Het begon allemaal 3 jaar geleden met een stalen oudje dat ik via 1 of andere i-veiling op de kop had weten te tikken.
En het is sindsdien nooit meer goed gekomen, het wielervirus heeft me te pakken. Racen, crossen,... allemaal mijn ding. Uiteraard is er sindsdien nieuw en beter materiaal aan te pas gekomen.
Maar het is toch allemaal dankzij die oude Batavus Champion die daar nu stilletjes staat te verkommeren in een hoekje en ... rust roest!!!
Ik heb nu zin om een reanimatiepoging te starten, eigenlijk zou ie perfect kunnen dienen als trainingsfiets voor op de rollen en/of voor woon-werkverkeer ...
Kwas initieel op zoek naar een nieuwe "solden/budget-groep" om op het oude frame te transplanteren, maar eigenlijk heb ik al die zooi niet nodig voor bovenstaande doelstellingen.
Het zou dus een no-nonsens minimal-budget singlespeeder of een fixie moeten worden, of beide.
Nu zijn er veel goede internetsites omtrent conversie naar SS en is er veel goede wil aanwezig om het gebrek aan technisch inzicht en handigheid te compenseren, maar toch...
Het kader ontdoen van al zijn overtolligheden was een makkie.
Maar die cassette/freewheel/achternaaf, daar kon ik niet aan uit. Het blijkt te gaan om een Maillard Helicomatic.
Enfin met wat geprust de borgring kunnen verwijderen en freewheel/tandwielen van de naaf kunnen schuiven.
Maar:
Die helicomatic naaf is blijkbaar niet compatiebel met de conversiesets!!
Volgens mij zijn er dus 2 opties:
1 Ik kort mijn ketting in, zet netjes cassette en naaf op hun plaats en rij gewoon zonder derailleurs ss mét cassette. =SS en absoluut no-budget en no-nonsens maar niet echt cool. Ik kan misschien wel de niet gebruikte tandwielen afzagen.
2 Ik zoek mij een budget-(flipflop)-naaf + tandwiel. Dan zal ik wel zelf mijn achterwiel moeten herspaken (kan ik mijn oude spaken/velg wel recupereren?). Enfin, tzal dan wel een tof bakske worden, SS en FG, maar gaan de kosten niet de pan uit swingen?????
Of zijn er toch nog andere opties??
Project Batavus
Die Helicomatic kun je niks mee omdat het een soort van cassettenaaf is en hij geen schroefpignon heeft. Voor zo'n 58 euro koop je een flipflop naaf bij m-gineering. Je zult dan idd je wiel moeten herspaken, waarbij je de velg weer kunt gebruiken als hij niet te beroerd is. De spaken kun je beter vervangen.
Erik
Erik
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Bon, vanavond even de ruimte tussen mijn achterpads meten (past die naaf daar wel in?) en het aantal spaken tellen (kan ik mijn oude velg nog gebruiken?) en ondertussen even het sommetje maken:
- flipflop naaf (on one): 58 euro
- tandwiel (16T) met schroefdraad: 21 euro
- tandwiel (16T) met freewheel: 14,5 euro
- borgring 2x: 2 x 5,3= 10,6 euro
- nieuwe ketting: 6 euro
- spaken: 15 euro
- velg ???
Totaal: 125 euro
+ materiaalkosten (kettingszweep, spakenspanner,...)
Daar gaat mijn minimal-budget...
- flipflop naaf (on one): 58 euro
- tandwiel (16T) met schroefdraad: 21 euro
- tandwiel (16T) met freewheel: 14,5 euro
- borgring 2x: 2 x 5,3= 10,6 euro
- nieuwe ketting: 6 euro
- spaken: 15 euro
- velg ???
Totaal: 125 euro
+ materiaalkosten (kettingszweep, spakenspanner,...)
Daar gaat mijn minimal-budget...
Maar je hebt er onwijs veel plezier van!
Wat je ook kan doen is een oude naaf voor schroefpigon op de kop tikken en daar een freewheel op schroeven. Het is even tricky met paraplu spannen, maar het werkt prima. Op ebay.nl kan je mario's cycling shop vinden. Hij heeft heel veel oud spul voor een goede prijs. Ik heb eventueel ook nog wel een oude maillard naaf liggen met hoge flens. Hij hoeft niet weg, maar als je interesse hebt mag hij wel naar een goed baasje.
Wat je ook kan doen is een oude naaf voor schroefpigon op de kop tikken en daar een freewheel op schroeven. Het is even tricky met paraplu spannen, maar het werkt prima. Op ebay.nl kan je mario's cycling shop vinden. Hij heeft heel veel oud spul voor een goede prijs. Ik heb eventueel ook nog wel een oude maillard naaf liggen met hoge flens. Hij hoeft niet weg, maar als je interesse hebt mag hij wel naar een goed baasje.
Het kan wel goedkoper, als je een keuze maakt tussen singlespeed of fixed.
Als je voor singlespeed gaat, heb je aan een tweedehands budget achterwiel met shimano cassettehouder genoeg. Zo'n wiel moet aan te komen zijn tussen de 10 en 20 euro, conversiesetje erop a 15 euro en klaar. Heb je vrijwel geen gereedschap voor nodig (aleen een cassettetool, maar dit wil je FM vast ook wel voor je doen).
Kies je voor fixed, dan kun je een voordelige voornaaf met 6 gats bevestiging voor een discbrake kopen (deore LX bijvoorbeeld, voor een euro of 22), en je wiel hieromheen opbouwen. In een los kransje boor je met een kolomboormachine 6 gaten op de goede plek, waarna je het kransje vastzet op de naaf.
Een ketting kan nog iets goedkoper, voor 6 euro kun je er ook twee kopen (1/2 x 1/8, je hoeft toch niet te schakelen)
Succes!
Als je voor singlespeed gaat, heb je aan een tweedehands budget achterwiel met shimano cassettehouder genoeg. Zo'n wiel moet aan te komen zijn tussen de 10 en 20 euro, conversiesetje erop a 15 euro en klaar. Heb je vrijwel geen gereedschap voor nodig (aleen een cassettetool, maar dit wil je FM vast ook wel voor je doen).
Kies je voor fixed, dan kun je een voordelige voornaaf met 6 gats bevestiging voor een discbrake kopen (deore LX bijvoorbeeld, voor een euro of 22), en je wiel hieromheen opbouwen. In een los kransje boor je met een kolomboormachine 6 gaten op de goede plek, waarna je het kransje vastzet op de naaf.
Een ketting kan nog iets goedkoper, voor 6 euro kun je er ook twee kopen (1/2 x 1/8, je hoeft toch niet te schakelen)
Succes!
Ik weet het zeker denk ik
Is het niet een optie om jezelf alle ellende van het opnieuw spaken en over je budget heen gaan en dergelijke t besparen en op zoek te gaan of iemand nog een wiel met flip flop naaf voor je heeft liggen? Of anders een gewoon los achterwiel voor weinig waar je dan een enkel kransje opsteekt. Hoeft niet veel te kosten volgens mij [een flip flop naaf is wel vrij prijzig, maar een los achterwiel moet te vinden zijn voor weinig] Helaas heeft mijn broer zijn setje net verkocht, maar op andere fora zoals dirty-pages.net is het SS/Fixie topic al veel verder dan hier en daar worden ook meer spullen verkocht die je voor je fixie projectje zou kunnen gebruiken. Succes! En als ie af is zijn we natuurlijk erg benieuwd naar het resultaat
P.S. Ik moet beter lezen want ik zie nu dat Paul Chris al precies hetzelfde zei m.b.t. een los achterwiel kopen...
P.S. Ik moet beter lezen want ik zie nu dat Paul Chris al precies hetzelfde zei m.b.t. een los achterwiel kopen...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Zoiets noemen ze niet voor niets een 'suicide cog'! Alleen doen als je remmen gebruikt is mijn advies! En dan ook loctite gebruiken en het kransje 'rotafixen'.
JE hebt geen tegengesteld draaiende lockring, dus de lockring draait mee als het kransje losdraait! Maar het is inderdaad een ideale manier om goedkoop aan een naaf te komen.
JE hebt geen tegengesteld draaiende lockring, dus de lockring draait mee als het kransje losdraait! Maar het is inderdaad een ideale manier om goedkoop aan een naaf te komen.
Rotafixen??? Wasda? Ik lees overal wel dat je zo'n kransje moet locken met een lockring van een bracket. Wat is de kans dat het daadwerkelijk losdraait?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Gisteren eerste keer gefixed (met leenfiets). Op een lang recht stuk langs de scheldedijk. Zeer leuk. Tot ik een rimpeling in het asfalt tegen kwam ... foutje: de benen even stilgehouden... knal op mn gezicht gegaan. Ik was nochtans op mn hoede hoor!!!
Moraal: een fixie voor woon-werkverkeer= om problemen vragen!!
Conclusie: het moet een SS worden.
Mijn frame en vork ga ik eerst ontlakken en afschuren met fijn schuurpapier,
daarna herverven/herspuiten met Hammerite (éénkleurig frame).
Of het resultaat trekt op niks of is maar matig:
Dan vliegt de hele boel naar een handelaar in oud ijzer. Ik zoek mij dan wel een goedkoop ander frame'pje mét naaf waarop een ss-conversieset past.
Of het resultaat is goed:
Dan beloon ik mezelf en zet ik er toch een blinkende flipflop op, zoek ik een mooi lederen Brooks-zadel en maak er een echt retro-mobieltje van.
Uiteraard post ik fotootjes en is advies van harte welkom.
Moraal: een fixie voor woon-werkverkeer= om problemen vragen!!
Conclusie: het moet een SS worden.
Mijn frame en vork ga ik eerst ontlakken en afschuren met fijn schuurpapier,
daarna herverven/herspuiten met Hammerite (éénkleurig frame).
Of het resultaat trekt op niks of is maar matig:
Dan vliegt de hele boel naar een handelaar in oud ijzer. Ik zoek mij dan wel een goedkoop ander frame'pje mét naaf waarop een ss-conversieset past.
Of het resultaat is goed:
Dan beloon ik mezelf en zet ik er toch een blinkende flipflop op, zoek ik een mooi lederen Brooks-zadel en maak er een echt retro-mobieltje van.
Uiteraard post ik fotootjes en is advies van harte welkom.