Project Batavus
Geplaatst: 06 feb 2008 11:11
Het begon allemaal 3 jaar geleden met een stalen oudje dat ik via 1 of andere i-veiling op de kop had weten te tikken.
En het is sindsdien nooit meer goed gekomen, het wielervirus heeft me te pakken. Racen, crossen,... allemaal mijn ding. Uiteraard is er sindsdien nieuw en beter materiaal aan te pas gekomen.
Maar het is toch allemaal dankzij die oude Batavus Champion die daar nu stilletjes staat te verkommeren in een hoekje en ... rust roest!!!
Ik heb nu zin om een reanimatiepoging te starten, eigenlijk zou ie perfect kunnen dienen als trainingsfiets voor op de rollen en/of voor woon-werkverkeer ...
Kwas initieel op zoek naar een nieuwe "solden/budget-groep" om op het oude frame te transplanteren, maar eigenlijk heb ik al die zooi niet nodig voor bovenstaande doelstellingen.
Het zou dus een no-nonsens minimal-budget singlespeeder of een fixie moeten worden, of beide.
Nu zijn er veel goede internetsites omtrent conversie naar SS en is er veel goede wil aanwezig om het gebrek aan technisch inzicht en handigheid te compenseren, maar toch...
Het kader ontdoen van al zijn overtolligheden was een makkie.
Maar die cassette/freewheel/achternaaf, daar kon ik niet aan uit. Het blijkt te gaan om een Maillard Helicomatic.
Enfin met wat geprust de borgring kunnen verwijderen en freewheel/tandwielen van de naaf kunnen schuiven.
Maar:
Die helicomatic naaf is blijkbaar niet compatiebel met de conversiesets!!
Volgens mij zijn er dus 2 opties:
1 Ik kort mijn ketting in, zet netjes cassette en naaf op hun plaats en rij gewoon zonder derailleurs ss mét cassette. =SS en absoluut no-budget en no-nonsens maar niet echt cool. Ik kan misschien wel de niet gebruikte tandwielen afzagen.
2 Ik zoek mij een budget-(flipflop)-naaf + tandwiel. Dan zal ik wel zelf mijn achterwiel moeten herspaken (kan ik mijn oude spaken/velg wel recupereren?). Enfin, tzal dan wel een tof bakske worden, SS en FG, maar gaan de kosten niet de pan uit swingen?????
Of zijn er toch nog andere opties??
En het is sindsdien nooit meer goed gekomen, het wielervirus heeft me te pakken. Racen, crossen,... allemaal mijn ding. Uiteraard is er sindsdien nieuw en beter materiaal aan te pas gekomen.
Maar het is toch allemaal dankzij die oude Batavus Champion die daar nu stilletjes staat te verkommeren in een hoekje en ... rust roest!!!
Ik heb nu zin om een reanimatiepoging te starten, eigenlijk zou ie perfect kunnen dienen als trainingsfiets voor op de rollen en/of voor woon-werkverkeer ...
Kwas initieel op zoek naar een nieuwe "solden/budget-groep" om op het oude frame te transplanteren, maar eigenlijk heb ik al die zooi niet nodig voor bovenstaande doelstellingen.
Het zou dus een no-nonsens minimal-budget singlespeeder of een fixie moeten worden, of beide.
Nu zijn er veel goede internetsites omtrent conversie naar SS en is er veel goede wil aanwezig om het gebrek aan technisch inzicht en handigheid te compenseren, maar toch...
Het kader ontdoen van al zijn overtolligheden was een makkie.
Maar die cassette/freewheel/achternaaf, daar kon ik niet aan uit. Het blijkt te gaan om een Maillard Helicomatic.
Enfin met wat geprust de borgring kunnen verwijderen en freewheel/tandwielen van de naaf kunnen schuiven.
Maar:
Die helicomatic naaf is blijkbaar niet compatiebel met de conversiesets!!
Volgens mij zijn er dus 2 opties:
1 Ik kort mijn ketting in, zet netjes cassette en naaf op hun plaats en rij gewoon zonder derailleurs ss mét cassette. =SS en absoluut no-budget en no-nonsens maar niet echt cool. Ik kan misschien wel de niet gebruikte tandwielen afzagen.
2 Ik zoek mij een budget-(flipflop)-naaf + tandwiel. Dan zal ik wel zelf mijn achterwiel moeten herspaken (kan ik mijn oude spaken/velg wel recupereren?). Enfin, tzal dan wel een tof bakske worden, SS en FG, maar gaan de kosten niet de pan uit swingen?????
Of zijn er toch nog andere opties??