Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Koppenberg weer in de ronde

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 04 feb 2008 22:43

De Koppenberg is opnieuw opgenomen in het parkoers van de Ronde van Vlaanderen. Dat meldden de organisatoren maandag. Vorig jaar werd de Koppenberg vervangen door de Kortekeer omdat ’de Bult van Melden’ er veel te slecht bij lag.

De stad Oudenaarde renoveerde de helling echter volledig, zodat de organisatoren beslisten het monument weer aan te doen in ’Vlaanderens mooiste’.

'Er zijn voldoende afspraken gemaakt met de verschillende instanties', stelt organisator Wim Van Herreweghe. 'Men gaat erop toezien dat de Koppenberg er tijdens de Ronde van Vlaanderen in de beste omstandigheden zal bijliggen. Deze helling is een monument, met een pak nostalgische uitstraling, in het monument dat de Ronde van Vlaanderen toch wel is.

Enkele renners en ex-renners zoals Scott Sunderland, Serge Baguet, Kevin Hulsmans en Kevin Van Impe verkenden de gerenoveerde Koppenberg een tijdje geleden al en gaven hun goedkeuring. Alle putten zijn weggewerkt en ook de afdaling is onder handen genomen. Het publiek zal toegelaten worden op de Koppenberg, maar met de nodige veiligheidsmaatregelen. De beklimming moet sportief verantwoord blijven. Bovendien hebben wij een duurzame maatregel uitgewerkt zodat we de komende jaren onverstoord de Koppenberg kunnen blijven aandoen.'

De Koppenberg is de zevende van zeventien hellingen, na 195 kilometer koers en op 69 kilometer van de eindstreep in Ninove. De helling volgt net na de Oude Kwaremont en de Paterberg en wordt gevolgd door de Steenbeekdries en de Taaienberg. De Kortekeer verdwijnt uit het parkoers van de 92e Ronde van Vlaanderen. Aan de totale afstand, 264 kilometer, verandert er niets. Bij het uittekenen van het parkoers had de organisatie immers al rekening gehouden met de eventuele terugkeer van de Koppenberg.

De ’Hoogmis van de Vlaamse wielersport’ heeft dit jaar op zondag 6 april plaats.

Bron: Sportwereld.be

Nou, ik ben benieuwd hoe het daar dit jaar gaat. Veel zal natuurlijk afhangen van de weersomstandigheden. Maar ook bij droog weer zal niet iedereen hier op de fiets boven geraken.

Ik heb ook nog even gekeken op de site van de toerversie maar daar staat nog altijd de Kortekeer op het programma. Het lijkt er dus op dat ze de Koppenberg enkel voor de profs bewaren.

Wat vinden we hier van de terugkeer van deze heuvel?

comebackkid
Forum-lid

comebackkid 05 feb 2008 14:13

GastheerG schreef:...dus ik zie voor de heren profs het probleem niet.

Maar de heren wielertoeristen mogen 'm de dag ervoor dus ook oprijden. En ik zie voor de heer ComebackKid nog wel een probleem ;)

Je hebt gelijk hoor GastheerG, hij hoort erin. Is toch leuker als je de Ronde incl Koppenberg gereden hebt.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 05 feb 2008 14:28

Ik zie het inderdaad. Gisteren stond daar nog de kortekeer op de site maar inmiddels dus het bericht dat we de Koppenberg moeten nemen. Nu maar hopen dat het niet zo nat zal zijn.

casran
Forum-lid HC

casran 05 feb 2008 15:26

GastheerG schreef:Hoort er gewoon in. In m´n goeie tijd reed ik hem vrij vlot op met 42x25 dus ik zie voor de heren profs het probleem niet.

