Pagina 1 van 1
Anodisatie van naaf verwijderen
Geplaatst: 10 mar 2008 23:51
door w0uter
Ik heb voor een nieuw te bouwen wiel een xt voornaaf gekocht die ik ga gebruiken als achternaaf voor mijn fixie.
De velgen worden dp18's, maar dan de gepolijste versie. De naaf is zwart, heb hem goedkoop kunnen kopen, maar dat past qua kleur dus niet. Nu is mijn idee de naaf te polijsten. Dat komt er dan zo uit te zien:
Nu is mijn vraag: hoe ga ik het doen.
1. De verf moet er af. Is ovencleaner geschikt? Of is er een beter produkt (dat niet duur is)
2. Polijsten. Hoe doet ik dat? Eerst schuren? Dan steeds fijner naar korrel 1200 en dan polijsten? Wat voor polijstpasta kan ik gebruiken? Ik heb een dremel met flexibel opzetstuk, dus om voor het gemak zal ik die gebruiken.
3. Afwerking. Is het handig de boel in een sterke was te zetten?
4. Ben ik nog iets vergeten?
Brand maar los! Alvast bedankt voor de hulp!
Wouter
Geplaatst: 11 mar 2008 10:18
door rene1
Goedkoop en niet schadelijk voor metaal is thinner, daar kan je mee beginnen. (Wel beetje ventileren in de verwerkingsruimte)
Geplaatst: 11 mar 2008 13:09
door w0uter
Zo, tien seconden en het was klaar....
Ik heb gebruik gemaakt van Caustic Soda parels, oftewel gootsteenontstopper. Dit op advies van de eigenaar van londonfixiebike.com, hij verkoopt gepolijste xt naven.
Ik ben als volgt te werk gegaan:
Plastic kurken om de binnenkant en de naafhuizen af te sluiten. Ik was al met de dremel bezig geweest, maar dat ging erg onnauwkeurig en had geen mooi resultaat, vandaar de zilveren vlekken.
Handschoenen aan en schort om! Dit is niet een goedje waar je de kinderen mee wil laten spelen! (of je konijn in mijn geval
)
Een scheut van het spul in een bak water zorgde ervoor dat het ging koken door de reactie. Ik ben een beetje te royaal geweest. Toen ik de naaf in de bak legde begon het als een gek te sissen. Het advies om de naaf tien minuten te laten liggen heb ik in de wind geslagen. Na 20 seconden haalde ik hem er uit met een tang, en hij was al helemaal zilver. Volgende keer minder gebruiken dus, het alu wordt namelijk ook aangetast! Nu ging het goed, maar het blijft link.
Het resultaat na het verwijderen van de verf/lak/annodisatie:
De volgende stap is het polijsten. Dat komt eind van de week. Ik ga eerst even kijken of ik het met de dremel doe, of iets fabriceer met een grote polijstschijf op een boormachine, die ik dan in mijn montagestandaard klem.
Iemand tips voor het polijsten? Welke pasta kan ik het beste gebruiken?
Geplaatst: 11 mar 2008 15:09
door dogestyle
Sowee, sterk spul is dat... ik hoop dat de lagerafdichting goed was, want dat wil je niet tussen je lagers krijgen... Hij loopt nog wel soepel?
Geplaatst: 11 mar 2008 15:26
door scepticus
Dogestyle schreef:ik hoop dat de lagerafdichting goed was,
Vandaar die kurken
Geplaatst: 11 mar 2008 15:29
door w0uter
idd.! Low tech rules! Bovendien waren het kurken van een goed jaar!
Geplaatst: 12 mar 2008 21:17
door jsparie
Het kan aan mij liggen hoor, maar zo duur zijn xt naven ook weer niet en met dit spulletje, polijstpasta en toebehoren die je moet kopen en de moeite die je moet doen. Had je dan niet net zo goed een iets duurdere ziveren naaf kunnen kopen? Wel handig om te weten dit overigens.
Geplaatst: 12 mar 2008 21:43
door w0uter
Eeeehm, nee!
Het is natuurlijk niet alleen omdat het goedkoop is. (dat is het wel), maar ook omdat een gepolijste baannaaf of discnaaf wel degelijk vrij duur is. Last but not least, het is vooral leuk om te doen. Ik vind het heerlijk om aan te lopen klooien met fietsspullen.
De kosten:
Naaf: 18,50 euro
Nieuwe as: 4,50
Caustic soda: 2,50
polijsten: commandant 4 staat bij mijn ouders, alsmede een polijstschijf. Voor mijn dremel heb ik ook polijstschijfjes. Het enige wat ik moet kopen is: schuurpapier in korrel 500, 1200 en 2000 en een polijstpasta om het helemaal af te maken. In totaal zal het me 35 euro kosten.
De voornaamste reden dat ik voor deze set-up ga en niet voor een baannaaf (miche kost 37,50, maar roest na twee weken al!) is omdat ik veel meer vertrouwen heb in de 'bolt-on' optie. Het is oersterk, duurzaam, goedkoper en makkelijk passend te maken. En omdat het kan natuurlijk!
Als het lukt me polijsten zijn er nog meer onderdelen aan de beurt: mijn shimano 600 cranckstel, mijn nu nog geanodiseerde zadelpen. Heel misschien polijst ik mijn Cinelli Alter pen ook wel. Dat is wel uniek.
En het allerbelangrijkste is natuurlijk dat ik het voor jullie doe!
Geplaatst: 13 mar 2008 20:36
door bikebooster
Stralen en dan in een draaibank of omgebouwde boormachine polijsten!
Geplaatst: 13 mar 2008 23:33
door w0uter
Zelf stralen is natuurlijk een beetje lastig.. Toevallig heeft mijn vader sinds kort twee van die bankslijpmachines. Daar zet ik gewoon een polijstschijf op, hopen dat het werkt!
Ik ga nu eerst schuren, heb korrel 320, 600, 800, 1200 en 2000 gehaald. Ben daar dus nog wel even zoet mee!
Geplaatst: 20 mar 2008 19:33
door w0uter
Klaarrrr! Commandant 4 did the trick! In combinatie met een polijstschijf op een boormachine. De foto's zijn crap, door het weer en de camera. Ben erg tevreden over het resultaat! Ik zag gelijk dat ik weer naar de kapper moet. Minpuntje: omdat ik de naaf heb geprobeerd kaal te halen met een dremel, heeft de flens aan de non-drive side nog wat krassen. Volgende keer dus niet meer met de dremel! Maar hij glimt wel als een spiegel. Zodra ik klaar ben met het bouwen van het wiel post ik wat foto's.
Volgende project: mijn shimano 600 crancks weer polijsten, zijn dof. En dan: zadelpen en misschien wel mijn cinelli alter stuurpen! Bling!