doorfietsen met ketting en cassette
Doorfietsen met een versleten ketting en cassette betekent dat je op termijn voor hoge kosten komt te staan. Op het moment dat de fiets begint met "doortrappen" zal waarschijnlijk ook tevens het voorblad vervangen moeten worden.
Maar wat is nu het meest kosten efficient ? Tijdig de ketting en cassette vervangen of doorfietsen en alle onderdelen ineens ?
Wie heeft hier ervaring mee ?
Heeft iemand ook ervaring met vervangen van de tandkransjes individueel van een LX cassette ??
Maar wat is nu het meest kosten efficient ? Tijdig de ketting en cassette vervangen of doorfietsen en alle onderdelen ineens ?
Wie heeft hier ervaring mee ?
Heeft iemand ook ervaring met vervangen van de tandkransjes individueel van een LX cassette ??
fietsen: als hobby noodzaak wordt ..........
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Dat het voorblad moet vervangen worden als de cassette versleten is, daar twijfel ik aan. Als de ketting versleten is zullen de voorbladen wel zwaarder afzien en inslijten. Voor mij is het geen issue; mirage cassettes zijn 20 euro, en record 9sp kettingen ook 20 euro. Bij de meeste anderen is de cassette duurder en is het raadzaam de ketting te vervangen na pak-hem-beet 2000 km. Dan een andere ketting voor 2000km, dan weer een andere. Als je 2-3 kettingen hebt ingereden (en goed onderhouden), dan kan je beginnen wisselen.
De truuk is dat uitgerokken kettingen zorgen voor slijtage aan de cassette, maar na 2000km heb je ze meestal nog niet uitgerokken. Als je dan een nieuwe oplegt, zijn de cassettetandjes dan ook nog niet ingesleten op een uitgerokken ketting, en kan er een nieuwe op zonder doorslaan. Een maat van mij vervangt losse tandjes (de meest gebruikte: 16-17-18); zo blijft hij heel lang op zijn cassette rondrijden. Uiteraard vervangt hij dan ook de ketting regelmatig.
ow ja, voor de taalpuristen wakker worden: ik ben een vlaming, en ik heb me deze morgen uitgerokken (het regende, eigenlijk kon ik beter blijven liggen
en voor mocht het niet duidelijk zijn, met vervangen bedoel ik verwisselen.
De truuk is dat uitgerokken kettingen zorgen voor slijtage aan de cassette, maar na 2000km heb je ze meestal nog niet uitgerokken. Als je dan een nieuwe oplegt, zijn de cassettetandjes dan ook nog niet ingesleten op een uitgerokken ketting, en kan er een nieuwe op zonder doorslaan. Een maat van mij vervangt losse tandjes (de meest gebruikte: 16-17-18); zo blijft hij heel lang op zijn cassette rondrijden. Uiteraard vervangt hij dan ook de ketting regelmatig.
ow ja, voor de taalpuristen wakker worden: ik ben een vlaming, en ik heb me deze morgen uitgerokken (het regende, eigenlijk kon ik beter blijven liggen
en voor mocht het niet duidelijk zijn, met vervangen bedoel ik verwisselen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
2000 km vind ik wel erg weinig voor een ketting; zelf houd ik 3000 à 3500 km aan.
ik heb een keer 10000 km met een ketting gereden.Daarna moest uiteraard ook de cassete worden vervangen. Ook het middelste blad voor is toen vervangen.
Tegenwoordig leg ik er elke 5000 km een nieuwe ketting op. Elke 10000 moet dan de cassete worden vervangen. Ik onderhoud de ketting altijd ook heel netjes en dan gaan ze met gemak 5000 km mee.
Tegenwoordig leg ik er elke 5000 km een nieuwe ketting op. Elke 10000 moet dan de cassete worden vervangen. Ik onderhoud de ketting altijd ook heel netjes en dan gaan ze met gemak 5000 km mee.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
kettingen slijten afhankelijk van kwaliteit, smering, gereden kilometers en de weersomstandigheden van de gereden kilometers.
je kunt dus nooit vervangen op basis van kilometers.
het is zaak de ketting te vervangen als hij volgens specificatie versleten is.
dat kun je meten met een speciaal meet gereedschap, kosten ca 12-16 euro.
als je dat tijdig doet, kun je de slijtage van de kransjes behoorlijk uitstellen.
kettingen zijn goedkoper dan een nieuwe blok of eventuele montage van losse kransjes.
het investeren in meetgereedschap loont zich derhalve.
je kunt dus nooit vervangen op basis van kilometers.
het is zaak de ketting te vervangen als hij volgens specificatie versleten is.
dat kun je meten met een speciaal meet gereedschap, kosten ca 12-16 euro.
als je dat tijdig doet, kun je de slijtage van de kransjes behoorlijk uitstellen.
kettingen zijn goedkoper dan een nieuwe blok of eventuele montage van losse kransjes.
het investeren in meetgereedschap loont zich derhalve.
gaat niet, bestaat niet!
rob74 schreef:ik heb een keer 10000 km met een ketting gereden.Daarna moest uiteraard ook de cassete worden vervangen. Ook het middelste blad voor is toen vervangen.
Tegenwoordig leg ik er elke 5000 km een nieuwe ketting op. Elke 10000 moet dan de cassete worden vervangen. Ik onderhoud de ketting altijd ook heel netjes en dan gaan ze met gemak 5000 km mee.