Elke prof en iedereen die met een fiets kan rijden, kan daar zo omhoog geraken... maar kan je het ook middenin een peloton? Nee! Door zigzaggedrag op zo'n steile helling en een groepje, staat steevast vanaf de 10e man iemand te voet en kan je 't schudden. 'k Ben nu niet echt voorstander van die berg: weinig toegevoegd waarde, en als je zijn historiek in de RVV bekijkt dan weet je dat hij er niet per se onlosmakelijk bij hoort.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 05 feb 2008 15:41

hoort er niet in. Ik schaam me ieder jaar weer voor al die boeren uit het vlaamse land (o.m. de supportersclubs van Boonen) die al onze cafés komen inpakken alsof het allemaal van hen is, de industriëlen die grote party tenten neerzetten op de bergjes om hun klanten en personeel te plezieren, de helikopters met 'vips' die bij iedere helling in de wei landen en de koeien op stang jagen, de dronken 'supporters' die enkel brood en spelen willen zien, en voor de rest niet fietsen en eigenlijk ook niet in wielrennen geïnteresseerd zijn, maar meer uit sadomasochisme kijken. Het is door dat soort volk dat koers geen sport meer is maar een soort Nero en de christenen.
Hou de modder bij de veldrit, en maak van de coureurs geen kermisattractie op zich.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

whocares
Forum-lid

whocares 05 feb 2008 15:47

"De gemeente Oudenaarde heeft echt een serieuze financiële inspanning gedaan om de Koppenberg weer in orde te krijgen. Ook bij regen zal het peloton over de berg rijden. Onze enige schrik is dat er modder op de kasseien zou zijn."

"We hebben met de omwonenden afgesproken dat de Koppenberg de dagen voor de
wedstrijd goed verzorgd zal worden.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

casran
Forum-lid HC

casran 05 feb 2008 15:55

who cares schreef:"De gemeente Oudenaarde heeft echt een serieuze financiële inspanning gedaan om de Koppenberg weer in orde te krijgen. Ook bij regen zal het peloton over de berg rijden. Onze enige schrik is dat er modder op de kasseien zou zijn."

"We hebben met de omwonenden afgesproken dat de Koppenberg de dagen voor de
wedstrijd goed verzorgd zal worden.

Dat zou je eigenlijk ook al kunnen storen. Een paar jaar geleden heeft dat ding een hele dure restauratie ondergaan, en dat is nu weer het geval, en iedereen weet dat dit om de zoveel jaar van dat zou zijn... naar belastinggeld toe vind ik het niet te verantwoorden om telkens maar die holle weg (een boerewegeltje op een landakker met grond die niet geschikt is om er een weg over te leggen) te restaureren. De Kortekeer is zo'n mooie helling!
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

drummie71
Forum-lid

Gebruikersavatar drummie71 05 feb 2008 16:02

van mij mag die koppenberg wel
beetje moeilijkheidsgraad is niks mis mee
miots enigzins veilig natuurlijk
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 05 feb 2008 16:06

de zwarten schreef:hoort er niet in. Ik schaam me ieder jaar weer voor al die boeren uit het vlaamse land (o.m. de supportersclubs van Boonen) die al onze cafés komen inpakken alsof het allemaal van hen is, de industriëlen die grote party tenten neerzetten op de bergjes om hun klanten en personeel te plezieren, de helikopters met 'vips' die bij iedere helling in de wei landen en de koeien op stang jagen, de dronken 'supporters' die enkel brood en spelen willen zien, en voor de rest niet fietsen en eigenlijk ook niet in wielrennen geïnteresseerd zijn, maar meer uit sadomasochisme kijken. Het is door dat soort volk dat koers geen sport meer is maar een soort Nero en de christenen.
Hou de modder bij de veldrit, en maak van de coureurs geen kermisattractie op zich.

Mooi gesproken!

Wat mij betreft hadden ze hem er inderdaad uitgelaten. Je kunt daar volgens mij schoonmaken wat je wil. Als het regent blijft het een glijbaan. Bij de profs komen er een man of 10 door en de rest moet te voet. Bij de liefhebbers dat zat niet veel anders zijn. Daar voorzie ik een grote optocht van wandelende fietsers.

casran
Forum-lid HC

casran 05 feb 2008 16:11

drummie71 schreef:van mij mag die koppenberg wel
beetje moeilijkheidsgraad is niks mis mee
miots enigzins veilig natuurlijk

De Koppenberg is niet moeilijk! Wel verdomd onpraktisch.

Plaats reactie