Pagina 1 van 1

Gazelle Noble D`Lite SL

Geplaatst: 13 mar 2008 13:45
door badabing
De allernieuwste Gazelle Noble D`Lite SL gekocht.Er zitten de vogende onderdelen op:
achter Derallieur: SRAM X0
Voor : Shimano Deore LX
Shifters : SRAM X0
Remmen : Tektro Quartz
Velgen : Rodi Box trk
Nafen: Shimano HB-M495A en Shimano FH-M495A
Crankstel : Truvativ Firex
Carbon voor en achtervork

Wat mij opvalt bij deze lichte fiets (14.1kg) is dat bij het remmen de (vooral bij gebruik voorrem) voorvork (carbon) begint te schokken.
Ook de zadelpen zakt tijdens het fietsen heel langzaam terug het frame in.

Zijn er al meer mensen die dit probleem hebben met deze fiets en wat vinden jullie van de onderdelen die er op zitten?


Bvd!

Arno

Geplaatst: 13 mar 2008 13:53
door scepticus
Showfietsje met nogal onevenwichtige afmontage imo....

Achterderailleur en shifters zijn Sram X.0, beste van het beste, lichtste van het lichtste, maar voor een hybride waarmee je alleen op de weg rijdt wáy over the top en heel erg duur.

Op de (Deore) naven is dan weer heel flauw bezuinigd: voor een paar tientjes meer hadden ze XT naven kunnen monteren die veel beter afgedicht zijn....

Carbon voor- en achtervorken zijn nogal nutteloos imo, en duur.

De Tektro V-brakes zijn dan weer erg cheap, dan liever Avid SD5 ofzo.

Maar goed: dat trillen van de remmen is waarschijnlijk wel op te lossen door de toe-in van de blokjes te controleren, andere blokjes te monteren of evt andere remmen.

Met Tacx montagepasta zal de zadelpen ook wel beter blijven zitten.

Als dat gefixt is zal het echt wel een fijne fiets zijn waar je een hoop plezier van kunt hebben, maar technisch en qua prijs-kwaliteit zou het niet mij eerste keuze zijn geweest....

Geplaatst: 16 mar 2008 20:04
door badabing
Ik denk er inderdaad over om andere V-brakes op te zetten, mijn gedachten gaan uit naar Magura 33. Zadelpen is opgelost, een stevigere ring gekocht en nu geen probleem meer.

Geplaatst: 17 mar 2008 00:04
door scepticus
Magura's zijn ook uitstekende krachtige en betrouwbare remmen :)

Geplaatst: 21 mar 2008 18:40
door badabing
Ze zitten erop, remt inderdaad fantastisch en geen schokken meer! Welk onderdeel wekt het meeste weerstand op (naven, pedalen enz) en loont het de moeite om dit door een duuder variant te vervangen?

Bvd

Arno

Geplaatst: 22 mar 2008 16:37
door pim3
Rijd je al met spd pedalen (klikpedalen)? Anders is daar nog wel wat winst te behalen wat fietsgemak betreft.

Geplaatst: 22 mar 2008 16:44
door badabing
Nee ik rijd niet op klikpedalen omdat ik ook de fiets voor woonwerk verkeer gebruik.
Bestaan er ook gewone pedalen die lichter trappen maar dan zonder kliksysteem?

Gr
Arno

Geplaatst: 22 mar 2008 19:32
door pim3
Valt nauwelijks winst te behalen. De echte winst is toch te behalen door klikpedalen ivm. efficiëntere krachtsoverbrenging. Je zou er over kunnen denken om een paar schoenen op je werk neer te zetten. Je vertrekt dan gewoon thuis met je klikschoenen, en wisselt ze op je werk om voor normale schoenen. Als je weer naar huis gaat trek je de klikschoenen aan en fiets je naar huis.

Scepticus zegt een paar posts terug dat op de Deore naven is bezuinigd. In de plaats daarvan zou je een setje XT's kunnen monteren. Maar of het nou zo zinvol is om dit allemaal te upgraden...

Geplaatst: 22 mar 2008 20:39
door scepticus
P I M schreef: Scepticus zegt een paar posts terug dat op de Deore naven is bezuinigd. In de plaats daarvan zou je een setje XT's kunnen monteren. Maar of het nou zo zinvol is om dit allemaal te upgraden...


Idd, dat zou ik niet direct nu gaan doen.
Maar als je huidige wielen op zijn kan je wel een mooi setje laten maken met b.v. XT naven, Mavic A719 velgen en dubbel butted spaken.

En qua pedalen: er zijn pedalen die aan één kant een klikmechanisme hebben en aan de andere kan gewoon een platform:

Afbeelding
Shimano PD-M324 :)