Precies als je je ketting goed onderhoud gaat ie heel lang mee. Vooral zorgen dat er geen zand in de ketting zit. Dus de ketting altijd relatief droog houden want het zand blijft aan het vet hangen en werkt als schuurpapier op ketting en cassete.
No pain no gain, no guts no glory!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Meestal red ik het met pakweg zo'n 4000 km en 3 kransjes waar ik het meest op gereden heb te vervangen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik vraag me af of het nog uitmaakt welke versnelling je trapt?
Als je op het binnenblad rijdt, zet je meer kracht op de ketting en draait hij minder snel rond - doe je dezelfde versnelling met het buitenblad dan komt er minder kracht op de ketting en draait hij sneller rond.
(Dus eigenlijk is de vraag: waardoor slijt de ketting?)
Als je op het binnenblad rijdt, zet je meer kracht op de ketting en draait hij minder snel rond - doe je dezelfde versnelling met het buitenblad dan komt er minder kracht op de ketting en draait hij sneller rond.
(Dus eigenlijk is de vraag: waardoor slijt de ketting?)
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Levensduur van de ketting en cassette is voor 100% afhankelijk van de weersomstandigheden. Enkele weken terug zeer veel in de regen en op modderige wegen gereden en ik zag bij wijze van spreken mijn ketting en kroontjes achteruit gaan. Laatste weken terug droger weer en nu veranderen ze bijna niet meer. Nog enkele weken en dan vervang ik beide. Gaan dan bijna 10.000 km erop liggen en dat is echt goed. BBB cassette en Connex ketting.
Uiteraard zit er ook verschil op de merken zelf, voor mij nooit geen Miche meer.
Campa, BBB, Marchisio zijn wel goed.
Ik ga de discussie niet aan of ketting tijdig wisselen nu beter is of niet maar ik doe het niet.
Ik rijd ze beiden op en vervang ze dan. Per twee cassettes moet ik ook het binnenblad vervangen. Buitenblad ga ik nooit moeten vervangen omdat ik er zeer weinig op rijd.
Uiteraard zit er ook verschil op de merken zelf, voor mij nooit geen Miche meer.
Campa, BBB, Marchisio zijn wel goed.
Ik ga de discussie niet aan of ketting tijdig wisselen nu beter is of niet maar ik doe het niet.
Ik rijd ze beiden op en vervang ze dan. Per twee cassettes moet ik ook het binnenblad vervangen. Buitenblad ga ik nooit moeten vervangen omdat ik er zeer weinig op rijd.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Ik gebruik al enige tijd een kettenverschleisslehre (een kettingverslijtmeter) van Rohloff. Er is ook zo'n ding van Parktools. Werkt prima. Merk dat cassettes toch al snel drie kettingen mee gaan. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit ketting en kwaliteit cassette.
Slijtage komt vooral door het scheeflopen van de ketting en het schakelen. Dan wordt de ketting a.h.w. uit verband getrokken. Een goed kettingloop verlengt dus de levensduur van je ketting.
Een groot verschil in een keer overbruggen is tamelijk slecht voor de ketting. Dus een compact crankstel is niet bevorderlijk voor de levensduur van je ketting.
Misschien kan er op een cassette zoiets als een verklikstreepje op worden gezet wanneer een cassette versleten is; zoiets als je ook hebt met autobanden.
Slijtage komt vooral door het scheeflopen van de ketting en het schakelen. Dan wordt de ketting a.h.w. uit verband getrokken. Een goed kettingloop verlengt dus de levensduur van je ketting.
Een groot verschil in een keer overbruggen is tamelijk slecht voor de ketting. Dus een compact crankstel is niet bevorderlijk voor de levensduur van je ketting.
Misschien kan er op een cassette zoiets als een verklikstreepje op worden gezet wanneer een cassette versleten is; zoiets als je ook hebt met autobanden.
Rohloff heeft ook een slijtagemeter voor de cassette. Mijn ervaring hiermee is dat als een ketting versleten is ook de middelste, meest gebruikte kransjes versleten zijn. Dit zijn doorgaans de 14,15, 16 en 17 tandkransjes. (9 speed Ultegra cassette). Deze kransjes zijn ook los te koop. De 17 is echter meestal vastgeklonken aan de 19. Dus die moet je dan beide vervangen. Deze losse kransjes zijn niet duur en veel goedkoper dan een hele nieuwe cassette.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
ik heb een heel andere ervaring!
ik meet de ketting slijtage met een parktool meetinstrumentje en vervang vervolgens op tijd mijn ketting.
tevens meet ik dan met het rohloff meetinstrumentje de status van de casette tandjes.
de slijtage is te verwaarlozen (mits voldoende en regelmatig onderhoud aan de ketting wordt uitgevoerd. zand is een schuurmiddel!)
ik ben het met een vorige schrijver eens, dat ongeveer met drie gewisselde kettingen slijtage aan de meest gebruikte tandjes aan de orde is.
meten loont derhalve, zie mijn eerdere reactie btrffende dit onderwerp.
ik meet de ketting slijtage met een parktool meetinstrumentje en vervang vervolgens op tijd mijn ketting.
tevens meet ik dan met het rohloff meetinstrumentje de status van de casette tandjes.
de slijtage is te verwaarlozen (mits voldoende en regelmatig onderhoud aan de ketting wordt uitgevoerd. zand is een schuurmiddel!)
ik ben het met een vorige schrijver eens, dat ongeveer met drie gewisselde kettingen slijtage aan de meest gebruikte tandjes aan de orde is.
meten loont derhalve, zie mijn eerdere reactie btrffende dit onderwerp.
gaat niet, bestaat niet!