Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

schijf- of hydraulische remmen??

nielss3
Forum-lid

nielss3 25 feb 2008 17:11

Ik ben van plan om een nieuwe mountainbike te kopen maar ik twijfel over de remmen namelijk tussen de:
- magura jullie schijf remmen.
- magura hs-33 hydraulische remmen
- magura hs-11 hydraulische remmen
ga voornamelijk in de bossen rijden.
kan iemand mij enige tips, adviezen en argumenten geven wat ik het beste kan doen?
alvast bedankt!
vriendelijke groet Niels

kane
Forum-lid

kane 05 mar 2008 12:49

Schijf remmen, maar dan goeie en niet de Magura, kies voor Hope of zo. HS33 is prima, maar als je een keer in de Alpen of zo wilt rijden, koop dan schijfremmen.
Jan
http://www.duursportersweb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 05 mar 2008 13:10

Geen argumenten erbij Jan?

Wil je remmen zonder problemen, kies dan de HS33.
Wil je ietsiepietsie meer remkracht en je bent bereid er moeite voor te doen, dan zou ik voor schijfremmen gaan.

pim3
Forum-lid

pim3 05 mar 2008 18:09

Ik kan niet zeggen dat ik nou zoveel extra moeite doe voor mijn schijfremmen hoor... Reed eerst met v-brakes, en heb een enkele keer op een fiets met hs-11 gereden. Schijfremmen bevielen me toch zeker het beste. Kunnen wel eens wat aanlopen, maar daar staat tegenover dat de remkracht, maar vooral de doseerbaarheid, in alle omstandigheden toppie is. Bij hs-11/hs-33 rem je nog altijd op je velg, die soms smerig en nat is, waardoor je remkracht niet echt je van het is. Het verschil tussen de hs-11 en mijn Avid Juicy's was nogal groot, in het voordeel van de Avids. Ik zou dus eigenlijk sowieso voor schijfremmen gaan.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

nielss3
Forum-lid

nielss3 05 mar 2008 20:41

Heel erg bedankt voor jullie reactie!!
Wat is er dan niet goed aan de magura schijfremmen??
Heeft hier iemand ervaring mee??
Groet niels

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 07 mar 2008 13:25

wat ik van Magura schijfremmen heb gelezen is dat ze in het begin nog wel eens wilden gaan lekken. Volgens mij is dat nu opgelost, maar ik zou het niet zeker durven te zeggen, heb zelf alleen velgremmen van Magura gehad (HS33) en daar was ik dik tevreden over.

Ik vind de betere doseerbaarheid van schijfremmen zwaar overdreven vergeleken met HS33, of perfect afgestelde v-brakes.
Remkracht van schijfremmen is wel wat groter, maar die neemt in de modder ook flink af hoor. Bij de voorrem valt het wel mee (gelukkig), maar de achterremklauw komt bij mij altijd helemaal onder de modder te zitten, waardoor er de hele rit modder op de schijf terecht komt. Dit vermindert de remkracht en levert een hoop lawaai op.
Maar bij velgremmen blijft er weer een hoop gras hangen als 't tegenzit. Het heeft allebei zo z'n nadelen.

bikebaron
Forum-lid

bikebaron 11 mar 2008 13:33

nielss3 schreef:Wat is er dan niet goed aan de magura schijfremmen??
Heeft hier iemand ervaring mee??
Groet niels

Magura schijfremmen zijn gewoon goed. Alleen bij de marta kan je wel eens last hebben van lekke remhendels. Dit komt omdat het lichtgewicht remmetjes zijn en dat gaat tenkoste van de degelijkheid. De Louise zijn de betrouwbaarste magura schijfremmeen. Ik heb zowel de HS33 als de Marta remmen gehad. En ik wil alleen nog maar schijfremmen.

Ik ben sinds kort overgestapt op Formula. En daar heb ik geen spijt van.

composite
Forum-lid

composite 12 mar 2008 12:39

Het ligt er maar net aan wat je ermee wil gaan doen. Het argument van : "Als je een keer naar de Alpen gaat......MOET je schijfremmen" Pffffh, dat komt altijd terug.

Ik heb ATB's gehad met schijven, V-brakes en rij nu met HS33's, en ik moet zeggen als je de juiste remblokken gebruikt en bij voorkeur velgen met een keramisch remoppervlak er niet extreem veel verschil is tussen de rempower met schijven of HS33's.
Ik heb vorig jaar een Transalp gedaan met serieuze afdalingen en echt totaal geen heimwee gehad naar mijn schijven. Meer dan genoeg kracht en doseerbaarheid.

Ik zou zelf geen schijven meer gebruiken vanwege de hierboven reeds genoemde "problemen": ze maken geluid/lopen aan (heb ik een allergie tegen...;),
schijven vereisen meer onderhoud, terwijl ik nu 2 seizoenen rijd met HS33's zonder onderhoud (zelfs geen blokken verwisselen...).

Bij schijven heb je altijd wel wat: je moet de blokjes inremmen, zelfs hardere blokken vliegen er in een paar natte ritten/marathons doorheen, ze lopen aan/je hoort ze, na verloop van tijd willen je remzuigers (mn achter) niet meer.....kortom: onderhoud.
Geen probleem, maar wel irritant.

Kortom als je geen downhiller bent (die schijven zo groot als Pizza's nodig heeft om van 90 naar 0 af te remmen in 10 cm op een helling van 30%..:D)
kun je met HS33's perfect uit de voeten zonder dat je naar je remmen hoeft om te kijken.
Gang is alles!!

Plaats reactie