Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

last van pols onder in de beugels

pluut
Forum-lid

pluut 19 mar 2008 15:33

Ik vind het altijd lastig om onder in de beugels te fietsen. Na een half uur krijg last van mijn polsen. Voor mij gevoel kan ik ook minder makkelijk remmen wanneer ik onder in zit (ook al kan je onder in wel krachtiger remmen), omdat ik net een fractie minder snel bij de rem ben en eerst toch nog iets van een beweging moet maken. Nu vraag ik me af, heeft er iemand wat info over hoe je het beste je handen kan houden wanneer je met je handen onder in zit? Ik heb het gevoel dat ik mijn handen misschien niet helemaal goed plaats.
groeten Pluut

simic
Forum-lid

simic 19 mar 2008 16:12

Heb je een grote bocht in het stuur?

perik
Forum-lid

perik 19 mar 2008 16:20

Heb je evt een fototje van het stuur, vanaf de zijkant genomen? De plaats van de shifters op het stuur en de kanteling van het stuur zijn belangrijke factoren voor het comfort onderin de beugels.

hond
Forum-lid

hond 19 mar 2008 17:48

Ik vind remmen vanuit de beugels ook een stuk lastiger, maar volgens mij is dat normaal toch?

woutre
Forum-lid

woutre 20 mar 2008 01:50

Ik zit eigenlijk nooit lang onderin de beugels, alleen met een sprintje, kop-over-kop en zo. Anders krijg ik ook eerder last van m'n schouders en nek.

simic
Forum-lid

simic 20 mar 2008 19:58

Is het niet gewoon een kwestie van gewennening?
Is misschien percies hetzelfde, wanneer je een nieuw zadel koopt.
Of heb je misschien een grote bocht?

beukje
Forum-lid

beukje 23 nov 2008 14:50

Ik fiets ook het liefst met de handen onderin de beugels. Het probleem is dat na zo'n 55 km fietsen mijn rechter hand zo gevoelloos wordt dat ik nauwelijks in staat ben nog te schakelen. De enige remedie is om even met de handen bovenop het stuur te rijden. Momenteel gebruik ik Ultegra shifters en die vind ik niet erg gebruiksvriendelijk. Langdurig remmen in een afdaling bijvoorbeeld omdat er veel haarspeldbochten in zitter doen mijn handen en vingers ook verkrampen. Ik overweeg zelf de Dura ace in de elektrische uitvoering te kopen omdat deze, naar ik aanneem, licht zal schakelen. Maar misschien is Campa ook een optie omdat het afschakelen met de duim gaat.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 23 nov 2008 15:06

[quote="Beukje"]Ik fiets ook het liefst met de handen onderin de beugels. Het probleem is dat na zo'n 55 km fietsen mijn rechter hand zo gevoelloos wordt dat ik nauwelijks in staat ben nog te schakelen. De enige remedie is om even met de handen bovenop het stuur te rijden. Momenteel gebruik ik Ultegra shifters en die vind ik niet erg gebruiksvriendelijk. Langdurig remmen in een afdaling bijvoorbeeld omdat er veel haarspeldbochten in zitter doen mijn handen en vingers ook verkrampen. Ik overweeg zelf de Dura ace in de elektrische uitvoering te kopen omdat deze, naar ik aanneem, licht zal schakelen. Maar misschien is Campa ook een optie omdat het afschakelen met de duim gaat.[/quote]

Ik denk dat je met je handen op je shifters (en dus je polsen op het stuur) ook een goede aerodynamische houding kan aannemen. Je ontlast hiermee je handen, zodat je nog wel goed kan schakelen. Af en toe wisselen tussen dit en in de beugel kan irritatie wat verlichten.

Als je kramp krijgt omdat je kleine handen hebt (en daardoor slecht bij de hendels komt) kun je sram red overwegen. Die hendels kun je namelijk bijstellen zodat ze dichter naar het stuur komen te staan (instructiefilmpje

simic
Forum-lid

simic 25 nov 2008 14:32

Ik zou gewoon je stuur een beetje aanpassen (shifters of stuur iets naar onder) en dan in blokjes van 15 min. Bij mij doet het ook soms pijn om een uur ofzo in de beugel te zitten, maar daar wen ik in iedergeval wel aan.

Plaats reactie