Omslagpunt en dus zones variabel?
Ik heb mijn omslagpunt op de tacx met een conconitest bepaald dit is dus binnen gedaan.
Nu heb ik het gevoel dat het omslagpunt verschuift bij andere omstandigheden.
ALs ik buiten train heb ik het gevoel dat de zones hoger liggen dan wanneer ik binnen train (buiten +5 tot +10 slagen tov van de waardes uit de test). Het kost me buiten namelijk veel meer moeite om de hartslag laag te houden, terwijl ik het gevoel heb dat ik minder inspanning moet doen dan dat ik op de tacx zit.
Zijn er mensen die dit ook hebben?
Nu heb ik het gevoel dat het omslagpunt verschuift bij andere omstandigheden.
ALs ik buiten train heb ik het gevoel dat de zones hoger liggen dan wanneer ik binnen train (buiten +5 tot +10 slagen tov van de waardes uit de test). Het kost me buiten namelijk veel meer moeite om de hartslag laag te houden, terwijl ik het gevoel heb dat ik minder inspanning moet doen dan dat ik op de tacx zit.
Zijn er mensen die dit ook hebben?
Die hogere hartslag buiten merk ik ook bij mezelf.. op de tacx voel ik me merkbaar vermoeider dan buiten, met dezelfde gemiddelde hartslag. Daar weet vast wel iemand een goede verklaring voor..
in het nut van een tacx topic staan hier ook wat opmerkingen over.
Het klopt idd. dat omslagpunt een verkeerd woord is, je praat beter over een omslaggebied. Daarom heb je ook zones en geen punten waarin je traint.
Een zone zegt in feite niets, je hartslag zelf ook niet. Het zijn beide hulpmiddelen om effectief te trainen. Dat is wat veel mensen vergeten, een zone is geen heilig middel.
Met andere woorden als je zelf het gevoel hebt dat je in een bepaalde zone te hard of te langzaam gaat, dan moet je jezelf dat gaan afvragen waarom, zoals jij nu doet.
Zijn je zones verkeerd? Was het gisteren een zware dag? Ben je wellicht een beetje ziek? Hoe zat het met de ochtendpols? Het gewicht? Etc.
Allemaal vragen die je kan relateren aan jouw hartslag. Door ze te stellen kom je er snel genoeg achter of het klopt of niet.
Daarnaast moet je dus in de gaten houden dat er in feite 2 belangrijke "punten" zijn (liever gebieden):
1. Je anaerobe omslagpunt, maximale lactaat steady state.
Dit is het punt waarin je eronder gedurende de 1 sec. van de inspanning (of eigenlijk 30-40 sec. i.v.m. ATP en CP voorraad, maar dat terzijde), niet verzuurd als je eronder blijft en wel als je er net boven komt. In feite kan je dit gebied, er net onder, 1-1,5 uur volhouden, dan is waarschijnlijk je energievoorraad op en je bent meer dan behoorlijk verzuurd.
2. Je aerobe omslagpunt.
Dit zegt wat over je aerobe (duur) conditie. Onder dit gebied kan je zolang fietsen als je wilt, je verzuurt niet, althans niet merkbaar. Je raakt wel vermoeid, maar het lichaam weet de verzuring ook weer af te voeren. Er boven verzuur je ook niet direct, maar na verloop van tijd (30 min., een uur, hangt af van getraidnheid) voel je duidelijke spanning en als je langer door gaat, zal je steeds meer verzuring.
Dit punt, of beter dus gebied, is meer variabel dan het anaerobe omslagpunt.
Beide punten neem je met een beetje marge als je de zone gaat verdelen, daarbij moet gezegd worden dat het anaerobe omslagpunt vrij makkelijk te bepalen is, je aerobe omslagpunt duidelijk minder en is een beetje natte vingerwerk, maar kan op basis van ervaring bepaald worden.
Ik ga bij beide ongeveer 3-6 slagen eronder zitten, dus:
Mijn anaerobe omslagpunt is 192-195. Dan neem ik als ondergrens voor mijn maximale zone, meesten noemen dat zone W, hs 188.
Mijn aerobe omslagpunt ligt ongeveer op 165-170, dan neem ik 160 als bovengrens voor mijn duur zone, is zone D1.
Als je dus beide punten behoorlijk weet, kan je er nooit naast zitten.
Wat betreft een andere hartslag in andere omstandigheden, bijv. het verschil tussen tacx en op de weg, dat kan. Maar 10 hartslagen, terwijl je in beide gevallen op een fiets zit, is erg veel, maar wel mogelijk.
