Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Coordinaten uilezen en invoeren in Garmin Edge 305

bartacus
Forum-lid

bartacus 15 mar 2008 20:27

Hallo,

Ik fiets (ATB) regelmatig met een grote groep. Het komt wel eens voor dat we elkaar in het bos kwijtraken. Nu rijden er een aantal Edge 305's mee en ik vroeg me af of je op de Edge kan zien wat je locatie-coordinaten zijn en of, als je die coordinaten naar een andere groep doorbelt, die op een andere Edge kan invoeren zodat je weer naar elkaar kan toerijden.

Alvast bedankt voor de informatie!

Groeten,

Bart

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 16 mar 2008 10:42

Bartacus schreef:Hallo,

Ik fiets (ATB) regelmatig met een grote groep. Het komt wel eens voor dat we elkaar in het bos kwijtraken. Nu rijden er een aantal Edge 305's mee en ik vroeg me af of je op de Edge kan zien wat je locatie-coordinaten zijn en of, als je die coordinaten naar een andere groep doorbelt, die op een andere Edge kan invoeren zodat je weer naar elkaar kan toerijden.

Bart

Een route kan je alleen volgen in je Edge als deze van te voren is geladen of je kan je eigen route die je gefietst hebt weer terug rijden.
Routes kunnen niet doorgebeld worden met de Edge. Hij helpt je wel met navigeren.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

gbrand
Forum-lid

gbrand 16 mar 2008 11:23

Bartacus schreef:Hallo,

Alvast bedankt voor de informatie!

Groeten,

Bart

Je kunt op mijn 305 bij de optie 'markeer waypoint' zowel de coordinaten uitlezen als handmatig invoeren. Wat jij wilt zou dus moeten kunnen. (Wel op de paden blijven)
Trouwens, binnenkort zijn er nog maar ongeveer 3 paden over waar je op mag fietsen, dan is het al een prestatie op zich om elkaar kwijt te raken

:D
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.

iwangoeree
Forum-lid

iwangoeree 19 jul 2008 22:02

Ik vraag me af hoe het navigeren werkt. Kan ik bijvoorbeeld bij gpstracks.nl een track in de edge 305 laden en hem dan gaan fietsen? Hoe weet ik dan wanneer ik af moet slaan krijg ik net als een gewone gpsontvanger een pijltje in beeld? Ik zit te twijfelen welek fietscomputer aan te schaffen. de garmin edge 305 of de nieuwste van sigma de rox 9.0.

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 20 jul 2008 00:58

iwan Goeree schreef:Ik vraag me af hoe het navigeren werkt. Kan ik bijvoorbeeld bij gpstracks.nl een track in de edge 305 laden en hem dan gaan fietsen? Hoe weet ik dan wanneer ik af moet slaan krijg ik net als een gewone gpsontvanger een pijltje in beeld? Ik zit te twijfelen welek fietscomputer aan te schaffen. de garmin edge 305 of de nieuwste van sigma de rox 9.0.

Je moet een gpx-file eerst converteren naar een crs-bestand. Dit kun je oa doen met een gratis tooltje gpx2crs. Dit programmatje kan ook richtingaanwijzingen geven, zodat je bij elke bocht ziet of je links of rechts moet. Dit kun je ook doen in bijv. Garmin Trainingcentre maar dat is erg bewerkelijk.
Afbeelding

iwangoeree
Forum-lid

iwangoeree 20 jul 2008 01:46

soloist schreef:
iwan Goeree schreef:Ik vraag me af hoe het navigeren werkt. Kan ik bijvoorbeeld bij gpstracks.nl een track in de edge 305 laden en hem dan gaan fietsen? Hoe weet ik dan wanneer ik af moet slaan krijg ik net als een gewone gpsontvanger een pijltje in beeld? Ik zit te twijfelen welek fietscomputer aan te schaffen. de garmin edge 305 of de nieuwste van sigma de rox 9.0.

Je moet een gpx-file eerst converteren naar een crs-bestand. Dit kun je oa doen met een gratis tooltje gpx2crs. Dit programmatje kan ook richtingaanwijzingen geven, zodat je bij elke bocht ziet of je links of rechts moet. Dit kun je ook doen in bijv. Garmin Trainingcentre maar dat is erg bewerkelijk.

bedankt voor de reactie. het inladen is duidelijk, krijg je dan een pijltje in beeld net als bij een normale gps ontvanger

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 21 jul 2008 14:48

Je krijgt een pop-up venstertje met daarin "left" of "right" en een pijltje. Ik heb geen ervaring met andere gps-speeltjes dus hoe dat zich daarmee vergelijkt weet ik niet.
Afbeelding

woerdman
Forum-lid

woerdman 21 jul 2008 16:03

Je kan inderdaad links en rechts aan laten geven maar dat is een hele klus om voor elkaar te krijgen. En het vreet ruimte!!
Ik ben net een week in de alpen geweest en heb de 7 dagen allemaal als traingsrit opgeslagen. Je krijgt dan een soort spoor op je scherm dat als je de schaal op 200m zet of zo prima te volgen is.

Voor echte routing moet je de 605/705 hebben

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 21 jul 2008 16:13

Je volgt idd gewoon het spoor op je Edge en als je dan toch doorrijdt dan krijg je vanzelf een waarschuwing. Adv het pijltje zie je welke rijrichting je opgaat. De 305 werkt prima.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

soloist
Forum-lid

Gebruikersavatar soloist 22 jul 2008 14:55

woerdman schreef:Je kan inderdaad links en rechts aan laten geven maar dat is een hele klus om voor elkaar te krijgen. En het vreet ruimte!!
Ik ben net een week in de alpen geweest en heb de 7 dagen allemaal als traingsrit opgeslagen. Je krijgt dan een soort spoor op je scherm dat als je de schaal op 200m zet of zo prima te volgen is.

Voor echte routing moet je de 605/705 hebben

Met gpx2crs heb je geen extra werk aan het inprogrammeren van richtingaanwijzingen. Maar het vreet inderdaad wel geheugenruimte, da's waar. En bedenk ook wel dat de richtingaanwijzingen pas opduiken op het moment dat je al de bocht moet inzetten, vaak te laat dus... (kun je wel weer editen in TrainingCentre maar dat is dus wel veel werk...

Maar voldoende inzoomen op het stippellijntje op je scherm is meestal al voldoende.
Afbeelding

Plaats reactie