Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oude 8 of 9 speed derailleur ombouwen naar 10 speed

renners
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2005 22:36

renners 11 feb 2008 23:17

Een oude 8,9 speed derailleur ombouwen naar een 10 speed.

Een achterderailleur heeft een bepaald bereik ( afstand van kleinste naar grootste tandwiel) Dit is regelbaar met de L en H schroefjes.

Als je een achterderailleur met de hand open en toe beweegt dan kan je dit bereik zien. Verder bewegen is niet mogelijk, er zitten nl kleine patjes die dit verhinderen. Als je nu die patjes enkele mm kan afvijlen, zou dan een 9 speed het bereik van een 10 speed krijgen.

Heeft hier iemand iets al over gehoord?

Mvg

Tom

http://renners.come2me.nl

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 11 feb 2008 23:24

Een 10sp cassette is niet breder dan 9sp (zelfs iets smaller). De kransjes zitten dichter op elkaar. Wat dat betreft geen belemmering om een 9sp derailleur te gebruiken!

renners
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2005 22:36

renners 11 feb 2008 23:26

Waarom gebruiken ze deze dan niet!

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 11 feb 2008 23:34

Een deraileur zet een beweging in de ene richting (het trekken aan de kabel) om in een andere richting (van links naar rechts over je cassette). De verhouding van die omzetting is bepaald door de constructie van die deraileur. Ik ben verre van zeker of dit voor 9 en 10 speed dezelfde is. Ik denk dat je het daar moet zoeken en nergens anders.
Ik meen mij ook te herinneren dat campa expliciet vermeldde dat 9 en 10 speed deraileurs niet compatibel waren, ik denk bij hun faq.
Zou het nog eens moeten natrekken.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 feb 2008 23:58

Renners schreef:Waarom gebruiken ze deze dan niet!


Doen sommigen wel hoor.
Hoe het bij Campa zit weet ik niet 100% zeker maar bij Shimano zijn 8-, 9-, en 10-speed derailleurs gewoon door elkaar te gebruiken

*mits cassette en shifters bij elkaar passen.
**behalve bij de oude Dura Ace 8-speed.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 12 feb 2008 00:02

één woord is er helemaal goed voor gemaakt: commercie.
Als je wil dat het 100% functioneert en op elkaar is afgestemd, en je wil altijd meedraaien in de mallemolen van de consumptie, dan koop je elk jaar wat nieuws (alleen al omdat de fabrikant zegt dat het moet).
Nu is de fabrikant niet dom, en zorgt hij er vaak genoeg voor dat huidige ontwikkelingen niet 100% meer samengaan met vroegere modellen/producten, zo blijft de brave klant nieuwe spullen kopen zonder de oude helemaal te verslijten.
Maar binnen campa kan ik garanderen (en dat heb ik al een keer of 10 gezegd), dat mijn 9speed derailleur perfect werkt (werkte) met 10-speed shifters.
Binnen shimano weet ik het niet. Wat ijzeren briek zeg, de verhouding getrokken kabel/derailleuruitwijking is mogelijks niet helemaal hetzelfde. Maar het scheelt waarschijnlijk zo weinig dat je het niet merkt in de afstelling.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 12 feb 2008 11:21

Kan inderdaad prima, wel even opletten met de deraileurwieltjes. Een 9 sp ketting is smaller dan een 8 sp en een 10 sp is weer smaller dan een 9 sp. Dus als je gaat upgraden, vervang dan wel die wieltjes. Koop dan niet die dure shitdingen van BBB. Daar zitten lagers in die aan de lopende band stuk gaan. Gewoon originele Shimano of Campa.

mauvanhaagen
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2008 19:13

mauvanhaagen 15 feb 2008 12:08

Als ik het dus goed begrijp, kan ik mijn oude (7jr) campagnolo 8speed-cassette vervangen voor een 9 speed (of mgl zelfs 10speed) zonder een nieuwe achterderailleur aan te schaffen (buiten de wieltjes dan)?

Ik heb een wat minder moderne Jan Janssen fiets met Campagnolo Record afgemonteerd en wil eigenlijk aan een nieuwe set wielen (met grotere cassette) in de toekomst.

Kan iemand mij uitsluitsel geven? Alvast bedankt!

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 15 feb 2008 12:17

Even opletten met de inbouwbreedte van je achterwiel.
Als je meer versnellingen gaat monteren moet je natuurlijk ook je shifters vervangen. Ik heb het vaak genoeg gedaan van 7 naar 8 naar 9 en het werkt prima als je de deraileurwieltjes vervangt.
met 10 heb ik geen ervaring

berniev
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 jul 2007 15:30

berniev 09 mar 2008 23:57

Ik zou ook graag mijn oude traningsfiets willen upgraden van 8 naar 10 speed. Mijn fiets is van 1993 (Campa Veloce met Record shifters uit 1993). Dus als ik hierboven goed gevolgd heb dan zou ik volgende onderdelen moeten vervangen:

- 10 speed shifters
- 10 speed cassette (ik zou meteen ook andere wielen steken)
- enkel deraileurwieltjes (of volledige achterderaileur?)
- 10 speed voorderaileur
- 10 speed ketting

Klopt dit? Vooral over die deraileurwieltjes of volledige achterderaileur ben ik niet zeker. Graag jullie advies.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 10 mar 2008 00:04

het is waarschijnlijk voordeliger om direct een nieuwe groep te kopen en wat niet nodig door te verkopen? Ik zou eerder achter- dan voorderailleur vervangen van 8-->10 speed...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 11 mar 2008 12:21

Volgens mij kan je niet zo maar een 10 speed cassette monteren op een 8 speed body.
Als je nieuwe wielen wil steken, dan moet je wel eerst even de inbouwbreedte meten.
verder ben ik het met de zwarten eens, voordeliger om gewoon een set te kopen, wielen, derailieurs en shifters als pakket.

Plaats reactie