Dames racer
-
- Forum-lid
Heb mijn vrouw eindelijk zover gekregen dat ze ook erover 'denkt' om een racefiets aan te schaffen, wat dan ook wel zal gaan gebeuren. Hebben jullie tips / ideeën waar 'we' op moeten letten. Specifieke dames geometrie? Weet dat scott en specialized op dames toegespitste raceframes aanbieden. Alle info is welkom.
Sorry mods, had inderdaad dit topic rechtstreeks hier kunnen openen, bij de doelgroep zelf
Sorry mods, had inderdaad dit topic rechtstreeks hier kunnen openen, bij de doelgroep zelf
ik heb een tijdje geleden een (race) fiets opgebouwd voor mijn vrouw. ben hierbij op de klassieke manier tewerk gegaan: binnenbeenlengte en lichaamslengte gemeten en op basis van deze twee gegevens een 'doodgewoon' Isaac Pascal frame, crankstel en stuurpen gekozen. voor de stuurbocht heb ik me uiteraard gebaseerd op haar schouderbreedte.
kortom, ik ben op net dezelfde manier tewerk gegaan alsof ik een fiets voor mezelf aan het opbouwen was.
resultaat: mijn vrouw is zeer tevreden met het resultaat. de fiets zit haar als gegoten.
trouwens: als ik me niet vergis, heeft Scott helemaal geen vrouw-specifieke geometrie voor de Contessa-fietsen. dit zijn gewoonweg dezelfde frames als voor mannen, enkel met een andere kleurstelling.
kortom, ik ben op net dezelfde manier tewerk gegaan alsof ik een fiets voor mezelf aan het opbouwen was.
resultaat: mijn vrouw is zeer tevreden met het resultaat. de fiets zit haar als gegoten.
trouwens: als ik me niet vergis, heeft Scott helemaal geen vrouw-specifieke geometrie voor de Contessa-fietsen. dit zijn gewoonweg dezelfde frames als voor mannen, enkel met een andere kleurstelling.
Ik heb laatst voor mijn vrouw een trek 1.2 gekocht. Had ik trouwens veel eerder moeten doen, nu begrijpt ze me tenminste als ik uren weg blijf . In eerste instatie gingen we voor de 1.2 wsd maar na een meting was de geometrie van de heren versie beter.
Als je vrouw niet al te lang is heeft ze waarschijnlijk wel profijt van de dames geometrie, ik zou zeggen ff meten.
Ze heeft wel gekozen voor een dames stuur, kan ze beter bij de remgrepen. Over een dames zadel zit ze nog te twijfelen. Maar ik geloof dat de rauwe poes al begint te wennen.
Als je vrouw niet al te lang is heeft ze waarschijnlijk wel profijt van de dames geometrie, ik zou zeggen ff meten.
Ze heeft wel gekozen voor een dames stuur, kan ze beter bij de remgrepen. Over een dames zadel zit ze nog te twijfelen. Maar ik geloof dat de rauwe poes al begint te wennen.
[quote="Graven"]Maar ik geloof dat de rauwe poes al begint te wennen.[/quote]
...en als jij daar zelf voor de rest geen last mee hebt, dan komt dat wel goed - denk ik zo
die van mij (vrouw, niet poes) heeft trouwens wel een dames-zadel en is uiteraard tevreden.
...en als jij daar zelf voor de rest geen last mee hebt, dan komt dat wel goed - denk ik zo
die van mij (vrouw, niet poes) heeft trouwens wel een dames-zadel en is uiteraard tevreden.
De fietsende dames in mijn omgeving hebben standaardfietsen van Ridley, Bianchi, Jan Janssen. Hun ervaringen zijn goed. Het is gewoon een kwestie van zorgvuldig kijken, passen en meten. Kan zijn dat een standaardframe volstaat eventueel met kortere of verstelbare stuurpen, kan ook zijn dat ze op een 'dames'geometrie uitkomt hetgeen veelal niet meer inhoudt dan een kortere bovenbuis. Let eventueel op het stuur: niet te groot, niet te diep en op het zadel: bijvoorbeeld specialized heeft goede zadels, maar ook hier geldt: misschien werken standaardonderdelen wel.
Oh ja en als ze begint over de kleur, reageer dan niet met dat dat niet zo belangrijk is; dat is het namelijk wel .
En trouwens gefeliciteerd dat ze mee gaat fietsen! Geniet ervan.
Oh ja en als ze begint over de kleur, reageer dan niet met dat dat niet zo belangrijk is; dat is het namelijk wel .
En trouwens gefeliciteerd dat ze mee gaat fietsen! Geniet ervan.
