Alles over vakanties op én met de fiets

Z-Frankrijk zomervakantie 2008

amateurke
Forum-lid

amateurke 14 feb 2008 13:49

In Z-Frankrijk heeft het schitterende fietsgebieden. BV het achterland bij Nice/Frejus is geweldig. Echter ook in het binnenland zijn er legio fietsmogelijkheden (Drome/Ardeche/Cevennes etc. etc. en natuurlijk het hele alpengebied).
Als ik wat zou huren zou ik persoonlijk een chalet op een camping huren (rechtstreeks bij de camping). I s vaak goedkoper en mooier dan de caravans die je via Suncamp/Eurocamp etc. huurt. Heb wel een aantal tips van campings met goede chalets. Zijn allemaal wel wat kleinere campings (wel goede) in binnenland.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

rusman
Forum-lid

rusman 14 feb 2008 18:14

Zoek een camping in Frejus en ga op de fiets via de kustweg richting Cannes, je vind hier in de zomer honderden fietsers. (Echt prachtig om te zien hoe ze dan allemaal in je wiel hangen op een gegeven moment :) En dan natuurlijk demarreren ;) ) Je kunt iets voor Cannes dan via het binnenland weer terug richting Frejus en je hebt zo'n 80 km op je teller staan. Als je het langer wilt maken kun je ook vanuit Cannes (iets ervoor) richting Grasse gaan en dan de Col Du Tanneron nemen, dit is een leuke col. Daarna kun je dan weer terug langs de kust of via het binnenland. Je komt dan op zo'n 120/130 km. Echt prachtige omgeving daar en altijd mooi weer, toen wij er vorig jaar zaten hadden wie iedere keer zo'n 35 graden.

campaioen
Forum-lid

campaioen 14 feb 2008 18:38

ik zat in villefranche sur mer. (even ten westen van nice). Vanuit hier kan je gelijk het achterland infietsen, zonder dat je eerst langs de kust moet. (daar vond ik het veel te druk om fatsoenlijk te kunnen racefietsen.) Ik vond het achterland wel mooi, al is het niet een van mijn favoriete fietsgebieden. Qua fietsomgeving vond ik het boven menton en monte carlo nog het mooist als je perse in die streek wilt zitten. Daar heb je oa de col du turini, col de la madone (fameuze trainingscol van lance armstrong) en de col de braus. Het landschap is hier net even ruiger en mooier dan vlak boven nice naar mijn (verre van bescheiden) mening! :p
no pain no gain

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 feb 2008 20:54

Juist die kustweg zou ik mijden, die is veel te druk. Afgelopen jaar zijn wij een weekje van de vakantie in Cannes geweest. Je komt nog over de 1000 meter heen als je het binnenland in gaat, maar ook dichter bij de kust is het serieus klimmen.

Ik heb nog wel een mooie route van Grasse naar Cannes over de route Napoleon, ideaal voor tijdrit training die snelweg :D.

Maar in zuid-Frankrijk is het net zo als zo'n beetje overal, je moet gewoon de kleine weggetjes op zoeken als je mooi wilt fietsen. Maar dan moet je wel een kaart meenemen en van te voren een beetje verzinnen waar je heen wilt rijden. Bijna overal langs de kust kan je mooi fietsen, alleen zitten er aanzienlijke verschillen in het klimwerk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 14 feb 2008 21:08

Een ander leuk fietsgebied aan de kust is ter hoogte van Le Lavendou en La Londre. Leuke kleine weggetjes in het binnenland, cols van +/- 400 meter.

Een probleem heb je atijd aan de kust: De helft van je actiradius is water. Dat halveert gemiddeld de mogelijkheden. Meestal heb je het dan na 'n week wel gezien. Ga je meer het binnenland in is er veel meer te fietsen. Een aanrader is de omgeving van de Verdon. Bv Greoux les Bains. Dat is een uitvalbasis waar je veel kanten op kunt. Daar moet je ook echt op letten: centraal tov de wegen. Elke dag hetzelfde stuk moeten rijden is in elk geval niet mijn sterke punt.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 14 feb 2008 22:23

Ben zelf al vaker in Antibes/ Juan les Pins geweest. Prima centrale uitvalsbasis tussen Nice en Fréjus/Sain Raphael. Geschikt voor kust ritjes(liever niet in hoogseizoen) alsook ritten het binnenland in. Aanraders zijn inderdaad de reeds genoemde Corniche de L'Esterel(prachtige kustweg tussen Frejus en Cannes met de rode rotsen van L'Esterel gebergte), rit naar het 'arendsnest' Gourdon, alwaar je een prachtig uitzicht over de zee hebt, Col de Vence, Saint-paul de Vence en nog zoveel meer. Wat ik ook al eens gedaan heb, is(met fiets) de trein nemen naar Ventimiglia of San Remo Italie. Kun je eerst nog wat Italiaanse sfeer opsnuiven in één van de vele espressobars aldaar, om vervolgens langs de prachtige kustlijn terug te fietsen langs oa. Cap Menton(prachtig uitzicht!), Roquebrune Cap-Martin(Barend en Van dorp!), Monaco(over de curbstones in de tunnel!), Eze(lang huis van Bono!), Villefranche, Nice en dan weer Antibes. Prachtroute. Wel niet in het hoogseizoen doen!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

arjenkv
Forum-lid

arjenkv 15 feb 2008 13:57

Elke camping daar heeft huisjes en stacaravans te huur, dat is het probleem niet. Goedkoop is het niet en in de zomer is het er druk en heet (32 graden en geen schaduw om de meeste stukken), reserveren is ook wel noodzakelijk. Ik zat er met een paar studenten (eentje rijdt het liefst autosnelweg met tunnels en kent die bordjes verboden te fietsen niet zo) op de camping in Cannes. Puur voor het fietsen zit je 10 km van zee wat fijner, Vence is een goede uitvalsbasis. Grasse bijvoorbeeld niet, daar zijn ook veel wegen de bergen in, maar allemaal nogal groot en druk, dus leuker als afdaling dan als klim (of je moet van dieseldamp houden). De eerste 10 km landinwaarts van de kustzone van Cannes tot Nice is zeer druk en dichtbevolkt, dus fietsen over grote wegen met veel vrachtverkeer en franse hypermarches ernaast. Met goed op de kaart kijken en de kleinste witte strepen pakken kom je idd al een heel end en met ver genoeg fietsen zit je zeker in een totaal verlaten gebied. Nadeel van heel kleine weggetjes is dat ze niet veel/geen bewegwijzering hebben, dus lichtjes verdwalen hoort erbij. Het esterel gebergte is ook mooi en rustig met col du tanneron (400 oid), je hebt dan alleen nauwelijks verschillende routes. Hoe dichter bij Italie, hoe hoe bergachtiger, tussen Nice en Monaco zitten alleen nauwelijks campings meer.

Vanaf de hoogvlakte boven de gorges du loup afdalen naar Gourdon vond ik ook het mooiste qua uitzicht. Aan de Spaanse costa brava heb je trouwens ook wel prima mogelijkheden om strand en fietsen in bergen te combineren, goedkoper en rustiger, alleen minder keus aan wegen en verder rijden vanuit NL.

germa004
Forum-lid

germa004 15 feb 2008 15:07

In de zomervakantie in augustus zit ik een paar weken met het gezin op de camping in Castellane.
Heeft er iemand goede tips voor routes met wat leuke klimmetje in de buurt van Castellane?

arjenkv
Forum-lid

arjenkv 15 feb 2008 15:31

www.viamichelin.com en castellane invoeren bij de maps functie. Beetje inzoomen tot het handigste niveau en dan zie je overal cols bij de witte wegen. Gorges du Verdon en N85 zijn natuurlijk druk, ik zou evt. rondjes zo plannen dat je de n85 voornamelijk bergaf rijdt. Verder de auto pakken, naar Colmar rijden (50 km) en dan de route des 3 cols rijden tegen de klok in (champs, cayolle, allos) (zie barcelonette topics). Andersom kan ook, maar dan kan je lastiger onderweg nog wat te eten halen voor je laatste col

wivo_6
Forum-lid

wivo_6 16 feb 2008 12:31

Je kan misschien eens uitkijken naar een chambre d'hote. Ik denk dat dat toch een stuk goedkoper zal zijn.

Plaats reactie