In een ander topic stelde ik nog dat je hs op de tacx, of met een test binnen, lager zou omdat je minder spieren gebruikt, omdat er minder wind is, geen bochten, je niet kan staan, etc. en dus minder beweegt en dus een lagere hs hebt.
In mijn condititest heb ik een omslagpunt van 190-195 laten bepalen. Dit komt bij mij redelijk overeen met buiten, op de meeste dagen dan. Maar als marge ga ik dus lager.
Stel dat jij daardoor makkelijker en meer in jouw maximale zone kan fietsen, het zij zo. Als dit je trainingsaanpak belemmmert, omdat je bijv. blokken of intervallen wilt doen, dan kan je idd. op basis van jouw ervaring je zones aanpassen. Ervaring en dus praktijk, gaat nog altijd boven de theorie die je in een test hebt gedaan.
Belangrijk is dat je dan ook je aerobe omslagpunt bepaalt. Op die manier kan je erg snel en makkelijk een zoneverdeling uiteenzetten aan de hand van die 2 punten.
Ik zelf gebruik de zones vooral om een vergelijking te maken tussen diverse trainingen. Zo kan ik mijn hs meter uit lezen en zien wat bijv. het verschil was met een vergelijkbare training van een week terug. Of je kan wedstrijden analyseren, op die manier kan je vrij snel zelf zien waar je omslagpunten liggen. Je ziet of je die dag goed was, of minder. Zo heb je een erg goed controle middel.
Stel je anaerobe omslagpunt is 180, je aerobe omslagpunt is 150. voor beide neem je 3-5 slagen marge:
W = +177, +100% (anaerobe omslagpunt).
D3 = 165-177, 93-100%
D2 = 145-165, 82-93%
D1 = 120-145, 68-82%
H = -120, -68%
Een zone zegt in feite niets, je hartslag zelf ook niet. Het zijn beide hulpmiddelen om effectief te trainen. Dat is wat veel mensen vergeten, een zone is geen heilig middel.
Met andere woorden als je zelf het gevoel hebt dat je in een bepaalde zone te hard of te langzaam gaat, dan moet je jezelf dat gaan afvragen waarom, zoals jij nu doet.
Zijn je zones verkeerd? Was het gisteren een zware dag? Ben je wellicht een beetje ziek? Hoe zat het met de ochtendpols? Het gewicht? Etc.
Allemaal vragen die je kan relateren aan jouw hartslag. Door ze te stellen kom je er snel genoeg achter of het klopt of niet.
Daarnaast moet je dus in de gaten houden dat er in feite 2 belangrijke "punten" zijn (liever gebieden):
1. Je anaerobe omslagpunt, maximale lactaat steady state.
Dit is het punt waarin je eronder gedurende de 1 sec. van de inspanning (of eigenlijk 30-40 sec. i.v.m. ATP en CP voorraad, maar dat terzijde), niet verzuurd als je eronder blijft en wel als je er net boven komt. In feite kan je dit gebied, er net onder, 1-1,5 uur volhouden, dan is waarschijnlijk je energievoorraad op en je bent meer dan behoorlijk verzuurd.
2. Je aerobe omslagpunt.
Dit zegt wat over je aerobe (duur) conditie. Onder dit gebied kan je zolang fietsen als je wilt, je verzuurt niet, althans niet merkbaar. Je raakt wel vermoeid, maar het lichaam weet de verzuring ook weer af te voeren. Er boven verzuur je ook niet direct, maar na verloop van tijd (30 min., een uur, hangt af van getraidnheid) voel je duidelijke spanning en als je langer door gaat, zal je steeds meer verzuring.
Dit punt, of beter dus gebied, is meer variabel dan het anaerobe omslagpunt.
Beide punten neem je met een beetje marge als je de zone gaat verdelen, daarbij moet gezegd worden dat het anaerobe omslagpunt vrij makkelijk te bepalen is, je aerobe omslagpunt duidelijk minder en is een beetje natte vingerwerk, maar kan op basis van ervaring bepaald worden.
Ik ga bij beide ongeveer 3-6 slagen eronder zitten, dus:
Mijn anaerobe omslagpunt is 192-195. Dan neem ik als ondergrens voor mijn maximale zone, meesten noemen dat zone W, hs 188.
Mijn aerobe omslagpunt ligt ongeveer op 165-170, dan neem ik 160 als bovengrens voor mijn duur zone, is zone D1.
Als je dus beide punten behoorlijk weet, kan je er nooit naast zitten.
Wat betreft een andere hartslag in andere omstandigheden, bijv. het verschil tussen tacx en op de weg, dat kan. Maar 10 hartslagen, terwijl je in beide gevallen op een fiets zit, is erg veel, maar wel mogelijk.
