Singlespeed MTB?
Hallo allemaal,
Binnenkort ga ik, naast mijn singlespeed wegfiets, een MTB (opknappertje) aanschaffen.
Het plan is voorlopig nog steeds om hier een nieuw setje derailleurs op te zetten, voornamelijk om er mee door het bos te rijden (dat heb je bij mij in de buurt nogal veel).
Uiteraard vraag ik me ook af of het misschien een leuk idee is om er een singlespeed MTB van te maken.
De voordelen van het singlespeeden gaan natuurlijk ook gewoon op voor off the road, (weinig onderhoud, nooit nadenken over de versnellingen, lichter) maar er lijken wat nadelen aan te kleven:
Klimmetjes off road worden een probleem (heb 1 keer Schoorl gereden, hier moest ik met 24 versnellingen al regelmatig van de fiets )
Twee singlespeeders is misschien een beetje overdreven (zeker omdat ik geen geared fiets heb)
Samen met anderen rijden wordt lastiger.
Heeft iemand ervaring met singlespeed MTB rijden? Of er ideeën over?
Groeten, Paul
Binnenkort ga ik, naast mijn singlespeed wegfiets, een MTB (opknappertje) aanschaffen.
Het plan is voorlopig nog steeds om hier een nieuw setje derailleurs op te zetten, voornamelijk om er mee door het bos te rijden (dat heb je bij mij in de buurt nogal veel).
Uiteraard vraag ik me ook af of het misschien een leuk idee is om er een singlespeed MTB van te maken.
De voordelen van het singlespeeden gaan natuurlijk ook gewoon op voor off the road, (weinig onderhoud, nooit nadenken over de versnellingen, lichter) maar er lijken wat nadelen aan te kleven:
Klimmetjes off road worden een probleem (heb 1 keer Schoorl gereden, hier moest ik met 24 versnellingen al regelmatig van de fiets )
Twee singlespeeders is misschien een beetje overdreven (zeker omdat ik geen geared fiets heb)
Samen met anderen rijden wordt lastiger.
Heeft iemand ervaring met singlespeed MTB rijden? Of er ideeën over?
Groeten, Paul
Ik weet het zeker denk ik
Tuurlijk is singlespeed offroad ook leuk!
Sterker nog: hoe afwisselender het terrein, hoe groter de lol van singlespeed, dus offroad is singlespeed nóg leuker!
Van klimmetjes word je alleen maar sterker.
En mocht je eens van de fiets af moeten, zie dat dan niet als een afgang maar als een leuke afwisseling
Sterker nog: hoe afwisselender het terrein, hoe groter de lol van singlespeed, dus offroad is singlespeed nóg leuker!
Van klimmetjes word je alleen maar sterker.
En mocht je eens van de fiets af moeten, zie dat dan niet als een afgang maar als een leuke afwisseling
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Hey Chris,
Ik wil binnenkort ook weer met MTB beginnen en zit ook erg te dubben over ss of niet.
Maar als het toch geen peperduur projectje word zou ik er makkelijker voor kiezen.
Ojah , het kan altijd nog gekker : 29" , Fixed mtb , etc..
Grtz.
Rubenio
Ik wil binnenkort ook weer met MTB beginnen en zit ook erg te dubben over ss of niet.
Maar als het toch geen peperduur projectje word zou ik er makkelijker voor kiezen.
Ojah , het kan altijd nog gekker : 29" , Fixed mtb , etc..
Grtz.
Rubenio
Die 36" had ik inderdaad gezien op het forum van dirty-pages, ziet er wel leuk uit. Fixed gaat het toch ook echt niet worden, het moet wel een beetje relaxed blijven
@Scepticus: jij hebt vlgns mij ervaring hiermee, hoe gaat dit als je samen rijdt met anderen? Ik ben een beetje bang dat ik dan niet kan meekomen, hoe gaat dat in praktijk? Rijdt jij alleen singlespeed? Zo niet, wanneer rijdt je geared en wanneer niet?
@Scepticus: jij hebt vlgns mij ervaring hiermee, hoe gaat dit als je samen rijdt met anderen? Ik ben een beetje bang dat ik dan niet kan meekomen, hoe gaat dat in praktijk? Rijdt jij alleen singlespeed? Zo niet, wanneer rijdt je geared en wanneer niet?
Ik weet het zeker denk ik
Ik had voeger (lees 1987) ook zó'n singlespeed. Een crossfiets (lees BMX) Dat waren pas tijden...
[quote="Paul Chris"]
@Scepticus: jij hebt vlgns mij ervaring hiermee, hoe gaat dit als je samen rijdt met anderen? Ik ben een beetje bang dat ik dan niet kan meekomen, hoe gaat dat in praktijk? Rijdt jij alleen singlespeed? Zo niet, wanneer rijdt je geared en wanneer niet?[/quote]
Op de singlespeed word je bergop gedwongen voluit te gaan, dus daar rijd je de gearies allemaal los.
Als je op de top van de klim met een kort sprintje ff goed snelheid maakt verlies je ook op afdalinkjes niet zoveel. Alleen op lange rechte stukken lever je iets in.
