Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Smal oogende helm?!

seens
Forum-lid

seens 03 mar 2008 16:16

Hoi, dit weekend heb ik een aantal helmen gepast. En na wat nachtjes slapen ben ik uitgekomen op de Met Estro, omdat deze niet zo breed is als vergelijkbaar geprijsde helmen. Maar nu heeft mijn FM deze in mijn maat niet meer (en Hopmans is te ver rijden). Weten jullie een vergelijkbare helm, die wat smaller van de voorkant oogt?

chevalier
Forum-lid

chevalier 05 mar 2008 21:20

Mischien is dit wel de gouden tip voor je , bij bike built hebben ze die helm voor 75 euro in maat l en m.

ESTRO
>De kwaliteit straalt er vanaf
>Agressief en elegant ontwerp
>Zeer goede ventilatie
>In-mold constructie
>20 luchtopeningen
>360° ventilatie: 360° luchtcirculatie binnen de helm
>Safe-T-X verstelsysteem
>Wasbare anti-allergie pads: houden uw hoofd droog en bieden een uitstekend comfort
>260g

MATEN
>M, 54-57cm
>L, 58-60cm

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=20252

Succes

seens
Forum-lid

seens 11 mar 2008 16:50

Thanks!

jerom
Forum-lid

jerom 11 mar 2008 20:24

Je kunt ook gewoon een maat te klein nemen van bv. giro atmos of bell sweep r ofzoven die desnoods uitveilen.
jerommeke

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 11 mar 2008 20:29

jerom schreef:Je kunt ook gewoon een maat te klein nemen van bv. giro atmos of bell sweep r ofzoven die desnoods uitveilen.

Dat zou ik dus niet doen. Geen gerommel of geklooi aan een helm.
Niets is wat het lijkt..

kronik
Forum-lid

kronik 11 mar 2008 20:31

+1

helmen moet je niet mee klooien, anders moet de chirurg ook met jou hooft klooien. Die dingen hebben niet voor niets zon vorm en dikte.
Koga miyata Gentslux
Willier Cento1

jerom
Forum-lid

jerom 12 mar 2008 13:09

Er zijn ook professionele renners die dit doen hoor en ook enkel om esthetische redenen.
jerommeke

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 mar 2008 13:17

kronik schreef:+1

helmen moet je niet mee klooien, anders moet de chirurg ook met jou hooft klooien. Die dingen hebben niet voor niets zon vorm en dikte.

Die veiligheidsnormen zijn ook maar arbitrair, dus je hoeft ook niet zó hysterisch te doen over het 'modden' van helmen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 13 mar 2008 22:27

Scepticus schreef:
kronik schreef:+1

Die veiligheidsnormen zijn ook maar arbitrair, dus je hoeft ook niet zó hysterisch te doen over het 'modden' van helmen.

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, dat veiligheidsnormen arbitrair zijn. Van iemand zoals jou had ik toch wel iets anders verwacht, Scepticus ;)

Vertel mij eens waar die keurmerken (CE/CPSC) en al die onderzoeken/testen voor dienen?
Helmen zijn veilig of niet veilig, dat heeft dus niets met willekeur te maken! Er mee gaan prutsen, betekent dat je met de veiligheid van die helm prutst. Het is het zelfde als je in je huis een of andere steunpilaar gaat uithakken ten bate van de inrichting/uitstraling van het interieur....
Los van dit verknal je er ook gelijk je garantie mee. Niet zozeer voor fietshelmen maar wel voor motor-/brommerhelmen kan het een 'aardige' aansprakelijkheidskwestie opleveren.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 mar 2008 22:07

Jan W.F. schreef: Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, dat veiligheidsnormen arbitrair zijn. Van iemand zoals jou had ik toch wel iets anders verwacht, Scepticus ;)

'De normen' als De Enige Waarheid hanteren is voor volgzame schaapjes, als scepticus vind ik juist dat veiligheidsnormen hartstikke arbitrair zijn! ;)
Laten we zeggen dat om een bepaalde norm te halen helmen in een crashtest een maximale vertraging van 250G mogen geven, where the fuck komt die 250 dan vandaan?

Natuurlijk zal daar echt wel over nagedacht zijn, en er is ook wel gebleken dat helmen (die aan die norm voldoen) de kans op hersenletsel serieus verkleinen, maar is iemand die zijn helm zo modificeert dat ie 260G zou geven geeft nou opeens levensgevaarlijk bezig? Natuurlijk niet! Weliswaar ietsjes minder veilig dan degene die een normale helm draagt, maar ook met een normale helm loop je stukken meer risico dan wanneer je zou gaan fietsen met een ijshockeypak en een integraalhelm! Maar dat doet dan weer niemand.

Fietshelmen zijn altijd een compromis zijn tussen comfort en veiligheid.

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 18 mar 2008 11:51

Een fietshelm is niet voor comfort of estetica gemaakt. Een fietshelm is er voor als je op je snufferd gaat.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 mar 2008 11:58

Waarom fiets je dan niet met
Afbeelding
zo'n geval??

Inderdaad, omdat dat niet lekker zit, veel te zwaar is, veel te warm etc.

Dus een fietshelm is helemaal niet gemaakt op maximale bescherming, maar is wel degelijk een compromis tussen veiligheid en comfort. :)

En 'de normen' geven aan wáár dat compromis ongeveer ligt, maar die normen zijn dus wel degelijk arbitrair.

Leuke toepasselijke podcast ('Systeem') van het programma 'Stof' van Bas Haring.

Plaats reactie