Pagina 1 van 2
Een starter
Geplaatst: 31 jan 2008 21:25
door ron501
Hoi ik heet Ron,
Ik ben hier op zoek naar advies. Ik wil een moutainbike aanschaffen.
Nu heb ik door het lezen van fora duidelijk begrepen dat het voor een groentje beter is nieuw te kopen.
Mijn gedachten gaan uit van een prijs rond de 1400,00
Bij beukers te Petten kan ik kiezen tussen Klein, Trek, Cannondale, Giant en eigen merk Storm.
Maar wat is nou het beste of best passend. Ik heb er niet veel verstand van dus kan met allerlei troep thuiskomen.
Ik ben 1,78mtr en 85kg
Wie helpt mij.
Geplaatst: 31 jan 2008 21:55
door ron501
Bedankt.
Er staat echter niet alles in de topic. Belangrijke zaken die als hoofdstukken genoemd worden staan er niet of niet meer in.
Wellicht ergens anders maar ze zijn helaas niet gekoppelt.
Feitelijk heb ik hier niet veel aan.
Wil niet onaardig klinken hoor.
Geplaatst: 31 jan 2008 23:23
door adroit
Met een prijs van rond de 1400e koop je een hele goede mountainbike waarmee je niet alleen kunt beginnen maar zelfs nog een stap verder mee kunt.
Klein is een mooi merk maar wordt al een paar jaar niet meer in Nederland geleverd, dus die zul je hoofdzakelijk overjarig kopen.....zou ik niet doen.
Cannondale, hele mooie fiets, prachtig frame, maar wel mindere afmontage (lees mindere vork en shimano groep)
Trek, goede prijs/kwaliteit verhouding en mooie fiets
Eigen merk (in dit geval Storm) nooit aan beginnen , restwaarde namelijk nihil en vaak goedkope frame's.
Giant, what to say, is niets mis mee alleen heeft "het" in mijn optiek niet meer
Dus als je bij Beukers wilt kopen zou ik voor de Trek gaan vanwege zijn allround karakter, of voor de Cannondale vanwege zijn mooie frame.....deze twee fietsen hebben ook een hoge restwaarde.
Suc6
Geplaatst: 01 feb 2008 01:49
door speedrider
Cannondale een mindere vork!? Ik vind een Headshok Fatty echt geweldig. Iets minder veerweg dan vandaag de dag normaal is en dus wat minder comfort, maar wel heel erg stijf en licht. Hij snijd werkelijk door de bochten.
Geplaatst: 01 feb 2008 08:05
door lior63
Voor 1400 Euro is er heel wat moois te koop.
Maar voordat je koopt zal je wel eerst een paar beslissingen moeten nemen:
Volgeveerd of niet.
Op wat voor ondergrond ga je het meest rijden (rotsen, zand, modder?)?
Ga je zelf het onderhoud doen?
Moet je het nieuwste (10 speed) of is 9 speed ook goed (veel sterker en stabieler)
Vering is een beetje een kwestie van voorkeur maar m.i. is in het grootste deel van NL achtervering overbodig. Bovendien is het duurder, zwaarder en onderhoudsgevoelig.
Het soort ondergrond heeft te maken met banden, maar ook met het type vork (d.w.z. het soort vering dat je verlangt van zo'n vork)
Als je zelf onderhoud gaat doen, dan heb je ook wat speciaal gereedschap nodig dat geld kost maar kan je kiezen voor een iets mindere groep. Overigens zijn de kwaliteitsverschillen in het XTR-segment niet zo groot.
De trend is 10 speed. Dat geeft weer een smallere ketting. Kettingen waren er voor 7 en 8 speed, smaller voor 9 speed en nog smaller voor 10 speed.
Met voldoende spreiding kom je met 3 voor en 8 achter echt ook overal boven.
Als je niet het nieuwste wilt hebben kan je op zoek gaan naar een model van een of twee jaar terug (overjarig). Meestal krijg je daar aanzienlijke korting op en koop je dus veel fiets voor weinig geld met volledige garantie; alleen niet het nieuwste van het nieuwste, maar ja dat verouderd toch ook weer.
Ik ken Beukers in Petten niet (woon in Enschede) maar ook Beukers zal wel wat modellen van vorig jaar hebben.
De verschillen tussen Klein, Trek en Cannondal zijn marginaal (behalve dan dat Cannondale wat afwijkende zaken heeft als een eenzijdige voorvork en een zeer aparte voorvering waarover de meningen verdeeld zijn.
Wat 'normale' fietsen betreft is het vooral een kwestie van smaak, kleurtjes en acties (prijs dus). Zithouding etc is bij alle merken relatief eenvoudig aan te passen door de stand van het zadel, andere stuurpen etc.
Eigen merk is altijd wat lastig te verkopen. Inruilen bij dezelfde dealer gaat natuurlijk wel.
Eli
Geplaatst: 01 feb 2008 11:22
door edwinfe
Kijk ook eens op dit forum
http://www.mountainbike.nl/
Geplaatst: 01 feb 2008 14:31
door kukelekupers
lior63 schreef:
De trend is 10 speed..
Zal misschien de trend gaan worden bedoel je?
Geplaatst: 01 feb 2008 16:47
door ron501
Iedereen die gereageerd heeft, dank.
Ik ga voor een hardtail.
Rijden zal ik in en rondom Den Helder doen.
Duinpadden en strand.
10 of 9 speed maakt mij niet uit.
Goeie schakeleenheid wel.
Vering red shock of vergelijkbaar.
Remmen daar heb ik geen verstand van dus ideetje iemand?
Geplaatst: 01 feb 2008 17:01
door seger
Als je ook op het strand gaat rijden zou ik zeker geen schijfremmen kiezen. Deze slijten echt heel snel door zand en zout. Kies liever voor v-brakes of Magura HS33 hydraulische velgremmen. Overigens houden geveerde voorvorken ook niet van die omstandigheden, maar dat zou moeten kunnen als je na elke rit de vorkpoten even schoonveegt. Betrouwbaar schakelen doe je met Shimano LX of XT onderdelen. Beukers is trouwens een perfecte winkel, daar kunnen ze je zeker goed adviseren!
O ja, 10 speed voor de mtb bestaat helemaal niet.
Geplaatst: 01 feb 2008 17:11
door ilgrasso
Huh?
- Vorken van Cannondale van mindere kwaliteit? Alleen de F6 en F5 hebben een Rock Shox Tora (dus GEEN cannondale vork). De F4 is al met een Super Fatty Ultra uitgerust en die mag je gerust in het topsegment van de vorken plaatsen qua stijfheid/gewicht/werking.
- 10 speed op een MTB mainstream? Dat is tot nu toe alleen op prototypes getoond.
- 3x8? Hoe overjarig zijn de fietsen bij de winkel waar jij komt?
@Ron501: Een hardtail voor in en rond Den Heldel volstaat prima. Vanaf Shimano Deore LX schakelt je fiets prima waar jij hem voor wilt gebruiken. Binnen jouw budget moet je makkelijk een hele mooie (beginners)fiets kunnen kopen.
Let even op de afmetingen van het frame en stuur(pen). Een Trek bijv. heeft over het algemeen een wat langere bovenbuis. Als je dit combineert met een vlakke stuurpen en een plat stuur kom je snel erg sportief (lees gestrekt) te zitten. Je moet je afvragen (in de winkel passen/proefrit maken) of je dit wilt.
Vaak willen fietswinkels stuurpennen en of sturen kostenloos voor je wisselen naar een model dat jou een prettigere zitpositie geeft.
Let ook goed op je bandenkeuze als je voornamelijk in de duinen en op het strand gaat rijden. Kies een bredere band (2.25 of zelfs 2.35 en een semi slick profiel). Ook hier wil de winkel je vaak tegemoet komen door de niet gebruikte banden te wisselen.
Als je veel op het strand rijdt is onderhoud nog veel belangrijker dan de feitelike onderdelen. Een goedkope fiets die goed onderhouden wordt geeft meer plezier dan een heel erg dure fiets die verwaarloosd wordt. Zeker na iedere strandrit direct schoonmaken anders komt er geen volgende rit met die fiets!
Edit: Had post van Seger niet gezien (bevat gedeeltelijk overlap)
Geplaatst: 03 feb 2008 14:23
door lior63
Ik sluit mij helemaal bij Seger aan.
Er is weinig dat slopender is voor je materiaal dan strand en zout.
Ik zou dan kiezen voor 8 speed.
Heeft een bredere ketting (sterker dus) en is veel goedkoper te vervangen en vervangen zal je!!!
Ook zou ik kiezen voor velgremmen met van die verwisselbare blokjes want je gaat er wat verslijten.
Waar je dus niet opmoet bezuinigen is de vork. Hoe duurder de vork, hoe beter de afdichting en dat is waar het om gaat op het strand asl je langer dan 1 maand van je vork wilt genieten.