Mountainbiken doe ik alleen SS atm. Als ik met anderen rijd zijn daar (bijna) altijd ook wel andere SS'ers bij trouwens. In de omgeving van Utrecht zitten best wat singlespeeders.
@Scepticus: jij hebt vlgns mij ervaring hiermee, hoe gaat dit als je samen rijdt met anderen? Ik ben een beetje bang dat ik dan niet kan meekomen, hoe gaat dat in praktijk? Rijdt jij alleen singlespeed? Zo niet, wanneer rijdt je geared en wanneer niet?[/quote]
Op de singlespeed word je bergop gedwongen voluit te gaan, dus daar rijd je de gearies allemaal los.
Als je op de top van de klim met een kort sprintje ff goed snelheid maakt verlies je ook op afdalinkjes niet zoveel. Alleen op lange rechte stukken lever je iets in.
Mountainbiken doe ik alleen SS atm. Als ik met anderen rijd zijn daar (bijna) altijd ook wel andere SS'ers bij trouwens. In de omgeving van Utrecht zitten best wat singlespeeders.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
[quote="rubenio"]Maar als het toch geen peperduur projectje word zou ik er makkelijker voor kiezen.
[/quote]
Mijzelf kennende zal het zeker geen duur projectje worden (ook niet als ik hem geared maak). Mijn voornaamse afweging is mijn beperkte ruimte, er is zeker geen plek voor 2 MTB's (naast de herenfiets met kinderzitje, nog een herenfiets (waarom eigenlijk?) de damesfiets met kinderzitje, de trapauto, de traptractor en allerlei andere zaken die je berging binnen mum van tijd tot een no-go area maken )
[/quote]
Mijzelf kennende zal het zeker geen duur projectje worden (ook niet als ik hem geared maak). Mijn voornaamse afweging is mijn beperkte ruimte, er is zeker geen plek voor 2 MTB's (naast de herenfiets met kinderzitje, nog een herenfiets (waarom eigenlijk?) de damesfiets met kinderzitje, de trapauto, de traptractor en allerlei andere zaken die je berging binnen mum van tijd tot een no-go area maken )
Ik weet het zeker denk ik
Vandaag heb ik besloten de MTB op te gaan bouwen als singlespeed. Het blijft natuurlijk een beetje bizar om 2 singlespeeds te hebben, maar vooruit (je moet toch wat te doen hebben).
Vanavond heb ik de donorfiets gehaald. Je moet een beetje relativeringsvermogen hebben, anders zou je spontaan in huilen uitbarsten. Het is een Giant Boulder Alu Lite. Weer een Giant is toeval, er rijden er ook zo enorm veel van rond... De Boulder zie je ook veel, maar in zo'n sobere afmontage als deze zie je ze gelukkig zelden.
De derailleurs en gripshift zijn Shimano, ik denk Alivio. Er staat geen type op, alleen een vrij grote A. De fabrikant van de V brakes heeft zijn naam niet een op de spullen durven zetten. Crankstel is niet te herleiden en heeft een hele bijzondere steek... Ik hoop dat het 32 tands wiel nog onbeschadigd is, vind hier maar eens een nieuw blad voor.
De banden zijn volledig uitgedroogd en gescheurd, zelfs de buitenkabels van remmen en derailleurs zijn he-le-maal door.
Affijn, de meeste rommel kan er meteen vanaf. Wat je dan over houdt is een redelijk licht aluminium frame en twee rechte wielen (van het befaamde merk Joytech, wie kent ze niet.......:p)
En eerlijk is eerlijk, voor 25 euro's mag ik natuurlijk helemaal niet zeuren.
De foto's zal ik binnenkort posten als ik in het licht foto's kan maken, het sloop- en bouwverslag volgt daarna!
Vanavond heb ik de donorfiets gehaald. Je moet een beetje relativeringsvermogen hebben, anders zou je spontaan in huilen uitbarsten. Het is een Giant Boulder Alu Lite. Weer een Giant is toeval, er rijden er ook zo enorm veel van rond... De Boulder zie je ook veel, maar in zo'n sobere afmontage als deze zie je ze gelukkig zelden.
De derailleurs en gripshift zijn Shimano, ik denk Alivio. Er staat geen type op, alleen een vrij grote A. De fabrikant van de V brakes heeft zijn naam niet een op de spullen durven zetten. Crankstel is niet te herleiden en heeft een hele bijzondere steek... Ik hoop dat het 32 tands wiel nog onbeschadigd is, vind hier maar eens een nieuw blad voor.
De banden zijn volledig uitgedroogd en gescheurd, zelfs de buitenkabels van remmen en derailleurs zijn he-le-maal door.
Affijn, de meeste rommel kan er meteen vanaf. Wat je dan over houdt is een redelijk licht aluminium frame en twee rechte wielen (van het befaamde merk Joytech, wie kent ze niet.......:p)
En eerlijk is eerlijk, voor 25 euro's mag ik natuurlijk helemaal niet zeuren.
De foto's zal ik binnenkort posten als ik in het licht foto's kan maken, het sloop- en bouwverslag volgt daarna!
Ik weet het zeker denk ik