vaste of geveerde voorvork????
hallo, vandaag mijn nieuwe colnago ibex atb frame binnen gehad.
nu zit ik met een dilema.
Een vaste of verende vork monteren??
een vaste denk ik een de pace of de ritchey WCS
een verende aan de Fox 32 F80 RLC of de Marzocchi corsa sl wc 2008 .
met de kanttekening dat ik veldrijden gewent ben.
graag jullie reacties.
alvast hartelijk dank
nu zit ik met een dilema.
Een vaste of verende vork monteren??
een vaste denk ik een de pace of de ritchey WCS
een verende aan de Fox 32 F80 RLC of de Marzocchi corsa sl wc 2008 .
met de kanttekening dat ik veldrijden gewent ben.
graag jullie reacties.
alvast hartelijk dank
overstekend wild
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Dat is een erg persoonlijke keuze, ik zelf vind het geweldig om met vaste vork te rijden (stuurt, klimt en sprint veel fijner, geen onderhoud nodig).
Anderen vinden het onzin, en verklaren je voor gek (gebruik de zoekfunctie maar eens) omdat je iets langzamer zou zijn, en omdat het hier en daar wat stuitert.
Als je veldrijden gewent bent zou ik het gewoon proberen met een starre vork, en mocht dat niet bevallen, dan kan er nog altijd een verende in. De paar tientjes die je misschien verliest bij de eventuele verkoop van de starre vork lijken me niet zo'n probleem als ik zie wat voor frame je hebt gehaald
Anderen vinden het onzin, en verklaren je voor gek (gebruik de zoekfunctie maar eens) omdat je iets langzamer zou zijn, en omdat het hier en daar wat stuitert.
Als je veldrijden gewent bent zou ik het gewoon proberen met een starre vork, en mocht dat niet bevallen, dan kan er nog altijd een verende in. De paar tientjes die je misschien verliest bij de eventuele verkoop van de starre vork lijken me niet zo'n probleem als ik zie wat voor frame je hebt gehaald
Hangt er vind ik flink vanaf waarvoor je de fiets wilt gaan gebruiken (heb zelf een fiets met een starre en een met een fijne fox geveerde vork). Voor het knalwerk op een niet te technisch parcours is een starre vork prima, zeker als je dat in principe toch al gewend bent.
Als je wel is een langere tocht wilt rijden of naar bijvoorbeeld de ardennen en alpen wilt met de fiets zou ik een geveerde vork monteren, is nog steeds niet echt nodig maar wel o zo fijn.
Een goede geveerde vork is natuurlijk wel een slag duurder dan een goede starre, wellicht ook iets om mee te nemen in de overweging.
Als je wel is een langere tocht wilt rijden of naar bijvoorbeeld de ardennen en alpen wilt met de fiets zou ik een geveerde vork monteren, is nog steeds niet echt nodig maar wel o zo fijn.
Een goede geveerde vork is natuurlijk wel een slag duurder dan een goede starre, wellicht ook iets om mee te nemen in de overweging.
ik wil hem eigenlijk alleen maar gebruiken op het "vlakke" nederlandse terrein.
Als ik voor een geveerde vork zou gaan dan moet ik hem wel kunnen locken!!
het gewicht van een geveerde vork zal dan ook mee spelen in de keuze.
Star (en singlespeed!) bedoel je daarmee??? scepticus
Als ik voor een geveerde vork zou gaan dan moet ik hem wel kunnen locken!!
het gewicht van een geveerde vork zal dan ook mee spelen in de keuze.
Star (en singlespeed!) bedoel je daarmee??? scepticus
overstekend wild
Tsja als je alleen in het bos rijdt zal star wel kunnen. Maar al ga je echt mountainbiken en niet boswielrennen dan zou ik nooit een geveerde vork willen missen.
Tsja, en als wordt gesteld dat de Alpen ook met een starre vork kan: alles kan maar als je de echte paden opzoekt is een geveerde vork 100x te preferen.
Klopt wel dat een starre vork misschien een grote snelheidsbeleving geeft, maar een echt snelheidsvoordeel is er niet imho.
Tsja, en als wordt gesteld dat de Alpen ook met een starre vork kan: alles kan maar als je de echte paden opzoekt is een geveerde vork 100x te preferen.
Klopt wel dat een starre vork misschien een grote snelheidsbeleving geeft, maar een echt snelheidsvoordeel is er niet imho.
Ik heb nu een voorvering, 50mm, van RST op mijn Hybride zitten.
Nu zou ik graag een vaste voorvork erop willen zetten, maar ik weet niet echt goed welke zouden moeten passen?
Zou deze bijvoorbeeld passen: http://www.12gotrading.com/?page=record ... =sub_soort
Nu zou ik graag een vaste voorvork erop willen zetten, maar ik weet niet echt goed welke zouden moeten passen?
Zou deze bijvoorbeeld passen: http://www.12gotrading.com/?page=record ... =sub_soort
Rufio schreef:Ik heb nu een voorvering, 50mm, van RST op mijn Hybride zitten.
Nu zou ik graag een vaste voorvork erop willen zetten, maar ik weet niet echt goed welke zouden moeten passen?
Zou deze bijvoorbeeld passen: http://www.12gotrading.com/?page=record ... =sub_soort
Iets met dezelfde inbouwhoogte. Meten = weten
Waarschijnlijk zal je stuurbuisdiameter 1 1/8 zijn. Het is wel handig dat die maat hetzelfde is maar er is meer waar je op moet letten.
Dus het antwoord lijkt je misschien wel LOL maar om je geometrie van je fiets niet te vernaggelen zal je er wel degelijk naar moeten kijken.
Een crossvork bouwt waarschijnlijk veel lager (afh. van model) dan je bestaande vork dus je zal dan rare hoeken krijgen met alle gevolgen voor je stuurgedrag.
En de ene crossvork is de andere niet qua inbouwhoogte. Dus meten=weten
LOL
Dus het antwoord lijkt je misschien wel LOL maar om je geometrie van je fiets niet te vernaggelen zal je er wel degelijk naar moeten kijken.
Een crossvork bouwt waarschijnlijk veel lager (afh. van model) dan je bestaande vork dus je zal dan rare hoeken krijgen met alle gevolgen voor je stuurgedrag.
En de ene crossvork is de andere niet qua inbouwhoogte. Dus meten=weten
LOL
Dan zitten je V-brake nokken waarschijnlijk niet op de goede hoogte. Zijn wel oplossingen voor geloof ik maar die verdienen niet altijd de schoonheidsprij.
Kijk eens bij surly die hebben wel een hoop rare starre vorken, misschien ook voor wat jij zoekt
Kijk eens bij surly die hebben wel een hoop rare starre vorken, misschien ook voor wat jij zoekt