ruzie met cassette-derailleur-ketting
Fiets: woon-werk met LX groep met rapidfire shifters en conventionele top normal achterderailleur.
situatie tot vorige week: KMC 9sp ketting, Tiagra cassette 12-25, alles liep perfect, en weinig slijtage (ketting wel aangeroest door pekel, maar nauwelijks langer geworden)
situatie nu: nieuwe 105 9sp cassette (13-23), nieuwe SRAM 971 ketting
probleem: schakelen gaat niet meer zo soepel, zowel op als terug. Het gebeurt wel, maar pas na een wiel-omwenteling of 4-6. Probleem is het grootst rond het "midden" van de cassette.
al geprobeerd:
- afstellen tot in den treure
- kabels schoonmaken/smeren
- "b-tension" schroef (nog) verder uitdraaien, staat nu max.
- kettinglengte veranderen
- ter info; in de tussentijd geen valpartijen gehad oid, dus verbogen derailleuroor is niet waarschijnlijk.
Mijn laatste idee is nog een race derailleur te kopen, die dichter op de cassette kan staan (toch?), maar wat kan er nog meer mis zijn. Vergeet ik nog iets?
situatie tot vorige week: KMC 9sp ketting, Tiagra cassette 12-25, alles liep perfect, en weinig slijtage (ketting wel aangeroest door pekel, maar nauwelijks langer geworden)
situatie nu: nieuwe 105 9sp cassette (13-23), nieuwe SRAM 971 ketting
probleem: schakelen gaat niet meer zo soepel, zowel op als terug. Het gebeurt wel, maar pas na een wiel-omwenteling of 4-6. Probleem is het grootst rond het "midden" van de cassette.
al geprobeerd:
- afstellen tot in den treure
- kabels schoonmaken/smeren
- "b-tension" schroef (nog) verder uitdraaien, staat nu max.
- kettinglengte veranderen
- ter info; in de tussentijd geen valpartijen gehad oid, dus verbogen derailleuroor is niet waarschijnlijk.
Mijn laatste idee is nog een race derailleur te kopen, die dichter op de cassette kan staan (toch?), maar wat kan er nog meer mis zijn. Vergeet ik nog iets?
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Is een beetje moeilijk te beoordelen zo, maar het zou gewoon goed moeten werken, het spul is geloof ik allemaal compatible..
Misschien eens een nieuwe binnenkabel proberen? De binnenkabels van mijn LBS kan ik binnen een kilometer of 1000 al weggooien (is dan ook goedkope rommel die alleen in geval van nood gebruik)
Misschien eens een nieuwe binnenkabel proberen? De binnenkabels van mijn LBS kan ik binnen een kilometer of 1000 al weggooien (is dan ook goedkope rommel die alleen in geval van nood gebruik)
Buitenkabel vervangen, vooral het laatste stukje bij de derailleur kan voor dergelijke problemen zorgen.
Tevens is het verstandig om gelijk de binnenkabel mee te vervangen.
Kies dan voor een Dura Ace binnenkabel, is duurzamer en schakelt iets beter. Voor de buitenkabel Shimano SP 41 en je hebt een goede, soepel schakelende kabelset.
Tevens is het verstandig om gelijk de binnenkabel mee te vervangen.
Kies dan voor een Dura Ace binnenkabel, is duurzamer en schakelt iets beter. Voor de buitenkabel Shimano SP 41 en je hebt een goede, soepel schakelende kabelset.
Dank voor de tips.
Het frappante blijft dat het zaakje eerst wel goed werkte, en direct na installatie van de nieuwe onderdelen niet meer... Een nieuwe ketting lijkt me per definitie uitstekend gesmeerd, en de derailleur zal toch niet van het ene op het andere moment slechter worden.
Misschien dat ik met het smeren van de kabel (finish line teflon) juist meer drek de buitenkabel ingewerkt heb...
