoor je je racefiets wilt gaan gebruiken. Wil je wedstrijden gaan rijden? Dan zou ik doorsparen voor een beter fiets met een wat degelijker groep. Ga je alleen toertochtjes maken en onderhoud je de fiets goed (geregeld schoonmaken, goed smeren) dan zul je ook met een Sora groep veel plezier kunnen hebben.
Mijn broer rijdt nu al met veel plezier een jaar op een fiets met Shimano 2200 (het mindere broertje van Sora) en met goed onderhoud gaat dat ook best.
Voor dit geld kan het nog wel iets beter. Kijk hier maar eens: http://www.fietsgigant.com/aanbiedingen ... acefietsen . Tiagra is toch net een stapje degelijker.

Veel succes,

Bjor

rikkey
Forum-lid

rikkey 22 mar 2008 15:53

Bedankt!

pim3
Forum-lid

pim3 22 mar 2008 16:16

Bjor schreef:Rik,

Het ligt er aan waarvoor je je racefiets wilt gaan gebruiken. Wil je wedstrijden gaan rijden? Dan zou ik doorsparen voor een beter fiets met een wat degelijker groep. Ga je alleen toertochtjes maken en onderhoud je de fiets goed (geregeld schoonmaken, goed smeren) dan zul je ook met een Sora groep veel plezier kunnen hebben.
Mijn broer rijdt nu al met veel plezier een jaar op een fiets met Shimano 2200 (het mindere broertje van Sora) en met goed onderhoud gaat dat ook best.
Voor dit geld kan het nog wel iets beter. Kijk hier maar eens: http://www.fietsgigant.com/aanbiedingen ... acefietsen . Tiagra is toch net een stapje degelijker.

Veel succes,

Bjor

Je zult altijd je drivetrain goed schoon moeten maken en goed moeten smeren. Een goed onderhouden Sora groep zonder slijtage zal beter werken dan een niet onderhouden, smerige en versleten 105 groep. Altijd poetsen dus. Als je wedstrijden wil gaan rijden zou ik minstens voor een 105 groep, of de Campa-tegenhanger van 105, Veloce gaan. Om te toeren is een tiagra groep ook voldoende. Sora is kwalitatief net niet goed genoeg IMO. Dat kleine verschil in prijs met Tiagra is het dubbel en dwars waard!
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

rikkey
Forum-lid

rikkey 23 mar 2008 13:09

Ok, maar wedstrijden zal ik niet gaan rijden. Dus ik denk dat ik toch voor deze fiets ga : http://www.fietssportief.nl/racefietsen ... s_sora/232
Ik zal hem dan op jullie advies goed onderhouden! Bedankt!

lior63
Forum-lid

lior63 23 mar 2008 13:37

Dit is weer typisch het gevolg van de opfokcultuur in fietsenland.
De Kwaliteit van Ultegra van drie jaar terug is de kwaliteit van 105 nu.
De kwaliteit van 105 van drie jaar terug is de Sora van nu.
10 jaar geleden zeiden wij dat Dura-ace onverslijtbaar was en de top is enz.etc.
De kwaliteit van Dura-ace van 10 jaar terug zit nu in de 105, als het niet al in de Sora zit.
Sora is helemaal niet zo verkeerd, het heeft wat minder blingbling.
In termen van kwaliteit kan je er jaren plezier van hebben als je het netjes onderhoud. Maar ook een Dura-ace groep ziet er niet uit en werkt slecht als het niet wordt schoongehouden en goed gesmeerd. De enige reden dat een Dura-ace er meestal mooi uitziet, is omdat het publiek dat het koopt ook bereid is tijd en energie te steken in het mooihouden.

De fiets die jij op het oog hebt, is prima. Rijd er op, houd hem netjes schoon en gesmeerd en als er onderdelen kapot gaan, gewoon langzaam upgraden en....laat je vooral niet opfokken door weer een nieuwe groep. Dat is alleen maar slecht voor je portemonee.
Ik heb op een andere fietsnog een Shimano Deore balhoofd en trapas zitten uit 1987. Toen de absolute top. Nu nog steeds goed!!!!
Veel plezier.

rikkey
Forum-lid

rikkey 24 mar 2008 11:37

Ok, nu maar hopen dat hij snel aankomt want ik heb hem toch maar besteld! :D

namreh
Forum-lid

namreh 24 mar 2008 11:50

Vast wel. Veel plezier ermee. Mooie fiets!
Litespeed Obed 29er
Cube Agree 2009

lior63
Forum-lid

lior63 24 mar 2008 12:57

+1
Mooie fiets die best een tijd mee gaat.
In de praktijk ben jij al lang aan een andere fiets toe omdat jij nu eenmaal beter wordt, lang voordat de fiets versleten is.

Veel plezier er mee.

Plaats reactie