Hallo mensen,
Ik ben op zoek naar een leuke racefiets welke moet gaan dienen voor recreatieve tochten en training in de zomer. Nu ben ik over afmontage nogal een pietje precies en wil daarnaast ook een frame dat netjes oogt, een smooth welded frame om precies te zijn.
Na wat zoekwerk ben ik op genoemde modellen uitgekomen. De Trek a EUR 1299,- is triple 105 afmontage en daarmee meer dan netjes. De Orbea komt met een Campa Mirage, een beginnersgroep, a EUR 1199,- met optioneel vol carbon frame (of althans, zo claimt mn FM) tegen EUR 165,- meerprijs en nog eens 75,- meerprijs voor een triple.
Nu spoken er 2 duiveltjes door het hoofd: 1 die zegt "hou het wat goedkoper, je bent een beginnende recreatieve fietser", de ander die zegt "koop een goed (carbon) frame dat de moeite is voor toekomstige upgrades).
Kortom, emotie vs ratio, maar wat moet een recreatieve fietser met een vol carbon frame (tegen de meerkosten) en anderzijds, sta ik over een aantal jaren niet weer een nieuwe uit te kiezen? Emotie zegt Orbea + Campa (plus dat ik een zwak voor Italiaans design heb, Alfa rijder geweest ;-P), ratio zegt Trek (die ik ook nog eens aanzienlijk goedkoper kan krijgen over de grens).
Enfin, heel verhaal, maar de strekking is (hoop ik) duidelijk. Wellicht dat jullie hier eens een lichtje op willen laten schijnen?
Bedankt alvast!
groet,
Lau.
Trek 1.7 of Orbea Aqua
Dit is een herkenbaar dillema. Ik zou voor de emotie gaan. Ik heb krap jaar 2 jaar rationeel gedacht en zit nu toch zwaar te denken aan iets mooiers. Heb ik dat nodig....welnee, maar het oog wil ook wat. Dus ik zou zeggen als je de centjes ervoor heb, altijd voor emotie gaan.
Succes ermee!
Succes ermee!
stupidity is it\'s own reward
Orbea Aqua is toch juist een alu frame, en de meerprijs zou dan zijn voor een carbon achtervork. Ik rij zelf nu op zijn voorganger (Liege zonder de carbonnen vork) bevalt uitstekend. Maar ik zou even checken hoe dat zit, volgens mij klopt het niet en is het gewoon een alu frame.
Ben geen Trek fan, dus kies sowieso de Orbea . Moet zelf de keuze maken tussen een aantal frames en heb mijn oog laten vallen op de Orbea Onix.. iemand daar nog adviezen over?? Succes!
Ben geen Trek fan, dus kies sowieso de Orbea . Moet zelf de keuze maken tussen een aantal frames en heb mijn oog laten vallen op de Orbea Onix.. iemand daar nog adviezen over?? Succes!
Zo, nu mijn gedachten hierover.
Allereerst even over het carbonverhaal van de Orbea Aqua. Ik kan namelijk op de site van Orbea niks terugvinden over een volledige carbon versie daarvan. Enige wat er over dat frame staat:
Frame:
ORBEA AQUA+CARBON 50%
Misschien dat de fm volcarbon frame verward met die uitspraak? Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat het om overjarige modellen gaat welke misschien wel in carbon te krijgen zijn? Dat zou ik echter niet weten. Vreemde is ook dat van de drie types aqua die op de orbea site staan, er geen enkele afgemonteerd is met Mirage. Misschien dus toch overjarig model of door hem opgebouwd?
Dan komen we bij het bezwaar voor jou van de mirage groep op de orbea. Het is zeker geen slechte groep, maar is wel beduidend minder dan de 105 groep op de trek. Wat je zou kunnen doen is bij bijvoorbeeld hopmans een veloce groep halen. (welke gelijkwaardig is aan de 105). Deze kost wel 325 euro, maar met de verkoop van jouw nieuwe miragegroep en het feit dat de Orbea 100 euro goedkoper is dan de Trek, hoef je relatief weinig toe te leggen t.o.v. de trek.
Wat dat betreft ligt het dus nu al een stukje dichter bij elkaar. Persoonlijk betrap ik mijzelf ook toch behoorlijk door emotie te laten leiden. Zeker aangezien het verschil met de trek niet al te groot zou zijn (in het geval dat je zelf veloce op de orbea schroeft), zou ik persoonlijk mijn gevoel de doorslag laten geven. (En ik zou uitkomen op de Orbea denk ik).
Een punt wat je wel moet onthouden is dat een trek later misschien wat makkelijker te verkopen zal zijn dan een Orbea, welke toch een stukje minder naamsbekendheid geniet.
Edit:
Aupa was mij net voor wat betreft het carbonverhaal :p
Edit 2:
Was even voorbij gegaan dat de trek over de grens nog goedkoper te halen is, dit maakt het wel weer iets lastiger.
Allereerst even over het carbonverhaal van de Orbea Aqua. Ik kan namelijk op de site van Orbea niks terugvinden over een volledige carbon versie daarvan. Enige wat er over dat frame staat:
Frame:
ORBEA AQUA+CARBON 50%
Misschien dat de fm volcarbon frame verward met die uitspraak? Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat het om overjarige modellen gaat welke misschien wel in carbon te krijgen zijn? Dat zou ik echter niet weten. Vreemde is ook dat van de drie types aqua die op de orbea site staan, er geen enkele afgemonteerd is met Mirage. Misschien dus toch overjarig model of door hem opgebouwd?
Dan komen we bij het bezwaar voor jou van de mirage groep op de orbea. Het is zeker geen slechte groep, maar is wel beduidend minder dan de 105 groep op de trek. Wat je zou kunnen doen is bij bijvoorbeeld hopmans een veloce groep halen. (welke gelijkwaardig is aan de 105). Deze kost wel 325 euro, maar met de verkoop van jouw nieuwe miragegroep en het feit dat de Orbea 100 euro goedkoper is dan de Trek, hoef je relatief weinig toe te leggen t.o.v. de trek.
Wat dat betreft ligt het dus nu al een stukje dichter bij elkaar. Persoonlijk betrap ik mijzelf ook toch behoorlijk door emotie te laten leiden. Zeker aangezien het verschil met de trek niet al te groot zou zijn (in het geval dat je zelf veloce op de orbea schroeft), zou ik persoonlijk mijn gevoel de doorslag laten geven. (En ik zou uitkomen op de Orbea denk ik).
Een punt wat je wel moet onthouden is dat een trek later misschien wat makkelijker te verkopen zal zijn dan een Orbea, welke toch een stukje minder naamsbekendheid geniet.
Edit:
Aupa was mij net voor wat betreft het carbonverhaal :p
Edit 2:
Was even voorbij gegaan dat de trek over de grens nog goedkoper te halen is, dit maakt het wel weer iets lastiger.
Stevens SCF 2 Ultegra SL / Stevens Vuelta Ultegra SL
Het 100% carbon verhaal is me ook niet helemaal duidelijk daar mijn FM dit vermeldt op zijn site, ook bij de 50% carbon frames (http://www.cycle-parts.nl/) als beschikbare upgrade (naast de tripple).
Ik denk echter dat het wat lastig zou zijn een beginnersgroep uberhaupt kwijt te raken, mocht ik een Veloce groep ipv monteren?
Wat behoorlijk meeweegt in het voordeel vd Orbea is dat ik deze bij mij FM kan kopen, naast Koga. Voor de Trek kan ik of naar Vlaardingen gaan (bike2build) of over de grens waar deze zelfde Trek 300,- minder kost, maar ik mn twijfels heb bij evt. garantie en opmeting ; de fiets moet nl besteld worden op de maat en ik heb natuurlijk weinig zin om op nat vingerwerk een fiets te kopen.
De 105 groep is natuurlijk een dikke plus voor de Trek t.o.v. de Orbea. Ik ving overigens ergens wel wat kritiek op over de afwerking van Trek frames, bestickering e.d.?
Ik denk echter dat het wat lastig zou zijn een beginnersgroep uberhaupt kwijt te raken, mocht ik een Veloce groep ipv monteren?
Wat behoorlijk meeweegt in het voordeel vd Orbea is dat ik deze bij mij FM kan kopen, naast Koga. Voor de Trek kan ik of naar Vlaardingen gaan (bike2build) of over de grens waar deze zelfde Trek 300,- minder kost, maar ik mn twijfels heb bij evt. garantie en opmeting ; de fiets moet nl besteld worden op de maat en ik heb natuurlijk weinig zin om op nat vingerwerk een fiets te kopen.
De 105 groep is natuurlijk een dikke plus voor de Trek t.o.v. de Orbea. Ik ving overigens ergens wel wat kritiek op over de afwerking van Trek frames, bestickering e.d.?
Cube AMS Comp 2010
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
Laulau schreef:
Ik denk echter dat het wat lastig zou zijn een beginnersgroep uberhaupt kwijt te raken, mocht ik een Veloce groep ipv monteren?
Zit inderdaad wat kans in. Maar als jij die groep gewoon lekker goedkoop te koop zet (staat bij hopmans voor 275 nieuw), bijvoorbeeld voor 100 a 150 euro, is er misschien nog wel een koper voor te vinden. (splinternieuwe miragegroep voor dat geld is echt niet gek).
Wat je ook nog kan vragen bij je fietsenmaker of het mogelijk is, en wat het zou kosten, om er ipv mirage, veloce op te laten zetten, waar de fiets dan op uit komt.
Vreemde is namelijk dat er in de huidige modelreeks niets terug te vinden is over standaard mirage montage, maar alleen veloce (of 105).
Stevens SCF 2 Ultegra SL / Stevens Vuelta Ultegra SL
Ik zal dat eens met mn FM aanstippen idd...misschien kan ik er dan nog een Veloce groep uitslepen Wat mij stoort aan Shimano is het lastige onder belasting schakelen ; ik heb begrepen dat Campa hier heel wat soepeler is, jammer voor de meerprijs dan.
Kan iemand nog wat zinnigs zeggen over de afwerking van Trek gezien dit de enige reden is die me evt doet kiezen voor de Orbea?
Bedankt!
Lau
Kan iemand nog wat zinnigs zeggen over de afwerking van Trek gezien dit de enige reden is die me evt doet kiezen voor de Orbea?
Bedankt!
Lau
Cube AMS Comp 2010
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??
Ik kan niets zeggen over de Trek 1.7 maar wel over de Trek 1.9.
Je kunt in Nederland voor 1250 Euro al een Trek 1.9 kopen (gewoon bij een fm en dus niet via internet ofzo) en ... dat is minder geld dan jouw fm er voor vraagt en dan heb je ultegra afmontage. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het een fijne fiets is.
Je kunt in Nederland voor 1250 Euro al een Trek 1.9 kopen (gewoon bij een fm en dus niet via internet ofzo) en ... dat is minder geld dan jouw fm er voor vraagt en dan heb je ultegra afmontage. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het een fijne fiets is.
Ik heb voor mijn 1.9 1250 Euro betaald inclusief bidonhouders en spd pedalen bij BikeStudio in Zwolle. Kom zelf uit Groningen maar het ritje heen en weer was het waard, tot nu toe tevreden over de fiets en de winkel!