Zomerbanden UST
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Binnenkort wil ik andere banden op m'n mtb gooien, banden voor drogere omstandigheden ter vervangin van mn Larsen UST TT (lompe banden met een veels te hoge rolweerstand). Op m'n oude had ik in de zomer altijd een setje Michelin Hard Terrain liggen, superfijne en snelle bandjes. Ik zag dat deze niet voor UST te krijgen zijn. Wel zijn de Michelin Dry2 met dual compound verkrijgbaar. Ik vroeg me af wie hier ervaring mee heeft, rijden ze soepel en bieden ze onder redelijk droge omstandigheden voldoende grip? Kan natuurlijk ook met biba's gaan werken maar vindt UST vanwege minder kans op stootlekken wel fijn.
Daarnaast vraag ik mij af of ik voor de montage van UST banden nog speciaal spul nodig heb zodat de boel goed lekdicht wordt. Bij m'n huidige banden liep de achterband vrij vlug leeg, zelfs met vloeibare latex erin. Dat zou ik bij een nieuw setje banden graag anders zien. Verdere nuttige montage tips zijn ook welkom!
Daarnaast vraag ik mij af of ik voor de montage van UST banden nog speciaal spul nodig heb zodat de boel goed lekdicht wordt. Bij m'n huidige banden liep de achterband vrij vlug leeg, zelfs met vloeibare latex erin. Dat zou ik bij een nieuw setje banden graag anders zien. Verdere nuttige montage tips zijn ook welkom!
Waarom UST? Ik zou kiezen voor een setje "normale" vouwbanden icm met latex. Dat zwier je om een UST velg heen en je hebt een top set. Minder gewicht, flexibelere band, en verder alle voordelen die ust ook bied. Geen stoot lek, minder lucht in de band (1 bar is prima rijdbaar).
De nieuwe Schwalbe racing ralphs zijn natuurlijk top. (al zul je bij deze band dan weer wel de UST versie nodig hebben als je zonder biba wil rijden) Schwalbe geeft hun banden tegenwoordig een grijze verstevigingslaag aan de hieldraad. Dit zorgt ervoor dat een normale band niet luchtdicht is te maken:(.
De Specialized fasttrack SLk (Sworks) hebben ook veel grip en weinig rolweerstand. Niet echt een bekende band. Echter zelf heb ik er prima ervaringen mee en vele met mij.
Durf je met weinig lucht rond te hobbelen is de nieuwe schwalbe futuristische frederic ook nog een optie. Wel de 2.5 edit nemen dan. Heb je zeker goede grip en ieniemienie rolweerstand.
De nieuwe Schwalbe racing ralphs zijn natuurlijk top. (al zul je bij deze band dan weer wel de UST versie nodig hebben als je zonder biba wil rijden) Schwalbe geeft hun banden tegenwoordig een grijze verstevigingslaag aan de hieldraad. Dit zorgt ervoor dat een normale band niet luchtdicht is te maken:(.
De Specialized fasttrack SLk (Sworks) hebben ook veel grip en weinig rolweerstand. Niet echt een bekende band. Echter zelf heb ik er prima ervaringen mee en vele met mij.
Durf je met weinig lucht rond te hobbelen is de nieuwe schwalbe futuristische frederic ook nog een optie. Wel de 2.5 edit nemen dan. Heb je zeker goede grip en ieniemienie rolweerstand.
- Forum-lid
- Contact
Dat is idd ook een optie! Maar hoe zijn die Michelin dry2 bandjes? Eigenlijk heb ik toch liever iets meer noppen dan op de Michelin hard terrains. Racing Ralphs zijn idd ook een optie, moet ik dan voor of achter een andere band hebben (worden toch vaak in combinatie met een andere band van schwalbe gebruikt?)
Michelin dry's zijn prima banden. Wel is het zo dat ze na 2 maanden ipv grijs aqariumgroen zijn. Dat ziet er niet uit.
Racing ralph (RR) word vaak in combinatie gereden met Noby Nick (NN).
NN voor voor de grip in bochten en RR achter voor de lage rolweerstand en tractie.
Dat zijn wel banden die zich echt hebben bewezen.
Racing ralph (RR) word vaak in combinatie gereden met Noby Nick (NN).
NN voor voor de grip in bochten en RR achter voor de lage rolweerstand en tractie.
Dat zijn wel banden die zich echt hebben bewezen.
-
- Forum-lid
Volgens de Bike2Build website hebben ze de 2.25 versie nog op voorraad.
Maar de gewone vouwband is dus niet tubeless te maken? Dat was ik van plan namelijk, met een Racing Ralph voorop, en een Furiuos Fred achter. Lijkt me de ideale zomerset.
Maar de gewone vouwband is dus niet tubeless te maken? Dat was ik van plan namelijk, met een Racing Ralph voorop, en een Furiuos Fred achter. Lijkt me de ideale zomerset.
KukeleKupers schreef:Volgens de Bike2Build website hebben ze de 2.25 versie nog op voorraad.
Ik heb het geprobeerd. En is niet te doen. Dan moet je echt een tubelles band hebben.
Wel jammer eigenlijk want een FF icm RR of 2 brede FF's lijken me ideaal.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik denk dat je de lichte FF nooit dicht gaat krijgen, met de zwaardere banden van Schwalbe gaat 't vaak al moeizaam.
Ik zou 't op de meeste parcoursen op RR houden, met FF lever je veel grip in en wat krijg je er nu voor terug? De lichtste uitvoering van de FF hoort alleen op een weegschaal thuis
Ik zou 't op de meeste parcoursen op RR houden, met FF lever je veel grip in en wat krijg je er nu voor terug? De lichtste uitvoering van de FF hoort alleen op een weegschaal thuis
-
- Forum-lid
Ik pak dan sowieso de 2.25 versie, en die is maar 20gr. lichter dan m'n huidige Speedkings, dus voor het gewicht doe ik 't sowieso niet
Ik ga 'm wel proberen, mij lijkt zo'n semi-slick makkelijker over los zand heen te gaan dan bandjes met noppen (die zichzelf nog wel eens in willen graven).
Ik ga 'm wel proberen, mij lijkt zo'n semi-slick makkelijker over los zand heen te gaan dan bandjes met noppen (die zichzelf nog wel eens in willen graven).
- Forum-lid
- Contact
Stel dat ik twee UST's RR's koop, moet ik dan meteen al latex dr ingooien om de boel dicht te krijgen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC