Op mijn nieuwe fiets (Stevens SCF1) zit een crankstel gemonteerd van FSA. Het betrfet de compact carbon SLK versie en wat mij opvalt is de hoeveelheid weerstand die in de de trapas zit. Als ik de ketting los haal en het crankstel een slinger geef, verwacht ik dat die met gemak een tijdje in de rondte tolt. Er is namelijk dan alleen weerstand van de trapas lagers. De crank maakt slechts twee volledige slagen en staat dan al stil. Als ik deze zelfde test doe met mijn oude fiets, die is gemonteerd met een oude vertrouwde trapas met lagers in het bracket pot, dan draait de crank met gemak 20 slagen in de rondte.
Is mijn huidige crankstel rottig gemonteerd, of moet ik gewoon meer rolweerstand accepteren van een holowtech trapas systeem?
FSA SLK
Die 2 keer is al heel netjes! Ik had zo'n topic ook al gemaakt en met de dura ace toestand kwam ik nauwelijks aan een half rondje (na 1000km inrijden)! Na wat rommelen kwam ie tot 1 keer rond na een flinke zwiep. Vorige week monteerde ik een fulcrum compact. Die gaat gelijk 'n keer of 5 rond en ik kan vertellen dat iedereen die roept dat het niets uitmaakt ongelijk heeft. Wellicht is het verschil tussen 3 en 5 en 20 verwaarloosbaar, maar als je crank niet 1 keer rond wil dan is dat echt een enorme weerstandbron!
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Hier ook slechte ervaring met buitenboordlagers. Ondanks dat ik denk dat je het nauwelijks zal merken met fietsen, vind ik het niet normaal en heb ik het ook niet geaccepteerd. Op mijn fietsen rijd ik tegenwoordig weer met Octalink-assen, waarbij het crankstel reeds rond draait als je er al naar kijkt... En ze gaan nog veel langer mee ook.
Ronddraaiende, gelagerde onderdelen moeten in mijn ogen gewoon soepel draaien. We gaan toch ook niet rijd met wielen die na een zwieper slechts 1 rondje doen?
Ronddraaiende, gelagerde onderdelen moeten in mijn ogen gewoon soepel draaien. We gaan toch ook niet rijd met wielen die na een zwieper slechts 1 rondje doen?
2keer!! lucky bastard. Ik stond er al versteld van dat mijn FSA team isseu 1 keer rond kwam:)
Dit is een bekend probleem bij buitenboordlagers.
Eigenlijk is dit systeem gewoon bagger. Het is niks beter als "oude" cranksets. Alleen wat lichter. Verder slijt het als een gek (je kan op je mtb elk jaar je lagers vervangen:S)
Het draait voor geen meter en AMCF's Q-waarde word ook een stuk groter.
Ben er de laatste tijd is op aan het letten maar het is echt een ramp. Lagers van truvativ die doen gewoon niks eigenlijk. Beter neem je een set oude campa cranks dan draait alles tenminste 20 keer rond:).
Nu moet iedereen van die ceramische meuk om dezelfde weerstand te halen als vroeger de standaard was.
Alles voor de marketing!!.
Dit is een bekend probleem bij buitenboordlagers.
Eigenlijk is dit systeem gewoon bagger. Het is niks beter als "oude" cranksets. Alleen wat lichter. Verder slijt het als een gek (je kan op je mtb elk jaar je lagers vervangen:S)
Het draait voor geen meter en AMCF's Q-waarde word ook een stuk groter.
Ben er de laatste tijd is op aan het letten maar het is echt een ramp. Lagers van truvativ die doen gewoon niks eigenlijk. Beter neem je een set oude campa cranks dan draait alles tenminste 20 keer rond:).
Nu moet iedereen van die ceramische meuk om dezelfde weerstand te halen als vroeger de standaard was.
Alles voor de marketing!!.
rob74 schreef:Op mijn nieuwe fiets (Stevens SCF1) zit een crankstel gemonteerd van FSA. Het betrfet de compact carbon SLK versie en wat mij opvalt is de hoeveelheid weerstand die in de de trapas zit. Als ik de ketting los haal en het crankstel een slinger geef, verwacht ik dat die met gemak een tijdje in de rondte tolt. Er is namelijk dan alleen weerstand van de trapas lagers. De crank maakt slechts twee volledige slagen en staat dan al stil. Als ik deze zelfde test doe met mijn oude fiets, die is gemonteerd met een oude vertrouwde trapas met lagers in het bracket pot, dan draait de crank met gemak 20 slagen in de rondte.
Is mijn huidige crankstel rottig gemonteerd, of moet ik gewoon meer rolweerstand accepteren van een holowtech trapas systeem?
maar merk je dit tijdens het fietsen ook vraag ik me af? voelt het ook echt zwaarder
maar merk je dit tijdens het fietsen ook vraag ik me af? voelt het ook echt zwaarder
Ik heb nog geen idee of het echt merkbaar is. Een ritje op de oude en fiets en de nieuwe fiets is moeilijk vergelijken. Weeromstandigheden en fysiek omstandigheden spelen een grote rol. Ik weet niet zeker of het merkbaar is, maar als je aan de crank draait,, voel je de weerstand.
Live fast; die young. mijn blog
Even dit topic nieuw leven inblazen.
Behalve het feit dat ik crankstel stroef vond draaien, had ik ook klachten over het "loslopen" van het crankstel. Op advies van FSA heeft mijn FM het crankstel met loctite vastgezet. Dit leek een adequate oplossing voor het het probleem. Het crankstel liep niet ech stroef meer en liep ook niet meer los.
Een jaar later wilde mijn FM de lagers vervangen, maar nu kreeg hij het ding niet meer los (lang leve loctite!!!). Alleen met een HELE GROTE sleutel en HEEL VEEL kracht kwam die eindelijk los. Dit gebeurde voor de ogen van de toevallige aanwezige importeur van FSA.
Conclusie:
FSA heeft toegegeven dat het crankstel een ontwerp fout heeft. FSA gaat het crankstel vervangen door een nieuw model. Deze keer niet mee met een rechte as, maar met een conische as.
Aan iedereen die met hetzelfde crankstel rijd en dezelfde problemen ondervond:
Doe je voordeel met dit verhaal!!!!!!!!!
Behalve het feit dat ik crankstel stroef vond draaien, had ik ook klachten over het "loslopen" van het crankstel. Op advies van FSA heeft mijn FM het crankstel met loctite vastgezet. Dit leek een adequate oplossing voor het het probleem. Het crankstel liep niet ech stroef meer en liep ook niet meer los.
Een jaar later wilde mijn FM de lagers vervangen, maar nu kreeg hij het ding niet meer los (lang leve loctite!!!). Alleen met een HELE GROTE sleutel en HEEL VEEL kracht kwam die eindelijk los. Dit gebeurde voor de ogen van de toevallige aanwezige importeur van FSA.
Conclusie:
FSA heeft toegegeven dat het crankstel een ontwerp fout heeft. FSA gaat het crankstel vervangen door een nieuw model. Deze keer niet mee met een rechte as, maar met een conische as.
Aan iedereen die met hetzelfde crankstel rijd en dezelfde problemen ondervond:
Doe je voordeel met dit verhaal!!!!!!!!!
Live fast; die young. mijn blog
Dit probleem is toch al erg oud?
Op het forum van WW kom ik al topics tegen van halverwege 2007.
Ik hoop dat een K-Force Light deze problemen niet kent, want die ga ik binnenkort monteren.
Op het forum van WW kom ik al topics tegen van halverwege 2007.
Ik hoop dat een K-Force Light deze problemen niet kent, want die ga ik binnenkort monteren.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Mijn broer heeft dit probleem al sinds 3 jaar... Nooit helemaal opgelost. Bij de laatste beurt maar eens laten aandraaien met loctite, want het kreng was al eens een keer helemaal afgebroken (tijdens vakantie in Frankrijk, geen FSA te krijgen...). Ik vind zijn crank nu ook wat veel weerstand hebben. Vast zit ie wel...
Het betreft een FSA crankstel, type SLK met Mega Exo binnen lagers. Het is gemonteerd op een Stevens SCF1 uit 2008. De fiets is vorig jaar gekocht bij Presto in Amsterdam. Na mijn klachten en op aanraden van FSA hebben zij het crankstel met loctite vastgezet.
FSA geeft nu toe dat er een ontwerp fout in het crankstel zit. Het uiteinde van de as waar de linker crank op gemonteerd is, is recht. Op de nieuwe versie is ditzelfde uiteinde licht conisch (=taps). Hierdoor moet de linker crank beter gaan vast knellen op de as.
Ik rij nu rond met een leen crankstel totdat het nieuwe FSA crankstel binnen is. Over een paar weken, is er meer nieuws in dit theater. Iedereen die rijdt met hetzelfde crankstel, kan dit verhaal gebruiken bij zijn lokale FM. Als je nog meer info wilt, stuur maar een PM
FSA geeft nu toe dat er een ontwerp fout in het crankstel zit. Het uiteinde van de as waar de linker crank op gemonteerd is, is recht. Op de nieuwe versie is ditzelfde uiteinde licht conisch (=taps). Hierdoor moet de linker crank beter gaan vast knellen op de as.
Ik rij nu rond met een leen crankstel totdat het nieuwe FSA crankstel binnen is. Over een paar weken, is er meer nieuws in dit theater. Iedereen die rijdt met hetzelfde crankstel, kan dit verhaal gebruiken bij zijn lokale FM. Als je nog meer info wilt, stuur maar een PM
Live fast; die young. mijn blog