Dura Ace 7900 en 7950 2009
Gaat lijken op RED...
Gaan ze dan eindelijk overstag voor het vervangen van alu voor carbon?? Shimano is mijnsinziens wat conservatief de laatste jaren, qua vormgeving, techniek en materialen. Dus het zou goed een RED copy kunnen worden.
Of ze gaan op de electronische schakeling over. In dat geval zou het wel weer eens een grote stap voorwaards kunnen maken, maar dan moeten ze wel een goede oplossing voor de batterij zien te vinden.
Het blijft koffie dik kijken, maar dat is eigenlijk wel leuk en daar hebben we tot 2009 voor.
Gaan ze dan eindelijk overstag voor het vervangen van alu voor carbon?? Shimano is mijnsinziens wat conservatief de laatste jaren, qua vormgeving, techniek en materialen. Dus het zou goed een RED copy kunnen worden.
Of ze gaan op de electronische schakeling over. In dat geval zou het wel weer eens een grote stap voorwaards kunnen maken, maar dan moeten ze wel een goede oplossing voor de batterij zien te vinden.
Het blijft koffie dik kijken, maar dat is eigenlijk wel leuk en daar hebben we tot 2009 voor.
Loeki Pro
Ik denk dat het gewicht van de electronische derailleur weleens een probleem kan zijn. De batterij is behoorlijk zwaar, vermoed ik. Is het niet storingsgevoelig (water)? Maar dat ie er eens zal komen dat geloof ik wel.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
eDura Ace en eRecord staan beiden op de rol voor 2009. Meer dan een gimmick is het niet, want er is eigenlijk geen enkele reden om ermee te gaan rijden.
Dat Shimano vasthoudt aan aluminium vind ik persoonlijk wel logisch. Elk merk kiest zijn eigen positionering. De markt voor carbon wordt al sinds jaar en dag beheerst door Campa en nu ook door SRAM. Ik vind het dus logisch dat Shimano kiest om bij aluminium te blijven. Laten we eerlijk zijn: alu heeft natuurlijk een aantal duidelijke voordelen boven carbon.
Dat Shimano vasthoudt aan aluminium vind ik persoonlijk wel logisch. Elk merk kiest zijn eigen positionering. De markt voor carbon wordt al sinds jaar en dag beheerst door Campa en nu ook door SRAM. Ik vind het dus logisch dat Shimano kiest om bij aluminium te blijven. Laten we eerlijk zijn: alu heeft natuurlijk een aantal duidelijke voordelen boven carbon.
Grootste nadeel van het aluminium van Shimano vind ik de alu rem/schakelgrepen. Het hoeft maar miniscuul te krassen en je krijgt zweet of regenwater onder de afwerklaag met als gevolg dat het aluminium gaat corroderen en witte sporen onder de transparante afwerklaag achterlaat. Beleef het elke keer weer en is eeuwig zonde voor de houdbaarheid van de groep. Op den duur vreet het zich zo in dat je de grepen wel weg kunt gooien (binnen 5 jaar ofzo). Daar heb je bij carbon geen last van (hoop ik). Dus in die zin vind ik de Shimano aluminium niet echt duurzaam..... Vreemd genoeg heb ik er bij de remhoeven, derailleurs en cranks minder last van, terwijl die ook aan krassen onderhevig zijn. Wellicht komt daar minder in contact met mijn agressieve "zweet".
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ter aanvulling. Als shimano zou doen waar ze goed in zijn waren ze al lang overgestapt naar Carbon (zijn wereldwijd één van de grotere carbon leveranciers/verwerkers).
Reden waarom ze nog steeds bij Alu zweren zou gezocht kunnen worden in het feit dat Shimano erin is geslaagd tegen relatief lage kosten enorme produktie efficientie te bereiken.
Aluminium is nog steeds qua funktionaliteit zeer goed en wat betreft de duurzaamheid van het aluminium van Shimano: dit is ook de reden waarom campagnolo met blank aluminium is gestopt.
Het verkrijgen van een duurzame toplaag op alu kostte gewoon teveel geld (polijsten/anodiseren). Zou shimano voor een gelijkwaardig harde toplaag op haar onderdelen kiezen dan zou de groep nog een stuk hoogwaardiger/duurzamer (en duurder) zijn.
Reden waarom ze nog steeds bij Alu zweren zou gezocht kunnen worden in het feit dat Shimano erin is geslaagd tegen relatief lage kosten enorme produktie efficientie te bereiken.
Aluminium is nog steeds qua funktionaliteit zeer goed en wat betreft de duurzaamheid van het aluminium van Shimano: dit is ook de reden waarom campagnolo met blank aluminium is gestopt.
Het verkrijgen van een duurzame toplaag op alu kostte gewoon teveel geld (polijsten/anodiseren). Zou shimano voor een gelijkwaardig harde toplaag op haar onderdelen kiezen dan zou de groep nog een stuk hoogwaardiger/duurzamer (en duurder) zijn.
Ik zit zelf niet zo te wachten op carbon delen van Shimano.