Wat ik gister nog zag is dat de schakelkabel over het blokje van de standaard, net achter het de trapas, schuurt (niet over het frame zelf dus). Helpt ook niet bij fijnafstelling natuurlijk. Ga ik ook even een stukje vanaf zagen dus in het weekeinde.
Het frappante blijft dat het zaakje eerst wel goed werkte, en direct na installatie van de nieuwe onderdelen niet meer... Een nieuwe ketting lijkt me per definitie uitstekend gesmeerd, en de derailleur zal toch niet van het ene op het andere moment slechter worden.
Misschien dat ik met het smeren van de kabel (finish line teflon) juist meer drek de buitenkabel ingewerkt heb...
Wat ik gister nog zag is dat de schakelkabel over het blokje van de standaard, net achter het de trapas, schuurt (niet over het frame zelf dus). Helpt ook niet bij fijnafstelling natuurlijk. Ga ik ook even een stukje vanaf zagen dus in het weekeinde.
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 22 aug 2006 00:15
Kompatibel ?? Jaja, draai het of keer het zoals je wil, SMN werkt best met SMN / Campa met Campa en SRAM met SRAM
Ze zullen hier en daar wel compatibel zijn maar dan zit je technisch te klooien aan 80 a 90%
Ze zullen hier en daar wel compatibel zijn maar dan zit je technisch te klooien aan 80 a 90%
Doorbijten, de voldoening is eens zo groot achteraf.
Wat ik gister nog zag is dat de schakelkabel over het blokje van de standaard, net achter het de trapas, schuurt (niet over het frame zelf dus). Helpt ook niet bij fijnafstelling natuurlijk. Ga ik ook even een stukje vanaf zagen dus in het weekeinde.
Is dat niet een beetje vreemd , als het met de oude onderdelen wel paste ? Zagen is nogal rigoreuze ingreep. Kun je niet wat foto's maken ?
Geen fototoestel bij de hand helaas... fiets ook niet trouwens.
Mannetje tussen liggende achtervork (in dit geval een plaatje met wat opstaande randjes) heeft de juiste vorm, zodat de derailleurkabel daar netjes langs zou kunnen lopen. "baseplate" van de standaard zit op dat mannetje met dikke inbus bout, maar die baseplate is nogal fors en dik uitgevoerd, en komt daardoor in het pad van de derailleurkabel. Van die baseplate 4 mm schuin af zagen heb ik geen moeite mee. De standaard lijkt me niet een echt kritisch onderdeel.
Derailleurkabel liep altijd al over die baseplate, ook voor het vervangen van ketting en cassette. IMHO beetje knullige onvolkomenheid van de bouwer van de fiets (JJ).
9 speed SRAM en shimano cassettes hebben dezelfde diktes en maten (http://www.m-gineering.nl/cass2.htm), dus kettingen moeten toch compatibel zijn. Heb ik ook nog nooit iemand over horen klagen. Bovendien zat er eerst een kmc ketting op, ook geen shimano. Maar het zou kunnen, ik heb het tenslotte over vrij subtiele schakelprobleempjes hier.
Ik ga me voorlopig maar richten op die kabels; vernieuwen en de route vrij van obstakels zien te maken.
Mannetje tussen liggende achtervork (in dit geval een plaatje met wat opstaande randjes) heeft de juiste vorm, zodat de derailleurkabel daar netjes langs zou kunnen lopen. "baseplate" van de standaard zit op dat mannetje met dikke inbus bout, maar die baseplate is nogal fors en dik uitgevoerd, en komt daardoor in het pad van de derailleurkabel. Van die baseplate 4 mm schuin af zagen heb ik geen moeite mee. De standaard lijkt me niet een echt kritisch onderdeel.
Derailleurkabel liep altijd al over die baseplate, ook voor het vervangen van ketting en cassette. IMHO beetje knullige onvolkomenheid van de bouwer van de fiets (JJ).
