Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Robert Gesink - Het supertalent van 502 watt

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 15 feb 2008 10:39

Leuk artikel in AD van vandaag (15.02):

http://www.ad.nl/sport/article2053978.ece

Hoop echt dat hij dit jaar een paar hele goede uitslagen gaat rijden.
What makes the boat go faster?

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 15 feb 2008 22:24

Wel aardig om te lezen inderdaad. Ik heb het idee dat we veel plezier aan die jongen gaan beleven. Hij steekt volgens mij goed in elkaar en voorlopig brengt de Rabobank hem ook rustig. Als je in het begin van een loopbaan te grote sprongen wilt maken betaal je dat later vaak terug.

Ik ben wel benieuwd wat voor een test dat is waar hij die 502 watt scoort. Wel opmerkelijk dat er dus nog nooit iemand bij Rabobank hoger heeft gescoord. Voor iemand van zijn postuur is dat toch vrij indrukwekkend.

hero
Forum-lid

hero 15 feb 2008 22:43

Leuk artikel inderdaad. Gaan we hopelijk nog veel van horen, mn in de bergen. Ben ook benieuwd welk protocol ze voor de test hebben gebruikt. Bij de test die ik in het SMCA in Amsterdam (waar ook Raborenners testen) heb gedaan begon het met 80watt en liep het wattage elke 3 minuten op met 30 watt. De arts vertelde dat de meeste renners flink boven de 400 watt uitkomen en een enkeling boven de 500. Jans Koerts schijnt daar ooit het hoogste wattage te hebben gehaald. Lars Boom presteerde ook indrukwekkend.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 15 feb 2008 22:48

Van iemand als Boom zou ik het ook wel verwachten. Maar Gesink die beter scoort dan iedereen? Dat vind ik wel verrassend. Ik ben geen kenner van dit soort testen hoor. Maar gevoelsmatig zou ik verwachten dat een type Boom daarbij wat betreft wattage hoger zou scoren dan Gesink.

hero
Forum-lid

hero 15 feb 2008 23:11

De arts noemde Lars Boom een oermens. Over Gesink hebben we het niet gehad maar ik ben benieuwd welke kwalificatie hij zou krijgen. Voor wat betreft de toekomst; ik heb zo'n idee dat LBL op het lijf van Gesink is geschreven.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 15 feb 2008 23:22

We gaan in ieder geval weer mooie tijden tegemoet voor wat betreft het Nederlandse wielrennen. Als mannen als Thomas Dekker, Robert Gesink en Lars Boom zich goed ontwikkelen heb je echt drie toppers in huis.

Dekker en Gesink kunnen in etappewedstrijden tot de top gaan behoren maar ook in klassiekers een voorname rol gaan spelen. En dat laatste geld ook voor Boom. Dat is een man voor koersen als Parijs Roubaix en misschien ook Vlaanderen.

Er kan natuurlijk nog veel gebeuren maar de opvolgers van Boogerd en Dekker lijken zich nu toch wel echt aan te dienen.

hero
Forum-lid

hero 15 feb 2008 23:43

Precies, het lijkt erop dat we weer mooie tijden tegemoet kunnen zien. Wellicht dat Bauke Mollema ook aan dit rijtje kan worden toegevoegd. Ben overigens heel benieuwd wanneer Boom de weg op gaat. Hij klonk erg overtuigd voor wat betreft het veldrijden. Hoop dat Thomas Dekker ook weer een stap kan maken, krijgt straks zeker ook meer bescherming van de ploeg.

casran
Forum-lid HC

casran 16 feb 2008 00:15

Wat die test betreft moet je daar niet altijd al té veel absolute conclusies uit trekken. Er zijn altijd renners die optimaal op testen kunnen presteren en er zich heel goed voor kunnen opladen, daar waar sommige andere alle motivatie ervoor ontbreken... om het nog maar over 1 factor te hebben.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 16 feb 2008 00:43

C a s r a n schreef:Wat die test betreft moet je daar niet altijd al té veel absolute conclusies uit trekken. Er zijn altijd renners die optimaal op testen kunnen presteren en er zich heel goed voor kunnen opladen, daar waar sommige andere alle motivatie ervoor ontbreken... om het nog maar over 1 factor te hebben.

Hoor ik hier enig ouderwets Nederland-Belgie rivaliteit ;)
What makes the boat go faster?

daveke
Forum-lid

daveke 16 feb 2008 00:52

Nee hoor, nuchtere realiteit ;)
Science of Performance!

raydox
Forum-lid

raydox 16 feb 2008 12:51

zo een tes is een moment opname moet je weten . ik ken een belofte die ook 500 W trapte op een lactaat test maar hem zie ik nu niet koersen winnen .

als je om de 3 min 30/40 W omhoog gaat is het wel normaal dat je iets langer zult rijde en meer watt kunt trappen ipv je om de 6a 8 min 40 watt omhoog gaat .

ik hoop natuurlijk at deze jongen een prachtige carriere uitbouwt het talent heeft hij alvast :)

groete

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2008 13:11

Dit ging volgens mij om omslagpunt en dat is gewoon echt ziek veel voor zijn gewicht. Deze test duurde al bijna 3 kwartier, met het protocol wat jij suggereerd duurt de test meer dan een uur. Tegen die tijd is je lichaam al lang zwaar uitgedroogd en kan je dus minder zuurstof opnemen en minder vermogen wegtrappen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie