nieuwelingen verzet
-
- Forum-lid
- Berichten: 182
- Lid geworden op: 01 jun 2007 15:42
- Locatie: Groningen
Alle nieuwelingen in Nederland rijden met 52 x 16 , maar het is toegestaan om met een verzet van 7meter en 1 centimeter te rijden, 52 x 16 geeft met een wiel omtrek met band van 2.11 meter 6.85 meter. Als je 53 x 16 neemt krijg je 6.99. Dan is het toch toegestaan om met 53 x 16 te rijden?
mvgr
mvgr
Trainen is voor talentlozen =P
Kan zijn, maar die 53 x 16 heb je toch niet zo vaak nodig dunkt me. En als je bandomtrek ook maar een beetje afwijkt heb je een probleem, want dan mag je gewoon écht niet starten. Zeker in België wordt deze regel héél erg streng nageleefd en gecontroleerd. Ben zelf ook nieuweling en wordt voor mij gewoon 52 x 16. Wordt ook vanuit de club geadviseerd trouwens.
edit: Ik vind hier nu zelfs op de KNWU site dat in België de regels zijn veranderd:
"Met ingang van het nieuwe wegseizoen heeft de KBWB (Koninklijke Belgische Wielrijders Bond) de verzetten voor Nieuwelingen en Nieuweling-Meisjes op de weg aangepast.
Het maximaal toegestane verzet voor deze categorieën is vanaf nu; 6,94 meter dit komt overeen met 52 tanden voor en 16 tanden achter (52x16)."
Dus als je in België woont/rijdt zit je toch vast aan die 52 x 16
edit: Ik vind hier nu zelfs op de KNWU site dat in België de regels zijn veranderd:
"Met ingang van het nieuwe wegseizoen heeft de KBWB (Koninklijke Belgische Wielrijders Bond) de verzetten voor Nieuwelingen en Nieuweling-Meisjes op de weg aangepast.
Het maximaal toegestane verzet voor deze categorieën is vanaf nu; 6,94 meter dit komt overeen met 52 tanden voor en 16 tanden achter (52x16)."
Dus als je in België woont/rijdt zit je toch vast aan die 52 x 16
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
52 x 16 aan 100 omw/minuut is goed voor 41/uur.
Een nieuweling met souplesse gaat probleemloos boven die 100 omw/minuut.
Sprinten aan 60/uur ga je er inderdaad niet mee doen maar iedereen strijdt wel met gelijke wapens dus zie ik niet echt een probleem.
Een nieuweling met souplesse gaat probleemloos boven die 100 omw/minuut.
Sprinten aan 60/uur ga je er inderdaad niet mee doen maar iedereen strijdt wel met gelijke wapens dus zie ik niet echt een probleem.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Ik heb laatst meegedraaid met een van de wekelijkse trainingswedstrijdjes op het Thyas Complex in Panningen. Hier rijden met name masters en amateurs mee, en ook nog een handje vol junioren. Het eerste half uur wordt daar niet harder gereden dan 40 km/h (zeggen ze). Tweede half uur is hoger dan 40 km/h ook toegestaan, en na dat uur worden er nog 10 rondjes gereden op hoog tempo, want de meesten willen natuurlijk wel winnen! In het eerste uur kon ik gewoon meedraaien met mijn 52x16. Ik kan redelijk op souplesse rijden, maar als het tempo wat werd opgevoerd maakte ik gewoon te veel toeren. Je houdt het tempo dan niet bij, wat opzich wel jammer is als je nog niet al te moe bent.
Is overigens wel 'n goede training om wat snelheid in de benen te krijgen!
Is overigens wel 'n goede training om wat snelheid in de benen te krijgen!
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
-
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 14 jul 2007 23:29
Welk verzet mag je dan gebruiken als nieuweling met cyclocrossen?
let er btw op dat die meetlatten en vooral in Nederland HEEL erg van elkaar afwijken!!! regelmatig komt het voor dat ik de ene keer precies op de lijn zit, en de andere keer nog 10cm over heb ( met dezelfde wielen ed) Ik zou als ik jou was het risico dus niet nemen. Daarnaast als je s een gek heb die weet dat jij een 53 voor heb liggen, en die dient protest in, ben je zonder meetlat denk ik hard de sjaak...