Pagina 1 van 2
Oude 8 of 9 speed derailleur ombouwen naar 10 speed
Geplaatst: 11 feb 2008 23:17
door renners
Een oude 8,9 speed derailleur ombouwen naar een 10 speed.
Een achterderailleur heeft een bepaald bereik ( afstand van kleinste naar grootste tandwiel) Dit is regelbaar met de L en H schroefjes.
Als je een achterderailleur met de hand open en toe beweegt dan kan je dit bereik zien. Verder bewegen is niet mogelijk, er zitten nl kleine patjes die dit verhinderen. Als je nu die patjes enkele mm kan afvijlen, zou dan een 9 speed het bereik van een 10 speed krijgen.
Heeft hier iemand iets al over gehoord?
Mvg
Tom
http://renners.come2me.nl
Geplaatst: 11 feb 2008 23:24
door perik
Een 10sp cassette is niet breder dan 9sp (zelfs iets smaller). De kransjes zitten dichter op elkaar. Wat dat betreft geen belemmering om een 9sp derailleur te gebruiken!
derailleur
Geplaatst: 11 feb 2008 23:26
door renners
Waarom gebruiken ze deze dan niet!
Geplaatst: 11 feb 2008 23:34
door ijzerenbriek
Een deraileur zet een beweging in de ene richting (het trekken aan de kabel) om in een andere richting (van links naar rechts over je cassette). De verhouding van die omzetting is bepaald door de constructie van die deraileur. Ik ben verre van zeker of dit voor 9 en 10 speed dezelfde is. Ik denk dat je het daar moet zoeken en nergens anders.
Ik meen mij ook te herinneren dat campa expliciet vermeldde dat 9 en 10 speed deraileurs niet compatibel waren, ik denk bij hun faq.
Zou het nog eens moeten natrekken.
Geplaatst: 11 feb 2008 23:58
door scepticus
Renners schreef:Waarom gebruiken ze deze dan niet!
Doen sommigen wel hoor.
Hoe het bij Campa zit weet ik niet 100% zeker maar bij Shimano zijn 8-, 9-, en 10-speed derailleurs gewoon door elkaar te gebruiken
*mits cassette en shifters bij elkaar passen.
**behalve bij de oude Dura Ace 8-speed.
Geplaatst: 12 feb 2008 00:02
door de zwarten
één woord is er helemaal goed voor gemaakt: commercie.
Als je wil dat het 100% functioneert en op elkaar is afgestemd, en je wil altijd meedraaien in de mallemolen van de consumptie, dan koop je elk jaar wat nieuws (alleen al omdat de fabrikant zegt dat het moet).
Nu is de fabrikant niet dom, en zorgt hij er vaak genoeg voor dat huidige ontwikkelingen niet 100% meer samengaan met vroegere modellen/producten, zo blijft de brave klant nieuwe spullen kopen zonder de oude helemaal te verslijten.
Maar binnen campa kan ik garanderen (en dat heb ik al een keer of 10 gezegd), dat mijn 9speed derailleur perfect werkt (werkte) met 10-speed shifters.
Binnen shimano weet ik het niet. Wat ijzeren briek zeg, de verhouding getrokken kabel/derailleuruitwijking is mogelijks niet helemaal hetzelfde. Maar het scheelt waarschijnlijk zo weinig dat je het niet merkt in de afstelling.
Geplaatst: 12 feb 2008 11:21
door lior63
Kan inderdaad prima, wel even opletten met de deraileurwieltjes. Een 9 sp ketting is smaller dan een 8 sp en een 10 sp is weer smaller dan een 9 sp. Dus als je gaat upgraden, vervang dan wel die wieltjes. Koop dan niet die dure shitdingen van BBB. Daar zitten lagers in die aan de lopende band stuk gaan. Gewoon originele Shimano of Campa.
Geplaatst: 15 feb 2008 12:08
door mauvanhaagen
Als ik het dus goed begrijp, kan ik mijn oude (7jr) campagnolo 8speed-cassette vervangen voor een 9 speed (of mgl zelfs 10speed) zonder een nieuwe achterderailleur aan te schaffen (buiten de wieltjes dan)?
Ik heb een wat minder moderne Jan Janssen fiets met Campagnolo Record afgemonteerd en wil eigenlijk aan een nieuwe set wielen (met grotere cassette) in de toekomst.
Kan iemand mij uitsluitsel geven? Alvast bedankt!
Geplaatst: 15 feb 2008 12:17
door lior63
Even opletten met de inbouwbreedte van je achterwiel.
Als je meer versnellingen gaat monteren moet je natuurlijk ook je shifters vervangen. Ik heb het vaak genoeg gedaan van 7 naar 8 naar 9 en het werkt prima als je de deraileurwieltjes vervangt.
met 10 heb ik geen ervaring
Geplaatst: 09 mar 2008 23:57
door berniev
Ik zou ook graag mijn oude traningsfiets willen upgraden van 8 naar 10 speed. Mijn fiets is van 1993 (Campa Veloce met Record shifters uit 1993). Dus als ik hierboven goed gevolgd heb dan zou ik volgende onderdelen moeten vervangen:
- 10 speed shifters
- 10 speed cassette (ik zou meteen ook andere wielen steken)
- enkel deraileurwieltjes (of volledige achterderaileur?)
- 10 speed voorderaileur
- 10 speed ketting
Klopt dit? Vooral over die deraileurwieltjes of volledige achterderaileur ben ik niet zeker. Graag jullie advies.
Geplaatst: 10 mar 2008 00:04
door de zwarten
het is waarschijnlijk voordeliger om direct een nieuwe groep te kopen en wat niet nodig door te verkopen? Ik zou eerder achter- dan voorderailleur vervangen van 8-->10 speed...
Geplaatst: 11 mar 2008 12:21
door lior63
Volgens mij kan je niet zo maar een 10 speed cassette monteren op een 8 speed body.
Als je nieuwe wielen wil steken, dan moet je wel eerst even de inbouwbreedte meten.
verder ben ik het met de zwarten eens, voordeliger om gewoon een set te kopen, wielen, derailieurs en shifters als pakket.