In een ander topic stelde ik nog dat je hs op de tacx, of met een test binnen, lager zou omdat je minder spieren gebruikt, omdat er minder wind is, geen bochten, je niet kan staan, etc. en dus minder beweegt en dus een lagere hs hebt.
In mijn condititest heb ik een omslagpunt van 190-195 laten bepalen. Dit komt bij mij redelijk overeen met buiten, op de meeste dagen dan. Maar als marge ga ik dus lager.
Stel dat jij daardoor makkelijker en meer in jouw maximale zone kan fietsen, het zij zo. Als dit je trainingsaanpak belemmmert, omdat je bijv. blokken of intervallen wilt doen, dan kan je idd. op basis van jouw ervaring je zones aanpassen. Ervaring en dus praktijk, gaat nog altijd boven de theorie die je in een test hebt gedaan.
Belangrijk is dat je dan ook je aerobe omslagpunt bepaalt. Op die manier kan je erg snel en makkelijk een zoneverdeling uiteenzetten aan de hand van die 2 punten.
Ik zelf gebruik de zones vooral om een vergelijking te maken tussen diverse trainingen. Zo kan ik mijn hs meter uit lezen en zien wat bijv. het verschil was met een vergelijkbare training van een week terug. Of je kan wedstrijden analyseren, op die manier kan je vrij snel zelf zien waar je omslagpunten liggen. Je ziet of je die dag goed was, of minder. Zo heb je een erg goed controle middel.
Stel je anaerobe omslagpunt is 180, je aerobe omslagpunt is 150. voor beide neem je 3-5 slagen marge:
W = +177, +100% (anaerobe omslagpunt).
D3 = 165-177, 93-100%
D2 = 145-165, 82-93%
D1 = 120-145, 68-82%
H = -120, -68%
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
[quote="coulthard"]
*KNIP*
Wat betreft een andere hartslag in andere omstandigheden, bijv. het verschil tussen tacx en op de weg, dat kan. Maar 10 hartslagen, terwijl je in beide gevallen op een fiets zit, is erg veel, maar wel mogelijk.
In een ander topic stelde ik nog dat je hs op de tacx, of met een test binnen, lager zou omdat je minder spieren gebruikt, omdat er minder wind is, geen bochten, je niet kan staan, etc. en dus minder beweegt en dus een lagere hs hebt.
*KNIP*
[/quote]
Ik heb even je post wat ingekort, want ik heb een vraag over bovenstaand stukje.
Buiten ben je met meer dingen bezig die je hartslag verhogen: je steunt wellicht anders, je wiebelt wat, je probeert balans te houden, dat soort 'bijzaken.' Dit houdt dus in dat je je hartslag aan het verhogen bent dmv beweging waar je niet sneller van gaat. Op de Tacx of spinningbike is hier geen sprake van en zijn het enkel je benen die je hartslag verhogen, heel zwart-wit gezegd. Kun je dan niet stellen dat trainen op een tacx effectiever is, aangezien je meer bezig bent met de fietsbeweging dan op de weg (waar je dus te maken hebt met bijzaken waar je niet sneller van gaat, maar die wel de hartslag verhogen).
Het is een beetje mierenn**kerig, geef ik toe. Ik zit ook een beetje te twijfelen aan mn eigen redenatie.
*KNIP*
Wat betreft een andere hartslag in andere omstandigheden, bijv. het verschil tussen tacx en op de weg, dat kan. Maar 10 hartslagen, terwijl je in beide gevallen op een fiets zit, is erg veel, maar wel mogelijk.
In een ander topic stelde ik nog dat je hs op de tacx, of met een test binnen, lager zou omdat je minder spieren gebruikt, omdat er minder wind is, geen bochten, je niet kan staan, etc. en dus minder beweegt en dus een lagere hs hebt.
*KNIP*
[/quote]
Ik heb even je post wat ingekort, want ik heb een vraag over bovenstaand stukje.
Buiten ben je met meer dingen bezig die je hartslag verhogen: je steunt wellicht anders, je wiebelt wat, je probeert balans te houden, dat soort 'bijzaken.' Dit houdt dus in dat je je hartslag aan het verhogen bent dmv beweging waar je niet sneller van gaat. Op de Tacx of spinningbike is hier geen sprake van en zijn het enkel je benen die je hartslag verhogen, heel zwart-wit gezegd. Kun je dan niet stellen dat trainen op een tacx effectiever is, aangezien je meer bezig bent met de fietsbeweging dan op de weg (waar je dus te maken hebt met bijzaken waar je niet sneller van gaat, maar die wel de hartslag verhogen).
Het is een beetje mierenn**kerig, geef ik toe. Ik zit ook een beetje te twijfelen aan mn eigen redenatie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16
[/quote]
Op de Tacx of spinningbike is hier geen sprake van en zijn het enkel je benen die je hartslag verhogen, heel zwart-wit gezegd. Kun je dan niet stellen dat trainen op een tacx effectiever is, aangezien je meer bezig bent met de fietsbeweging dan op de weg (waar je dus te maken hebt met bijzaken waar je niet sneller van gaat, maar die wel de hartslag verhogen).
Het is een beetje mierenn**kerig, geef ik toe. Ik zit ook een beetje te twijfelen aan mn eigen redenatie.
[/quote]
Ik ben benieuwd wat hierop gezegd wordt. Ik zit ook met die gedachte te spelen.
Op de Tacx of spinningbike is hier geen sprake van en zijn het enkel je benen die je hartslag verhogen, heel zwart-wit gezegd. Kun je dan niet stellen dat trainen op een tacx effectiever is, aangezien je meer bezig bent met de fietsbeweging dan op de weg (waar je dus te maken hebt met bijzaken waar je niet sneller van gaat, maar die wel de hartslag verhogen).
Het is een beetje mierenn**kerig, geef ik toe. Ik zit ook een beetje te twijfelen aan mn eigen redenatie.
[/quote]
Ik ben benieuwd wat hierop gezegd wordt. Ik zit ook met die gedachte te spelen.
Je wordt beter in wat je doet. Dus als je veel op de Tacx zit, dan kun zal je trapbeweging behoorlijk trainen. Maar als je dan weer eens buiten rijdt en een bocht fatsoenlijk op snelheid probeert aan te snijden, zal dat minder soepel gaan.
In mijn ogen is de Tacx een mooie aanvulling op de 'buiten'-trainingen. Niet meer, maar zeker ook niet minder.
In mijn ogen is de Tacx een mooie aanvulling op de 'buiten'-trainingen. Niet meer, maar zeker ook niet minder.
Volgens mij heb je buiten veel meer windkoeling wat het sporten aangenamer maakt en zit er toch meer variatie in je snelheid / beenritme / houding op de fiets. Ik merk het ook dat binnen op de spin bike een bepaalde hartslag echt als afzien voelt terwijl buiten dezelfde hartslag nog comfortabel aanvoelt... volgens mij heeft het met die 4 zaken te maken
Groet
Groet
Hoe je het went of keert, goed buiten kunnen rijden, kan je alleen maar door buiten te rijden. Als je bij wijze van een hele voorbereiding zou doen op de tacx, weet ik zeker dat je in een koers op de weg weinig ervan bakt. Het is moeilijk uit te leggen, maar het heeft met je hersen functies te maken. Op de tacx worden deze afgebot, terwijl je wel het gevoel van snelheid, reactie, etc. nodig hebt. JE hebt het "gevoel" van de weg nodig.
De tacx is idd., zoals litespeed al zei,, wel een goede manier om je trapbeweging te optimaliseren. Doordat je op de tacx niet kan bewegen, leer je het lichaam stil te zijn. Als je dit dan weer buiten toe past zal je stiller blijven zitten.
Maar de tacx kan geen vervanging zijn van de buiten training, daarvoor zijn er buiten teveel variabelen. Het kan wel een goed eaanvulling zijn.
De tacx is idd., zoals litespeed al zei,, wel een goede manier om je trapbeweging te optimaliseren. Doordat je op de tacx niet kan bewegen, leer je het lichaam stil te zijn. Als je dit dan weer buiten toe past zal je stiller blijven zitten.
Maar de tacx kan geen vervanging zijn van de buiten training, daarvoor zijn er buiten teveel variabelen. Het kan wel een goed eaanvulling zijn.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Op een indoor-training krijg je ook onvermijdelijk te maken met overmatig vochtverlies. Door dit vochtverlies zul je niet dezelfde intensiteit kunnen vasthouden, ook al ben je nog niet echt vermoeid. Op de weg is dit veel minder een probleem door de windkoeling.
Bij binnen trainen creeer je een erg heet microklimaat om je heen omdat er geen koeling is door de rijwind. Daardoor loopt je hartslag sneller hoog op.
Ik heb een polar. die heeft een zgn. ownzone. Daarmee kan je elke dag je omslagpunt bepalen. Dat is nuttig want de ene dag ben je nu eenmaal fitter dan de andere.
Ik heb een polar. die heeft een zgn. ownzone. Daarmee kan je elke dag je omslagpunt bepalen. Dat is nuttig want de ene dag ben je nu eenmaal fitter dan de andere.