A- ik vind gepolijst alu erg mooi (zeker in contrast met een zwart carbon frame)
B- van carbon wordt een groep niet per definitie beter, wel per definitie (veel) duurder....
Ik rij BTW nu zo'n 3 jaar met mijn Dura Ace 7800 groep en mijn hendels zien er nog uit als nieuw en ze hebben toch echt hun deel zweet en rotweer gehad. Gelukkig nog niet mee tegen de grond gelegen Afkloppen.....
A- ik vind gepolijst alu erg mooi (zeker in contrast met een zwart carbon frame)
B- van carbon wordt een groep niet per definitie beter, wel per definitie (veel) duurder....
Ik rij BTW nu zo'n 3 jaar met mijn Dura Ace 7800 groep en mijn hendels zien er nog uit als nieuw en ze hebben toch echt hun deel zweet en rotweer gehad. Gelukkig nog niet mee tegen de grond gelegen Afkloppen.....
Auke schreef:Grootste nadeel van het aluminium van Shimano vind ik de alu rem/schakelgrepen. Het hoeft maar miniscuul te krassen en je krijgt zweet of regenwater onder de afwerklaag met als gevolg dat het aluminium gaat corroderen en witte sporen onder de transparante afwerklaag achterlaat. Beleef het elke keer weer en is eeuwig zonde voor de houdbaarheid van de groep. Op den duur vreet het zich zo in dat je de grepen wel weg kunt gooien (binnen 5 jaar ofzo). Daar heb je bij carbon geen last van (hoop ik). Dus in die zin vind ik de Shimano aluminium niet echt duurzaam..... Vreemd genoeg heb ik er bij de remhoeven, derailleurs en cranks minder last van, terwijl die ook aan krassen onderhevig zijn. Wellicht komt daar minder in contact met mijn agressieve "zweet".
Moet je eens vallen met een carbon hendel, voor de val nog een hele hendel en na de val is de helft terug te vinden op het asfalt.
Nee, dan is alu toch minder kwetsbaar. (ik rij overigens met Carbon Campa hendels....)
Niets is wat het lijkt..
Volgens de info onder andere op het WW forum zou de nieuwe (alu) Dura Ace crank stijver en lichter zijn dan welke productie crank momenteel op de markt (van de "gewone " merken dus, kortom SRAM/Campa).
Verder een carbon kooi op de achter derr. en kleinere (SRAM-like) sti's zonder de bekende waslijnen.
Ongetwijfeld worden de remmen ook lichter, alsmede een lichtere (KMC X-10sl achtige) ketting en lichtere en stijvere cassette (gewoon met spider, en niet zoals de Red cassette.
Ook een filmpje gezien van EDuraAce: een vertegenwoordiger die wat uit de doeken doet hierover. Uiteraard niet wireless, shift indicator in de sti's, een "automatische" trimfunctie op de voor derr. (past dus de stand van de voorderr aan het gereden verzet) en heel handig volgens mij: wanneer je valt dan klapt automatisch (erg snel kennelijk) de achterderr. in zodat deze niet beschadigd raakt.
Kortom volgens mij toch nog best wel een paar handige innovaties in de EDura Ace.
Verder een carbon kooi op de achter derr. en kleinere (SRAM-like) sti's zonder de bekende waslijnen.
Ongetwijfeld worden de remmen ook lichter, alsmede een lichtere (KMC X-10sl achtige) ketting en lichtere en stijvere cassette (gewoon met spider, en niet zoals de Red cassette.
Ook een filmpje gezien van EDuraAce: een vertegenwoordiger die wat uit de doeken doet hierover. Uiteraard niet wireless, shift indicator in de sti's, een "automatische" trimfunctie op de voor derr. (past dus de stand van de voorderr aan het gereden verzet) en heel handig volgens mij: wanneer je valt dan klapt automatisch (erg snel kennelijk) de achterderr. in zodat deze niet beschadigd raakt.
Kortom volgens mij toch nog best wel een paar handige innovaties in de EDura Ace.
Gang is alles!!
7900 is niet compatible met 7800. Geen enkel onderdeel, dus dat wordt weer een nieuwe groep kopen over een tijdje. De actuele 10s groep ziet er meteen oud uit. Ik word helemaal ziek van telkens nieuwe standaards, die door Shimano op de markt gebracht worden. Ik ga weer over op Campa als ik een nieuwe groep koop.
Gelukkig rijd ik nu nog 9s Dura-Ace, dus ik zit er zelf niet mee, maar je zal maar dit jaar een 10s D-A groep kopen, die volgend jaar meteen al weer oud is.
O ja, de carbon crank schijnt $1300 te gaan kosten, volgens een amerikaanse vriend van mij,die een fietsenhandel heeft.
Diogenes
Gelukkig rijd ik nu nog 9s Dura-Ace, dus ik zit er zelf niet mee, maar je zal maar dit jaar een 10s D-A groep kopen, die volgend jaar meteen al weer oud is.
O ja, de carbon crank schijnt $1300 te gaan kosten, volgens een amerikaanse vriend van mij,die een fietsenhandel heeft.
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido