Alles over vakanties op én met de fiets

Waalse Pijl 2011 [AFGELAST]

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 feb 2011 21:48

Ondanks dat het pas februari is vind ik dat één van de mooiere toertochten in de Ardennen alvast een eigen topic verdient.

De feiten:

datum: 4 juni 2011
afstanden: 130 km, 166 km (ca. 3000 hm), 220 km (ca. 3800 hm)
start: Spa
prijs: 6 euro
voorinschrijving niet nodig

Debutanten moeten vooral op hun hoede zijn voor het drieluik Stockeu, Wanne en Thier de Coo, dat in op het eind van de route bedwongen moet worden. Daarna ben je er overigens nog niet, want je krijgt dan ook een stuk van de Haute Levée en bovendien de Rosier voor je kiezen. Bij de langste 2 afstanden moet ook de gevreesde Redoute bedwongen worden, maar dit is te doen aangezien het al de tweede klim van de dag is.

Site: http://www.cyclo-spa.be/

Uitpijling geschiedt met geverfde pijlen op de weg, het leuke daaraan is dat je ook na de datum de routes kunt rijden. Ik heb afgelopen zomer op eigen gelegenheid de 120 km versie gereden en dat ging prima.

Afbeelding

Indien droog ben ik erbij, na 2 deelnames in de 160 km versie ben ik dit jaar van plan voor het eerst de 220 km te gaan rijden.

harrebas
Forum-lid

harrebas 13 feb 2011 22:47

[quote="havana"]Ondanks dat het pas februari is vind ik dat één van de mooiere toertochten in de Ardennen alvast een eigen topic verdient.

De feiten:

datum: 4 juni 2011
afstanden: 130 km, 166 km (ca. 3000 hm), 220 km (ca. 3800 hm)
start: Spa
prijs: 6 euro
voorinschrijving niet nodig

Debutanten moeten vooral op hun hoede zijn voor het drieluik Stockeu, Wanne en Thier de Coo, dat in op het eind van de route bedwongen moet worden. Daarna ben je er overigens nog niet, want je krijgt dan ook een stuk van de Haute Levée en bovendien de Rosier voor je kiezen. Bij de langste 2 afstanden moet ook de gevreesde Redoute bedwongen worden, maar dit is te doen aangezien het al de tweede klim van de dag is.

Site: http://www.cyclo-spa.be/

Uitpijling geschiedt met geverfde pijlen op de weg, het leuke daaraan is dat je ook na de datum de routes kunt rijden. Ik heb afgelopen zomer op eigen gelegenheid de 120 km versie gereden en dat ging prima.

Afbeelding

Indien droog ben ik erbij, na 2 deelnames in de 160 km versie ben ik dit jaar van plan voor het eerst de 220 km te gaan rijden.[/quote]

In de 220 zit ook nog de Cote d'Avister, de laatste jaren bekend uit LBL onder de naam Roche-aux-Faucons. Dit is ook een verschrikkelijk ding evenals de Roche-a-Frene die ook in de 160 km versie zit.

De WP is mijn favoriete tocht en staat al jaren vast op de kalender. De laatste jaren telkens de 220 km. En ieder jaar kom ik weer uitgewoond over de streep.

Geweldige tocht!
Geen enkele col is zwaar, het ligt aan de renner (maar er zijn uitzonderingen).

pinag
Forum-lid

pinag 14 feb 2011 09:56

jaja, staat bij mij ook zeker op de shortlist. wat ik me nou afvraag: er is geen voorinschrijving nodig, zelfs niet mogelijk. ontaardt dat nou niet in een enorme chaos 's ochtends, als iedereen nog moet betalen? en is er een maximum aantal deelnemers, dus kunnen laatkomers pech hebben?

ongelofelijk toch eigenlijk, dat de Waalse Pijl op deze manier georganiseerd kan worden en dat de AGR-toerversie zo'n organisatorische fuckup is. om een kostenvergelijk nog maar even achterwege te laten.
Ik hou van Triple.

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 14 feb 2011 10:54

Ik heb de 220Km een paar jaar geleden in extreem barre omstandigheden gereden. Prachtige tocht, goed georganiseerd. Absoluut een aanrader.

Chaos is er niet. Deze toch heeft niet de bekendheid van bijvoorbeeld LBL.

Hij is wel een stukkie pittiger dan LBL :-)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 feb 2011 11:43

's Ochtends is het absoluut geen chaos, integendeel. Toch doen er voldoende mensen mee waardoor je de hele dag wel in groepjes kunt rijden. Ook laatkomers zijn welkom, geen enkel probleem. De bevoorrading is heel redelijk, lokale ondernemers doneren spul dat bijna over datum is (o.a. wafels, chocolade en uiteraard SPA water).

Heeft iemand trouwens een tip voor een hotel in Spa? Ik maak er dit jaar namelijk een weekendje van met mijn vrouw.

IBAN
Forum-lid

IBAN 14 feb 2011 11:58

als je echt een fietshotelletje wilt zou ik hier heen gaan: http://www.ccr.nl

harrebas
Forum-lid

harrebas 14 feb 2011 18:20

[quote="PinaG"]jaja, staat bij mij ook zeker op de shortlist. wat ik me nou afvraag: er is geen voorinschrijving nodig, zelfs niet mogelijk. ontaardt dat nou niet in een enorme chaos 's ochtends, als iedereen nog moet betalen? en is er een maximum aantal deelnemers, dus kunnen laatkomers pech hebben?

ongelofelijk toch eigenlijk, dat de Waalse Pijl op deze manier georganiseerd kan worden en dat de AGR-toerversie zo'n organisatorische fuckup is. om een kostenvergelijk nog maar even achterwege te laten.[/quote]
De AGR kent wel 10 keer zoveel deelnemers. Het enige dat ze niet slim doen is op grootse wijze de dag dat de inschrijving start aankondigen. Daardoor loopt dit jaarlijks uit de hand. Verder is er eigenlijk weinig op aan te merken.

De inschrijving van de WP is een verhaal apart. Je vult een simpel briefje in met naam, adres, e-mail en de gewenste afstand. Dit lever je in met 5 euro aan de balie en 5 minuten later sta je weer buiten. De bevoorrading is ook al legendarisch. De pure chocola is beroemd en verder is er koek, water en sportdrank. Niets bijzonders, maar meer heeft een fietser ook niet nodig.

En het parcours bestaat uit alle zware hellingen uit die streek die ze achter elkaar hebben gelegd met de finale Stockeu, Wanne, Thier de Coo, Haute Levee en Rosier. Die laatste is normaal geen probleem, maar na een dikke 200 km lijkt er geen eind aan te komen.

En ook de 160km variant is al heel erg stevig te noemen.
Geen enkele col is zwaar, het ligt aan de renner (maar er zijn uitzonderingen).

floepert99
Forum-lid

floepert99 14 feb 2011 19:46

Je vergeet de legendarische broodjes braadworst bij de finish (als je op tijd binnen bent tenminste)
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

amateurke
Forum-lid

amateurke 14 feb 2011 21:32

Voor miij de eerste keer dit jaar; de mini versie; 130km!
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

tiest
Forum-lid HC

tiest 14 feb 2011 21:54

Waalse Pijl is: Pure chocolade bij de bevoorrading en worst met curry bij binnenkomst. Altijd een fijne ronde:)

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 19 apr 2011 22:02

Maar helaas niet in 2011:

Chers amis cyclos,

Nous vous informons que pour des raisons administratives décrétées tardivement par la Province de Liège,

Le Cyclo Club de Spa NE POURRA PAS organiser la 33 ème édition
de la Flêche de Wallonie le 04 juin prochain.

Nous nous excusons vivement de cette annulation, tout à fait indépendante de notre volonté, et nous espérons pouvoir en cas d’assouplissement de ces mesures,
organiser à nouveau la Flèche de Wallonie le 19 mai 2012.

Jammer want het is een leuke organisatie. Gelukkig had ik een vooruitziende blik en zit ik dan in Italië voor Milaan San Remo. ;)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 apr 2011 22:12

Dat is inderdaad zeer jammer. Dan moeten we de tocht maar op eigen gelegenheid rijden.

Plaats reactie