9 speed SRAM en shimano cassettes hebben dezelfde diktes en maten (http://www.m-gineering.nl/cass2.htm), dus kettingen moeten toch compatibel zijn. Heb ik ook nog nooit iemand over horen klagen. Bovendien zat er eerst een kmc ketting op, ook geen shimano. Maar het zou kunnen, ik heb het tenslotte over vrij subtiele schakelprobleempjes hier.
Ik ga me voorlopig maar richten op die kabels; vernieuwen en de route vrij van obstakels zien te maken.
EEn nieuwe ketting is niet alttijd perfect gesmeerd. Hij wil nog wel eens voorzien zijn van een hele dikke vertsoort ddie bedoeld is om te voorkomen dat een ketting als bij je LBS in het magazijn gaaat liggen roesten. Wellicht helpt een keer goed ontvetten en opnieuw smeren iets.
Pinarello FP Paris, Ultegra SL Compact, Mavic Cosmic Carbone SLR, Conti GP 4000S
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
Wilier Triestina Cyclocross
http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties ... -den-hoorn" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Ik zou idd. eerst de kabels bekijken.
En zoals Hoorn al aangeeft, een nieuwe ketting kun je het beste eerst goed ontvetten.
Vaak zit er een dikke laag stroperig vet op, die er voor zorgt dat er erg veel zand blijft plakken op de ketting en tandwielen. Ook loopt de ketting dan niet soepel.
En zoals Hoorn al aangeeft, een nieuwe ketting kun je het beste eerst goed ontvetten.
Vaak zit er een dikke laag stroperig vet op, die er voor zorgt dat er erg veel zand blijft plakken op de ketting en tandwielen. Ook loopt de ketting dan niet soepel.
Shimano-Marc schreef:Kompatibel ?? Jaja, draai het of keer het zoals je wil, SMN werkt best met SMN / Campa met Campa en SRAM met SRAM
Ze zullen hier en daar wel compatibel zijn maar dan zit je technisch te klooien aan 80 a 90%
Murphy's laws:
Compatible replacementparts don't fit.
Wat jij schrijft heb ik ook een keer gehad. Precies zo. Bleek te komen doordat de kabel net iets opschoof en een knikje in de binnekabel dat voorheen niet in de buitenkabel schoof, nu precies op de grens kwam en daarom haperde de kabel op dat punt.
Kabel vervangen door een Nokon, geld weg, maar ook probleem weg
Naast de verschillen in merken, zijn er ook verschillen tussen nieuwe en versleten spullen: de oude tandwielen hadden een grotere afstand tussen de tanden gekregen, waardoor de ketting minder snel de volgende tand te zien kreeg, met als gevolg dat de ketting net iets meer opzij kon tijdens het schakelen en door de volgende tand gepakt kon worden. Verder kan de geometrie van de schakels heel anders zijn per merk, er zijn kettingen met platte schakels, dit zijn de standaard kettingen die in de industrie worden gebruikt in machines. voor de huidige fietsen zijn er allerlei afschuiningen en welvingen aan de schakels bedacht, binnenschakels naar buiten gewelfd, buitenschakels naar buiten gewelfd, schuine kantjes eraan, noem maar op. Hou de oude ketting maar eens langs de nieuwe, dan kan je zien of er dergelijke verschillen zijn. Wat de ketting betreft maakt ook de soepelheid nogal wat uit, de ene ketting kan je zijdelings in een kleinere bocht leggen dan de andere, ook dit heeft veel invloed op het schakelgedrag. Wat de kabel betreft: de bocht bij de derailleur is de meest kritische. Ik ben zelf een fan van droogsmeren, dus zonder olie om geen zand vast te houden. Glijlak met olybdeensulfide van molycote is ideaal spul hiervoor. De beste olie, als je toch olie wilt gebruiken, is ATF, wat voor automatic transmission fluid staat, dat heeft gigantisch goede hogedruk eigenschappen, waardoor de smeerfilm bij zeer hoge druk, zoals die in een ketting door de kleine raakvlakken in de scharnierpunten op treedt, nog behouden blijft.
Succes met het geschakel.
Succes met het geschakel.
Groet,
Gerard.
Gerard.