-
- Forum-lid
Ik ben vrouw en heb een Gazelle Vuelta. Prima fiets! frame 50-51 (twijfel) en ben 1.65 m. Heb een mannen zadel, overweeg een iets vrouwvriendelijker (= indirect ook man vriendelijk!) model aan te schaffen. Vooral de afstand stuur -> zadel in de gaten houden, bij vrouwen vaak wat compacter. Hoor veel vrouwen met zere schouders/ nek, zelf weinig last. En koop er een handig model zadeltasje bij...vrouwen houden van tassen....
Mn vriedin heeft idd een damesstuur en -zadel. Beide een echte aanrader. Zeker als ze niet al te lang is. (1.63m in haar geval) Maar volgens mij is er op dit (sub)forum al veel overschreven, dus lees nog ees wat draden terug hier zou ik zeggen.
[quote="Viv op de fiets"]Vooral de afstand stuur -> zadel in de gaten houden, bij vrouwen vaak wat compacter.[/quote]
hoe groot is die afstand dan in jouw geval ? als je horizontaal meet vanaf de zadelneus tot het center (a/d stuurpen) van het stuur.
hoe groot is die afstand dan in jouw geval ? als je horizontaal meet vanaf de zadelneus tot het center (a/d stuurpen) van het stuur.
Ik ben zelf klein (1,62), maar heb geen speciaal dames frame gekozen. Wel goed meten en passen, want dit verschilt natuurlijk per persoon. Mijn eerste racefiets was maat 50, maar ik ben nu toch voor een maatje kleiner (48) gegaan - Cervélo soloist team. Heb er helaas nog niet op gefietst, want ik wacht op droge wegen.
Nadeel kleine 48 frame (en afweging waard): passen geen 0,7l bidons in en je hebt met too-overlap (tenen kunnen wiel raken bij grote uitwijking ervan) te maken.
Het herenzadel heb ik in het verleden na een paar pijnlijke ritjes heel snel vervangen door een vrouwenzadel (Koobi met gleuf tot helemaal vooraan) en dat bevalt perfect. Je wilt en hoeft toch helemaal niet te wennen aan een rauwe poes!?!?!
Op mijn oude fiets zat een standaard stuur, breedte 42. Dit was te breed en nu heb ik gekozen voor een smallere, 39 (Specialized geloof ik) met korte stuurpen. Ik heb diverse sturen gepast, met de remgrepen op verschillende posities, zodat je voelt hoe je lekker zit en wanneer je goed bij de remmen kunt. Zit erg veel verschil in.
Mocht ze toch niet goed bij de remgrepen kunnen, kun je stukjes (ben de naam kwijt) bij de shifters ertussen plaatsen, zodat de remmen als het ware altijd iets ingeknepen zijn. Vergt wel iets regelmatiger afstellen van de remmen!
Succes met het uitzoeken van een mooie racefiets!
Nadeel kleine 48 frame (en afweging waard): passen geen 0,7l bidons in en je hebt met too-overlap (tenen kunnen wiel raken bij grote uitwijking ervan) te maken.
Het herenzadel heb ik in het verleden na een paar pijnlijke ritjes heel snel vervangen door een vrouwenzadel (Koobi met gleuf tot helemaal vooraan) en dat bevalt perfect. Je wilt en hoeft toch helemaal niet te wennen aan een rauwe poes!?!?!
Op mijn oude fiets zat een standaard stuur, breedte 42. Dit was te breed en nu heb ik gekozen voor een smallere, 39 (Specialized geloof ik) met korte stuurpen. Ik heb diverse sturen gepast, met de remgrepen op verschillende posities, zodat je voelt hoe je lekker zit en wanneer je goed bij de remmen kunt. Zit erg veel verschil in.
Mocht ze toch niet goed bij de remgrepen kunnen, kun je stukjes (ben de naam kwijt) bij de shifters ertussen plaatsen, zodat de remmen als het ware altijd iets ingeknepen zijn. Vergt wel iets regelmatiger afstellen van de remmen!
Succes met het uitzoeken van een mooie racefiets!
hardrijdster, geen wielrenster
-
- Forum-lid
[/quote]
zal 't meetlint er eens bij pakken!
[/quote]
zal 't meetlint er eens bij pakken!
[quote="wolfy"]
Mocht ze toch niet goed bij de remgrepen kunnen, kun je stukjes (ben de naam kwijt) bij de shifters ertussen plaatsen, zodat de remmen als het ware altijd iets ingeknepen zijn. Vergt wel iets regelmatiger afstellen van de remmen![/quote]
Deze stukjes zijn er overigens alleen voor Shimano. Campa heeft ze helaas niet...
Mocht ze toch niet goed bij de remgrepen kunnen, kun je stukjes (ben de naam kwijt) bij de shifters ertussen plaatsen, zodat de remmen als het ware altijd iets ingeknepen zijn. Vergt wel iets regelmatiger afstellen van de remmen![/quote]
Deze stukjes zijn er overigens alleen voor Shimano. Campa heeft ze helaas niet...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells