Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Vervoer racefiets per trein

tbronkhorst
Forum-lid

tbronkhorst 14 feb 2011 17:05

Hoi allen,

Ik ben opzoek naar een bike bag om mijn fiets in de trein mee te vervoeren richting Ronde van Vlaanderen en later in het jaar La Marmotte. Heeft iemand ervaring met dit soort 'draag' tassen? Zo ja waar zijn deze het beste aan te schaffen.

Dank voor de hulp!

Tim.

divino2
Forum-lid

divino2 14 feb 2011 17:27

Homapage Scicon deze fiirma maakt hele mooie tassen, van goedkoop tot duur, maar kwalitatief zeer goed.

Online heb ik hem hier gekocht: Bikeparts 4u Scicon Travel basic
"Natuurlijk lopen koeien en paarden mee met wielrenners, die kennen ze van bij de veearts!"

hagi
Forum-lid

hagi 14 feb 2011 19:31

heb mijn tas gekocht bij bikecompenents.de ze kosten er nu 39.95 er komt wel nog wat bij voor het verzenden
Mijn ridley orion maat s past er geheel in zonder stuur of zadel te demonteren.
Er is een vak in om je wielen op te bergen.
Gebruik zelf nog wat extra schuim om fiets optimaal te beschermen

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 14 feb 2011 19:34

Tip;

Als je niet enorme oversised buizen hebt kun je ze beschermen met buisissolatie.
Je kunt verschillende diameters krijgen en ze insnijden (als dat al niet gedaan is) zodat je ze om je buis heen kunt drukken, prima bescherming in je tas!

Deze meuk:
Afbeelding

Voor een paar euro heb je genoeg voor een paar fietsen dacht ik, gewoon te koop bij de bouwmarkt.

Greets.
mijn Flickr

pierre92
Forum-lid

pierre92 14 feb 2011 20:56

Ik heb hierover nog wat vragen:

1. Je hoeft geen kaartje te kopen hiervoor toch?
2. Is het denken jullie mogelijk om de fiets in tas mee te nemen op een stadsfiets. Dus is het niet te zwaar en te groot om hem naast je te houden tijdens het fietsen?
fietsen, da\'s mijn verzetje!

tiest
Forum-lid HC

tiest 14 feb 2011 21:17

Je hoeft geen kaartje te kopen, mee nemen op de fiets zal niet zo gemakkelijk gaan.

amateurke
Forum-lid

amateurke 14 feb 2011 21:25

Toevallig heb ik me hier een beetje in verdiept. Omdat ik in juni de Ardechoise ga fietsen en er waarschijnlijk per TGV heen ga. Zelf heb ik een vaude bigbag gekocht. Deze tas biedt niet voldoende bescherming (heb bewust voor de ongepolsterde variant gekozen zodat ik deze kan opvouwen) en ook ik gebruik buisisolatie en een blok waarop ik de fiets zet . Er zijn verschillende merken verkrijgbaar; Vaude, Pro, Scicon. Bij Roseversand is dit materiaal verkrijgbaar: http://www.rose.nl/producten/accessoires/tassen/http://www.rose.nl/producten/accessoires/tassen/

Of je een kaartje moet kopen hangt af van het land waarin je de fiets wilt vervoeren. Voor de TGV geldt inderdaad dat je niet extra hoeft te betalen als je de fiets vervoert in een fietstas die voldoet aan bepaalde afmetingen. In andere landen kun je je fiets geheel meenemen maar gelden er wel extra kosten. Het is allemaal vrij gemakkelijk op internet terug te vinden o.m. op http://tgveurope.com.

Ook ik voeg toch nog een vraag aan dit topic toe: in de link van roseversand die ik toevoegde staat ook een blok waarin je de voorste tandwielen kunt plaatsen; is er ook zoiets voor het achterstuk? Kun je de fiets ook simpelweg op zijn kop in de tas zetten?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

robskem
Forum-lid

robskem 14 feb 2011 22:29

In Nederland kost een fietskaartje voor de trein 6 euro. Ik heb ook wel eens gehoord dat als je de wielen er uit haalt dat het dan gratis is (net als een vouwfiets) maar of dit waar is (en een mogelijke nadelige discussie met een conducteur die potentiële besparing waard is.....)?

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 14 feb 2011 22:34

Ik neem met regemaat (buiten de spits om welliswaar) mijn fiets mee in de trein en heb hier nog nooit problemen mee gehad, haal de wielen eruit en de fiets is kleiner als een heleboel vouwfietsen dus als daar moeilijk over gedaan wordt....
Wil je geen risico dan is een kaartje kopen beter, is het niet zo dat zo'n kaart gewoon een dag geldig is? dus niet per traject?
mijn Flickr

robskem
Forum-lid

robskem 14 feb 2011 22:41

Jaapio klopt is een dagkaart

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 14 feb 2011 23:04

Het (gratis) meenemen van een racefiets op de hierboven omschreven manier, zal afhangen van de bui van de conducteur. Officieel mogen alleen vouwfietsen gratis mee. Voor een gewone fiets, of een (gedemonteerde) racefiets (ook in een tas) moet volgens de regels gewoon een fiets(dag)kaart a € 6,- gekocht worden. Je kan dan je fiets de hele dag met de trein meenemen.

zie ook http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=32755

tiest
Forum-lid HC

tiest 14 feb 2011 23:21

Vorige week mn fiets met de twee wielen in wieltassen in de spits mee genomen. Zo had ik een frame met onderdelen en twee tassen. Geen fiets, de conducteur die me kwam controleren vond het prima.

Plaats reactie