Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Inbouwhoogte vork

koblet
Forum-lid

koblet 11 mar 2008 09:38

geachte

Ik overweeg om mijn Manitou Axel TPC ( veerweg 80 - 100 mm )in de zomer te wisselen met een vaste Carbotechvork.

Persoonlijk zou ik de 42cm inbouwhoogte nemen gezien ik met mijn Orbea enkel road en vaste baantjes verkies. FM spreekt over een verschil in geometrie en raadt zelf de 44cm inbouwhoogte aan.

Is het echter niet zo dat enkel de zithouding wat meer race zal worden met de 42cm inbouwhoogte? Gezien het niet technisch gebruik zal dit vermoedelijk geen probleem opleveren?

Graag advies ...

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 11 mar 2008 13:37

Een te lage vork monteren doet wel wat meer dan alleen een meer 'racy' zithouding, de hele geo van je fiets klopt dan niet meer, je fiets gaat ontzettend nerveus worden, en zo zijn er nog wel meer redenen om het niet te doen.

Zeker als het toch niet te technisch wordt zou ik er de 44cm vork inzetten, je hebt dan toch geen superscherp stuurgedrag nodig lijkt me. Ik zou dan juist een rustige fiets willen, maar dit kan nog een persoonlijke voorkeur zijn.

Wat is de inbouwhoogte van je huidige vork? Die 44cm vork komt waarschijnlijk al lager uit!

lior63
Forum-lid

lior63 18 mar 2008 07:54

Of een fiets nerveus wordt van een andere vork is niet alleen afhankelijk van de vork, maar uiteindelijk van de naloop. Daar is op dit forum al veel over geschreven.
Eenvoudig gezegd:
1/ Je legt een lat langs het centrum van je balhoofdbuis tot op de grond en zet daar een streepje
2/ je laat een loodlijn neer vanaf het hart van je voorwielas en zet op de grond een streepje
De afstand tussen die twee bepaald de naloop. Dat is een maat voor hoeveel de fiets de neiging heeft rechtuit te gaan. Een kortere naloop betekent dat de fiets nerveuzer wordt, maar ook strakker door de bochten is te sturen. Nerveuzer is dus niet per definitie slechter.
Van invloed zijn dus een minder of meer ballonnige band, de voorvorksprong (ook een rechte vork heeft een sprong, namelijk bij de kroon)en als je achtervering hebt, of die aan of uit staat.

Plaats reactie